על רקע המגעים לעסקת חטופים נוספת, והדיווחים על כך שחמאס "מקשיח עמדות" ושמנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר מסרב לקיים משא ומתן עם ישראל, העיתון הסעודי "אילאף" דיווח הבוקר (שישי) כי ישנם סימנים חדשים לכך שהצדדים יכולים להגיע לעסקה, אך היא תדרוש שינוי בעמדתו המוצהרת של הארגון. בינתיים, בחמאס עומדים על כך שלא ישחררו חטופים ישראלים נוספים ללא הפסקת אש קבועה.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
ביקורו של הנייה בקהיר מעיד על רצינות, אך חמאס מסרב לדון ללא עצירת הלחימה
(צילום: Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP)
בעיתון צוין כי ביקורו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בקהיר שבמצרים מעיד על רמה מסוימת של רצינות מצד הארגון. הנייה, ששוהה בדרך כלל בקטאר, הגיע לקהיר בראש משלחת בכירה לשיחות עם ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל. גם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, אמור לבקר בקהיר בשבוע הבא בראש משלחת בכירה של מנהיגי הארגון.
העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" התייחס גם הוא לביקור "משלחות מסיעות ההתנגדות" בקהיר, והוסיף כי הן התבקשו לדון גם בפתרון מדיני ל"יום שאחרי" המלחמה בעזה.
עם זאת, בחמאס הבהירו פעם נוספת כי אינם מעוניינים להתקדם בשום משא ומתן עם ישראל, על עסקת חטופים או על "היום שאחרי" - אלא אם תופסק הלחימה. נכון לשלב זה, לא ברור אם מדובר בלחץ שמפעיל ארגון הטרור על ישראל או שאולי בכוונתו להעביר את המסר ל"קהל" שלו ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
תקיפה בצפון רצועת עזה
תקיפה בצפון רצועת עזה
"חמאס לא מסרב לדון בכל חזון המבוסס על פתרון פנים-פלסטיני". תקיפה בצפון הרצועה
(צילום: Maja Hitij /Getty Images)
גורמים שמעורים בפרטי פגישות המשלחת של חמאס בקהיר אמרו כי הדיונים שהתקיימו שם כללו, בין היתר, אפשרות הקמה מחודשת של "ועדת הפלגים הפלסטיניים", שתהווה אלטרנטיבה לאש"ף, ופרישת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
גורם בכיר בחמאס אמר לעיתון הקטארי כי העדיפות של ארגון הטרור והעם הפלסטיני היא "עצירת התוקפנות הישראלית ברצועת עזה", וציין כי התנועה "פתוחה לכל רעיון". הוא הדגיש כי חמאס "לא מסרב לדון בכל חזון המבוסס על פתרונות פנים-פלסטיניים", אך הבהיר: "פתרון כזה חייב להיות רחוק מהתפיסה במערב".
הגורם הבהיר כי עתידה של עזה לא ייקבע על-ידי "אף גורם חיצוני", ובכך שלח מסר גם למתווכים למיניהם. "זה עניין פלסטיני גרידא, והוא ייקבע על-ידי העם הפלסטיני". בעוד בחמאס מסרבים להודות כי הם דנים גם על עסקת חטופים נוספת, סגן מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד אל-הינדי, הודה שהמשלחת של הארגון מגיעה לקהיר במטרה "לדון במו"מ על הפוגה והחזרת חטופים".