מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פנה היום (שלישי) לבג"ץ בבקשה לקיים דיון דחוף לנוכח העובדה שמשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו הפסיק את שיתוף הפעולה עם משרדו בביקורת על תפקוד הדרג המדיני טרם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. לטענת המבקר אנגלמן, משרד ראש הממשלה מנסה למנוע ביקורת על עבודת הדרג המדיני, תוך שהוא נתלה שלא בצדק בהחלטת בג"ץ מתחילת השבוע להשהות את הליכי הביקורת של מבקר המדינה על תפקוד צה"ל ושב"כ ב-7 באוקטובר, שנחשפו ב-ynet, עד לדיון בעתירה בחודש הבא.
פברואר 2024: ריאיון עם מבקר המדינה אנגלמן
(צילום: סנטרל הפקות)

מוקדם יותר היום פורסם כי אחרי שבג"ץ הקפיא את הביקורת של מבקר המדינה על תפקוד צה"ל ושב"כ, המבקר אנגלמן דרש מראש הממשלה נתניהו להעביר לו, ללא דיחוי, חומרים המתעדים את דיוניו עם מערכת הביטחון ערב פרוץ המלחמה. המבקר הדגיש כי הוא ממשיך בביקורת הנוגעת למלחמה, בהיבטים הלא מבצעיים לאחר שבג"ץ עצר אותו, עד לדיון בעתירה בסוגיה בחודש הבא.
ואולם, בפנייה לבג"ץ לקיים דיון דחוף בסוגיית הפסקת שיתוף הפעולה מצד משרד הממשלה בביקורת על הדרג המדיני, ציין המבקר כי "הדיון הדחוף מבוקש נוכח הנזקים הכבדים לאינטרס הציבורי הנובעים מהשהיית הליכי ביקורת המדינה בצה"ל ובשב"כ עצמם, המפורטים בתגובה המקדמית של מבקר המדינה, שיש להם השפעה על טווח רחב של ביקורות, לרבות ביקורות המתנהלות בדרג המדיני והאזרחי, וגם נוכח העובדה ש'כדור השלג' של הפגיעה בביקורת המדינה האיץ את גלגולו מיד לאחר ההחלטה".
המבקר ציין עוד בפנייה לבג"ץ: "ראש הסגל של ראש הממשלה (צחי ברוורמן) במשרד ראש הממשלה, הודיע לגורמים במשרד מבקר המדינה שעוסקים בביקורת הדרג המדיני, כי משרד ראש הממשלה לא יעמיד לעיון משרד מבקר המדינה סטנוגרמות (שנתבקשו בראשית חודש זה) מפגישות שקיימו ראשי ממשלה, לרבות עם גורמים במשרד הביטחון".
1 צפייה בגלריה
מבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
מבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
המבקר אנגלמן עם ראש הממשלה נתניהו
המבקר ציין כי במכתב שהעביר ברוורמן לאנשי משרדו צוין כי "בעניין פנייתכם לקבלת סטנוגרמות מפגישות של ראש הממשלה עם גורמי צה"ל והשב"כ, הרי שלאור צו הביניים שהוציא בג"ץ אתמול והורה על השהיית הליכי הביקורת בכל המתייחס לצה"ל והשב"כ, והיות שכל החומרים שהנכם מבקשים הם מסמכים המתייחסים לצה"ל ולשב"כ, אנו מנועים ממסירת חומרים אלה בהתאם לפסיקת בג"ץ. עם החלטה אחרת של בג"ץ נשמח לעמוד לשירותכם".
המבקר ציין עוד בפנייה לבג"ץ כי "בנוסף, אסרו אתמול גורמים במשרד ראש הממשלה על נציגי משרד המבקר לעיין במידע המצוי במערכות הממוחשבות של המשרד, כפי שנעשה קודם למתן ההחלטה, וזאת בטענה כי קיים במערכות אלו מידע הנוגע גם לצה"ל ולשב"כ".
אנגלמן סיכם: "כמובן שהניסיון של הדרג המדיני לחסום את גישתו של משרד מבקר המדינה למידע המתואר לעיל אינו נדרש מההחלטה, אינו נובע ממנה, ואינו עולה בקנה אחד עם הטעמים שעל בסיסם ביקשו צה"ל ושב"כ להשהות את הליכי ביקורת המדינה מולם. ראש הממשלה לא ביקש מבית המשפט הנכבד צו ביניים או השהיה כלשהי של הביקורת המתנהלת מול משרדו, אלא הדבר התבקש אך ורק ביחס לביקורת המדינה אל מול צה"ל ושב"כ.
"מעבר לעובדה המצערת שהתנהלותו של משרד ראש הממשלה אינה עולה בקנה אחד (לשון המעטה יתרה) עם החלטתו של בית המשפט הנכבד, ברור מהמתואר לעיל שלהשהיית ביקורת המדינה בצה"ל ובשב"כ גם השלכות מרחיקות לכת על שיתוף הפעולה של גופים מבוקרים אחרים עם ביקורת המדינה, באופן הפוגע פגיעה קשה באינטרס הציבורי המחייב ביקורת המדינה גם לעת הזו. במצב דברים זה, מן הדין ומן הצדק להורות על קיום דיון דחוף".
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה למכתבו של מבקר המדינה: "בניגוד לנטען, אנו מוכנים למסור כל חומר למבקר המדינה. לאור הסתירות בין הנחיות בג"ץ שלא למסור חומר, לבין בקשת המבקר לקבל חומר - ביקשנו חוות דעת משפטית בנושא".

החלטת בג"ץ בנוגע לצה"ל ולשב"כ

בתחילת השבוע החליטה כאמור שופטת בית המשפט העליון גילה כנפי-שטייניץ להקפיא את הליכי הביקורת של מבקר המדינה על תפקוד צה"ל ושב"כ עם פרוץ המלחמה עד לדיון בעתירה בחודש הבא. בהחלטתה כתבה כנפי-שטייניץ כי קיבלה אותה בעקבות "מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון".
עוד פירטה השופטת: "בשלב זה ועד לדיון בעתירה – לנוכח המציאות הביטחונית המורכבת, היקפה המתוכנן של הביקורת, העתידה לעסוק, בין היתר, במערך התמיכה בלחימה ובנושאי ליבה מבצעיים, וההיערכות הנדרשת כדי לתת לה מענה בעיתוי הנוכחי – ותוך מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון שהוגשו לעיוני, אני מורה על השהיית הליכי הביקורת בכל המתייחס לצה"ל ולשב"כ".
העתירות הוגשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון ואומ"ץ, והן דורשות לעצור את הליך הביקורת שבו פתח מבקר המדינה בעיצומה של המלחמה, עד להקמת ועדת חקירה ממלכתית. היועצת המשפטית לממשלה כבר הודיעה לבג"ץ כי לפי עמדת גופי הביטחון, שב"כ וצה"ל, קיום הביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו יוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון - ולפגיעה במלחמה. היועצת המשפטית לממשלה סבורה שיש להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את האירועים.
המבקר אנגלמן טען בתגובתו בשבוע שעבר כי "העותרים מבקשים לאפשר לממשלה מתג השתקה של ביקורת המדינה. קיימת דחיפות לעריכת הביקורת בשלב זה בכלל הדרגים - אזרחי, מדיני וצבאי. האיזון הנכון, אותו גיבש מבקר המדינה - קיום ביקורת מדורגת ומידתית, גם בצה"ל, בחלוף שבעה חודשים לפרוץ המלחמה. מתכונת הביקורת, שאינה נוגעת למהלכי הלחימה של צה"ל, גובשה לאחר התייחסות צה"ל, שהסכים לרובה המכריע". עוד טוען המבקר כי בניגוד לטענות העותרים, ביקורת המדינה פעלה גם בעבר בעיתות לחימה.
בהכנת הכתבה השתתף איתמר אייכנר