צה"ל מסר לבג"ץ עדכון בנוגע למגעים מול מבקר המדינה בניסיון למצוא מתווה פשרה בעקבות העתירה שהוגשה נגד הליכי הביקורת שבהם פתח לצבא בנוגע לטבח 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל". לפי הודעת צה"ל, עד כה לא הושגה הסכמה מול המבקר - והצבא יוכל לעת עתה להסכים רק לביקורת מוגבלת בשישה נושאים בלבד, ובאופן מדורג.
2 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
אנגלמן והלוי. "החמרה משמעותית במצב הביטחוני"
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
בצה"ל מדגישים כי חלה בחודש האחרון "החמרה משמעותית" במצב הביטחוני, כזו שרק מקשה עוד יותר על ביצוע הביקורת: "חלק מהאיומים שהוצגו בדיון החסוי (הקודם) התממשו, באופן שהוסיף לעומס המוטל על מפקדי הצבא ושב"כ, בעיצומה של מלחמה ארוכה זו, ובאופן הממחיש ביתר שאת את הקושי בעריכת ביקורת בעת הזו", נכתב.
"קיומה של ביקורת כזו (במתווה שדרש המבקר - י"ז) בעת הנוכחית, בעיצומה של מלחמה קשה במספר חזיתות, תפגע פגיעה ממשית ומוחשית בתפקודם של גופי הביטחון, וכפועל יוצא עלולה להביא לפגיעה בביטחון המדינה", הזהירו.
"לעמדת צה"ל, ההצעה שהביאו בפני נציגי המבקר, שעיקריה תחילת הליך ביקורת בצה"ל בשישה נושאים ובאופן מדורג, מאזנת כראוי בין חשיבות הביקורת החיצונית לבין האתגרים הביטחוניים, ותצמצם ככל הניתן את הפגיעה באפקטיביות התחקור הצבאי ואת החשש מפני הסטת הקשב הפיקודי בעת מלחמה והנסיבות הביטחוניות חסרות התקדים", נכתב עוד בעדכון.
הרמטכ"ל הרצי הלוי פוגש את המתגייסים החדשים, החודש
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
רונן בר
רונן בר
ראש שב"כ רונן בר. נטען כי שלב א' של הביקורת - יפגע בפעילות הארגון
(צילום: יאיר שגיא)
"על כן, למרבה הצער ועל אף מאמצים רבים מצד נציגי צה"ל, שהלכו כברת דרך על מנת להגיע להסכמות, ההידברות בין הצדדים לא הביאה למתווה מוסכם עד כה. למען הסר ספק, ועל אף היעדר ההסכמה, נציגי צה"ל נכונים להמשיך בשיח עם נציגי מבקר המדינה ועומדים על הצעתם שלעיל ביחס לביקורות שניתן לקיים בשלב א' כבר בעת הקרובה, ומתכוונים להמשיך בשיח עם נציגי מבקר המדינה.
לפי עמדת שב"כ, שהובאה גם היא בעדכון לבג"ץ, נכתב כי לגביו ביקורת - בשני הנושאים הרלוונטיים לגביו במה שמכונה "שלב א'" של רשימת הביקורת שהמבקר ביקש לערוך - לא ניתנת לביצוע כעת מבלי שפעילות שב"כ תיפגע. "בכל הנוגע לשב"כ, נעדכן כי התקיימו שיחות בין נציגיו לנציגי המבקר במהלך החודש האחרון. יצוין כי מסך הנושאים הנכללים בשלב א' ברשימת הביקורות, ישנם רק שני נושאים שבהם הביקורת נוגעת בפעולתו של השירות. להערכת הגורמים המקצועיים, קיומה של ביקורת בנושאים אלה תדרוש תשומות משמעותיות, ותביא להסטת הקשב של הגורמים העוסקים במימוש תפקידי השירות בזירות השונות", נכתב.
"ההחמרה בתמונת המצב הביטחונית מתקיימת גם בזירות פעולה שבהן לשירות אחריות בלעדית או מוגברת, למשל בתחום סיכול הריגול ובאיומי טרור הפנים", נכתב עוד. "עמדת השירות היא כי ההחמרה במצב הביטחוני אינה מאפשרת גם את קיומה של הביקורת בנושאים הנכללים בשלב א' ונוגעים בפעילות השירות בעת הזו, מבלי שהדבר יפגע במימוש ייעודו של השירות, והדברים ייבחנו פעם נוספת, בעוד כחודש ימים".