סיעת עוצמה יהודית הודיעה היום (רביעי) שלא תצביע עם הקואליציה עד לחשיפת טיוטת ההצעה הישראלית לעסקה שעליה דיבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בערב שבת. גורמים במפלגה אמרו כי "לאור העובדה שראש הממשלה מסתיר את טיוטת ההסכם עם חמאס הכוללת סעיף של סיום המלחמה, ואף התחמק מלהציג אותו לבן גביר למרות הבטחתו לעשות זאת, עוצמה יהודית תצביע לפי צו מצפונה ולא תהיה מחויבת לעמדת הקואליציה בהצבעות בכנסת עד שראש הממשלה יפסיק להסתיר את טיוטת ההסכם".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו
(צילום: עמית שאבי, אוליבייה פיטוסי)
ההודעה מגיעה על רקע איומי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי לא יהיה חלק מהממשלה אם זו תבחר בנתיב של עסקה: "אני חוזר על דבריי ואומר לראש הממשלה - אם תחתום על עסקה מופקרת שתביא לסיום המלחמה ללא מיטוט החמאס - עוצמה יהודית תפרק את הממשלה". בן גביר ושרי מפלגתו היו היחידים שהתנגדו גם לעסקת החטופים הראשונה במלחמה, שבמסגרתה שוחררו עשרות ילדים ונשים שהוחזקו בשבי ברצועת עזה במשך כמעט חודשיים.
בן גביר תהה כי "אם העסקה אינה מופקרת", כפי שטוען ראש הממשלה בנימין נתניהו, "ואינה כוללת התחייבות לסיום המלחמה למיטוט חמאס - מדוע אתה מסרב להציג לי אותה?". הוא הוסיף: "הסיבה להסתרות והמריחות יכולה להיות רק אחת: מדובר בטיוטה של עסקה מופקרת, כפי שהוצגה בידי נשיא ארה"ב - שכעת יש ניסיון לעשות לה תהליך של הלבנה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים שיחות עם רבני הציונות הדתית בכל הנוגע לעסקה. "שוחחתי עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק מממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים", אמר.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי ונתניהו. מחזקים את ראש הממשלה וקבינט המלחמה
(צילום: ערוץ כנסת)
מנגד, סיעת ש"ס הודיעה אתמול כי החליטה להביע תמיכה מלאה בהצעה הישראלית לעסקה לשחרור חטופים. "ש"ס תומכת בהצעה ומחזקת את ראש הממשלה וקבינט המלחמה לעמוד בכל הלחצים, להביא את העסקה לידי גמר ולהציל נפשות של רבים מאחינו ואחיותינו הנתונים בצרה ובשביה", נמסר בהודעת ש"ס, שם הגדירו את ההצעה כבעלת "צעדים מרחיקי לכת למען השבת החטופים וקיום מצוות פדיון שבויים".
נתניהו בעצמו התייחס להצעה שעל השולחן, ואמר אתמול בשיחה שקיים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "המתווה מאפשר לישראל לממש את כל מטרות המלחמה שהגדירה, לרבות חיסול חמאס". מלשכת רה"מ נמסר: "נתניהו הדגיש כי לצד שחרור החטופים, זו הייתה ונותרה מטרת-יסוד של ישראל במלחמה והיא נחושה לממשה".
ביידן בחשיפת ההצעה: "חמאס כבר לא יכול לבצע 7.10"
(צילום: רויטרס)

לפי ההצעה שהציג ביידן, בשלב הראשון של העסקה תיפסק האש למשך שישה שבועות וישוחררו חטופים מקבוצת הנשים, הזקנים והפצועים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. מלבד זאת, ישראל תסיג את כוחות צה"ל מהאזורים המאוכלסים ברצועה, ותאפשר לתושבי הרצועה לחזור לבתיהם - גם בצפון הרצועה. הסיוע ההומניטרי יגבר - ויכלול 600 משאיות שייכנסו לרצועה מדי יום.
במהלך ששת השבועות של הפסקת האש, ינהלו ישראל וחמאס מו"מ בנוגע להמשך הפסקת האש ומעבר לשלב השני. ההצעה, כך אמר ביידן, קובעת שאם המו"מ יימשך יותר משישה שבועות - הפסקת האש תימשך, כל עוד המו"מ נמשך. ארה"ב, מצרים וקטאר, לפי ביידן, יפעלו להמשיך את המו"מ עד הגעה להסכמות סביב ההמשך.
בשלב השני, ישוחררו כלל החטופים החיים שנותרו - כולל גברים וחיילים בתמורה לאסירים פלסטינים, וכוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. ככל שחמאס יעמוד בהתחייבויותיו, אמר ביידן, הפסקת האש תהפוך ל"הפסקת העוינות" לתמיד - הפסקת המלחמה, במילים אחרות. בשלב השלישי, תיכנס לפועל תוכנית לשיקום עזה - וגופות החטופים יוחזרו.
פורסם לראשונה: 13:44, 05.06.24