עיכוב במו"מ המתקדם עם גדעון סער, בגלל התנגדות מסביבתו הקרובה של נתניהו: בסביבת ראש הממשלה מתנגדים לתת לו את תיק הביטחון, מאחר ש"אינם סומכים עליו". יחד עם זאת, ראש הממשלה נתניהו אמר לסביבתו: הרחבת הקואליציה תסייע להגיע לעסקת חטופים אם חמאס יסכים לה.
עיכוב המהלך, שנועד לצרף את יו"ר הימין הממלכתי לממשלה על חשבונו של שר הביטחון יואב גלנט שצפוי להיות מפוטר מתפקידו, מתרחש אחרי הדיווח הדרמטי על מגעים מתקדמים בין נתניהו לסער בעוד המלחמה נמשכת.
לפי גורמים פוליטיים, רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו חזרה בה מהסכמתה למהלך וכעת היא מנסה לבלום את צירוף סער. הגורמים ציינו כי מבחינת רעיית ראש הממשלה אין אמון בסער. "שרה נתניהו טוענת שסער בגד בעבר ויבגוד שום בעתיד, ואסור לסמוך עליו בשום צורה", ציינו הגורמים הפוליטיים.
ההתייעצויות של סביבת נתניהו בעניין צירוף סער לממשלה מתנהלות בזמן דיונים ביטחוניים בקריה בתל אביב בעניין המלחמה, כשגלנט עצמו כלל לא שמע מילה מראש הממשלה על כוונותיו.
5 צפייה בגלריה
נתניהו, גדעון סער
נתניהו, גדעון סער
ראש הממשלה נתניהו וח"כ סער
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר פורסם כי בליכוד מתכוונים לתת מלבד לסער מקום בקבינט גם לח"כ זאב אלקין ממפלגתו, ועלתה גם אפשרות חזרת השניים לליכוד. מטעם נתניהו פועל בנושא עורך הדין מיכאל רביליו, כשגם שר המשפטים יריב לוין משמש כמתווך.
לדברי גורמים המעורים בפרטים, סוכמו אתמול שני דברים עיקריים בין הצדדים - שסער ימונה לשר הביטחון, ושיחזור לליכוד. לדבריהם, הדבר עשוי להבטיח את יציבות הממשלה עד סוף הקדנציה. במסגרת ההיערכות לפיטורי גלנט, כך טענו, בליכוד מתכוונים לטעון כי גלנט "שמאלן", ונתניהו צריך לצידו "שר ביטחון ימני". גם אריה דרעי מתווך בנושא, ונתניהו רצה שגם בני גנץ יחזור.
לדברי הגורמים, סער יקבל ייצוג במוסדות הליכוד, ואנשים במפלגה שהיו בסביבתו והודחו עם עזיבתו - יחזרו להיות חברי מפלגה. בנוסף, כך טענו, גם ש"ס מוכנה לוותר על תיק בממשלה לטובת אלקין. גם ח"כ שרן השכל עשויה לקבל תיק בממשלה - במקום השרה עידית סילמן.
לדברי הגורמים, גלנט כבר קיבל את המסר כי יש כוונה להדיח אותו ולהחליפו בגדעון סער, שפרש בחודש מרץ מהקואליציה ומהממשלה. גורם בכיר המעורה בפרטי המו"מ אמר כי "כניסה של גדעון עוברת בהזזה של גלנט. רה"מ קרוב לקבל את ההחלטה הזו. היא טרם התקבלה אבל היא קרובה".
בלשכות סער ונתניהו הכחישו מוקדם יותר את הדיווחים. מלשכת יו"ר הימין הממלכתי נמסר כי "אין כל חדש בנושא". מלשכת ראש הממשלה מסר: "הפרסומים בעניין משא-ומתן עם גדעון סער אינם נכונים". עם זאת, לשכת נתניהו לא הכחישה את הדיווחים על הכוונה לפטר את גלנט.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט. יפוטר?
(צילום: קובי קואנקס )
הדרמה המתפתחת הובילה לשורת תגובות במערכת הפוליטית. בעוד בקואליציה מעודדים את ראש הממשלה נתניהו לפטר את שר הביטחון, באופוזיציה זועמים על היד שח"כ סער מושיט לעברו.
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שפרש מהממשלה ביוני האחרון, תקף את נתניהו. "ניתוק - קווים לדמותו: במקום שראש ממשלת ישראל יהיה עסוק בניצחון על החמאס, בהחזרת החטופים, במלחמה בחיזבאללה ובהחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון - הוא עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות ובהחלפת שר ביטחון לפני מערכה עצימה בצפון. הדבר מעיד על שיקול דעת לקוי וסדרי עדיפויות מעוותים", אמר גנץ.
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, שעד לא מכבר שיתף פעולה עם ח"כ סער ב"חמ"ל להפלת הממשלה", תקף את יו"ר הימין הממלכתי ופרסם ציטוטים שסער כתב בעבר נגד נתניהו. "1 - גדעון סער, אוגוסט 2022: 'לא אשב בממשלה עם נתניהו כי הוא מייצג גישה שמסכנת את עתידה של מדינת ישראל. העקרונות שלי לא מאפשרים לי לתמוך במנהיג ששם את טובתו האישית מעל הכול'. 2 - גדעון סער, ספטמבר 2022: 'נתניהו מוביל קו קיצוני, מסית ומפלג, ואינו ראוי להנהיג את המדינה. אי אפשר לעבוד עם אדם שמתמקד רק בהישרדותו הפוליטית'.
"3 - גדעון סער, דצמבר 2022: 'כל ממשלה שבראשה יעמוד נתניהו תהיה ממשלה שתשרוד בזכות דילים פוליטיים ולא בזכות טובת הציבור. אנחנו לא ניקח חלק בזה'. 4 - גדעון סער, מאי 2023: 'חזרתו של נתניהו לשלטון היא אסון למדינה. אני לא רואה שום אפשרות לשיתוף פעולה איתו - הוא מייצג את ההפך מכל מה שאנחנו מאמינים בו'".

"מטרת המהלך היא פוליטית ולא ביטחונית"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "משחק הכיסאות בממשלת נתניהו לא ישפר את מצבה הביטחוני ולא את מצבה הכלכלי של מדינת ישראל. לא יביא לשחרור החטופים, ולא יחזיר את תושבי הצפון לבתיהם.
"לכולם ברור שמטרת המהלך היא פוליטית ולא ביטחונית, ונועדה להעביר את חוק ההשתמטות ולרצות את השותפים הטבעיים של נתניהו - ש"ס ויהדות התורה. מדינת ישראל זקוקה לאלטרנטיבה שלטונית אמיתית, כזו שתחזיר את הביטחון, שתחוקק חוק גיוס חובה לכולם, חוק חובת לימודי ליבה וכינון חוקה".
על-רקע המגעים כעת, יש לציין את התגובה שפרסם סער במרץ בשנה שעברה, כשנתניהו פיטר את גלנט (אך בהמשך חזר בו מהמהלך לנוכח מחאות ציבוריות): "החלטת נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט היא מעשה של טירוף, המעידה על היעדר מוחלט של שיקול דעת", כתב אז סער. "אין תקדים בתולדות ישראל לשר ביטחון שפוטר בגלל שהתריע, כמתחייב מתפקידו, על סכנה ביטחונית. נתניהו נחוש לדרדר את ישראל לתהום. כל יום בו מכהן נתניהו בתפקידו מסכן את ישראל ועתידה".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר בן גביר. תומך בפיטורי גלנט
(צילום: יריב כץ)
בקואליציה יש מי שמעודד את נתניהו לבצע את המהלך ולפטר את גלנט. השר לביטחון לאומי בן גביר מיהר לכתוב ברשת X כי "במשך חודשים ארוכים אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפטר את גלנט, והגיע הזמן לעשות זאת באופן מיידי. חייבים הכרעה בצפון וגלנט הוא לא האיש המתאים להוביל את זה". ח״כ צבי סוכות מהציונות הדתית כתב: ״אם הצטרפות גדעון סער לממשלה משמעותה שר ביטחון חזק יותר, התקפי יותר וכזה שיביא לשחרור החטופים מהר יותר - הגיע הזמן".
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד פנה לנתניהו: "ראש הממשלה, בשעה גורלית זו עם ישראל זקוק לשר ביטחון שעובד כתף לכתף עם ראש הממשלה והקבינט כולו, משדד מערכות בצבא, עוקר את הקונספציה מצה"ל ומרענן את שורת הפיקוד הבכיר. כולנו מאחוריך".
ח"כ דן אילוז, אף הוא מהליכוד, פנה דווקא לסער: "גדעון, זה הזמן לקחת אחריות ולעשות את הדבר הנכון. אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמת קיום, והעם זקוק למנהיגים שיודעים להתגייס. כאיש המחנה הלאומי, מקומך לא באופוזיציה חסרת השפעה. זה הזמן שלך להיכנס מתחת לאלונקה ולהיות חלק מההנהגה שמובילה את ישראל לניצחון. אמירות חשובות צריכות לבוא לידי ביטוי במעשים בשטח, לא בהתרחקות מהזירה המרכזית".
מנגד, שר בכיר בממשלה התבטא נגד המהלך: "נתניהו וסער עושים דיל פוליטי בשיא המלחמה - פטור מגיוס תמורת תיק הביטחון". ח"כ טלי גוטליב מהליכוד התרעמה על הכנסה אפשרית של סער לממשלה. לדבריה, "אין בליכוד אנשים שראויים להחליף את גלנט? יש גם יש! למה הביזוי בצירוף מפלגה בגסיסה עם ארבעה מנדטים ועוד לתפקיד הביטחון?".
גוטליב הוסיפה: "סער פרש מהממשלה בזמן מלחמה וחתר תחת ראש הממשלה, וכולם כמו עדר שותקים. גם בלי גלנט יש לנו 63 מנדטים. אני צריכה לסמוך על סער? על יסוד חלקו ברדיפת נתניהו וחלקו במינוי מיארה?? אדוני ראש הממשלה, בליכוד יש אנשים ונשים נאמנות ונאמנים להחליף את גלנט. סער עסוק בפוליטיקה בזמן מלחמה, ואין סיכוי שאני אעמוד מנגד מול נעיצת מסמר בארון קבורת ממשלת הימין".
במפלגות החרדיות מעוניינים בפיטורי גלנט מכיוון ששינוי בהרכב הממשלה והצטרפותם של סער וח"כ זאב אלקין ממפלגתו יצמצמו את כוחו של בן גביר, אחרי סערות הר הבית וטרפוד חוק הרבנים וחוק המועצות הדתיות. גורם בכיר באגודת ישראל אמר ל-ynet: "פנינו לנתניהו מספר פעמים בבקשה לפעול להכניס את גדעון סער לממשלה, ואת חברי הימין הממלכתי".
בימין הממלכתי הכחישו טענות לכניסה לממשלה בתמורה לתמיכה בחוק הגיוס: "לא התנהל כל משא ומתן על תוכן חוק הגיוס בין סער או מי מטעמו לבין המפלגות החרדיות או כל גורם אחר", אמרו במפלגתו של סער. "ברמה העניינית - עמדת ח"כ סער הייתה ונותרה כי כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צורכי צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון".
5 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
"סער פרש מהממשלה בזמן מלחמה וחתר תחת ראש הממשלה". ח"כ גוטליב
( צילום: עמית שאבי)
במטה משפחות החטופים מודאגים מהאפשרות שנתניהו יפטר את גלנט וימנה במקומו לתפקיד שר הביטחון את סער. "מינויו של גדעון סער לשר הביטחון יהווה הודאה ברורה וחד משמעית של ראש הממשלה כי החליט להפקיר באופן סופי את החטופים", אמרו במטה.
עוד אמרו במטה: "ח"כ גדעון סער התבטא בעבר בצורה ברורה ופומבית על עמדתו המתנגדת לעסקה להשבת חטופים וכינה אותה 'תנאי כניעה'. האם זה האדם הראוי ביותר להוביל את מערכת הביטחון? מינוי של סער, המתנגד לכל מתווה שהוצע, כולל למתווה נתניהו, משמעותו אחת ויחידה והיא זועקת באותיות של קידוש לבנה - זוהי חתימת גזר דין מוות על החטופים והפקרתם של כולם בשבי".
המטה הודיע בעקבות ההתפתחויות כי משפחות חטופים יפגינו הערב מול ביתו של ח"כ סער בתל אביב. בהודעת המטה צוין: "הערב, 346 לאוקטובר, בסופו של עוד יום של הפקרה שבו הנהגת המדינה עוסקת במשחק כיסאות ובשרידות פוליטית, משפחות החטופים והמוני ישראלים יגיעו מחוץ לביתו של ח"כ גדעון סער, שלפי הדיווחים ראש הממשלה מתכנן למנות לשר הביטחון במקום גלנט, בקריאה 'ההפקרת וגם ירשת?'".