משפחות י"א חללי מינכן צפויות להחרים את הטקס לציון 50 שנה לטבח הספורטאים באולימפיאדת 1972 בעקבות "הצעה מעליבה", כלשונן, לפיצויים. מי שצפויים להצטרף למשפחות ולא יגיעו לטקס הוא נשיא המדינה יצחק הרצוג ויושבת ראש הוועד האולימפי, המדליסטית יעל ארד.
4 צפייה בגלריה
האורחים בכנס חניכת בית החולים לרפואה דחופה על שם סילבן אדמס
האורחים בכנס חניכת בית החולים לרפואה דחופה על שם סילבן אדמס
המשפחות יחרימו, הרצוג יאמץ את החלטתן
(צילום: יריב כץ)
הרצוג, נציין, אמור להיות באותו הזמן בביקור ממלכתי לברלין, ואם המשפחות אכן לא יגיעו לטקס הוא צפוי לאמץ את החלטתן ולהחרימו גם כן. בביקורו הרצוג צפוי לנאום בבונדסטאג ולהיפגש עם בכירים בגרמניה. על אף דעתן הנחרצת של המשפחות עדיין מתנהלים מגעים שקטים בסוגייה והצדדים מנסים להגיע לפתרון מוסכם, אך לא סביר שיגיעו לכזה עד קיום הטקס בתחילת החודש הבא. הגרמנים, נבהיר, מתכוונים לקיים את הטקס כך או כך, כדי להנציח את הספורטאים שנרצחו באולימפיאדה על אדמתם. גם בין המשפחות יש מחלוקת, כאשר חלקן מעוניינות להגיע לטקס.
הגרמנים הגישו הצעה נוספת למשפחות, על סך של 200,000 אירו לכל אחד מ-34 הקרובים הנותרים (כך שסך ההצעה תעמוד על 6.8 מיליון אירו לעומת 5.5 מיליון), והמשפחות שוחחו בזום והחליטו לדחות את הגרמנים. בסופו של דבר, ההצעה הגרמנית תוכל להגיע - לפי המשפחות - רק ב-5 בספטמבר.

4 צפייה בגלריה
 אנקי שפיצר אילנה רומנו אולימפיאדה אולימפיאדת טוקיו י"א חללי מינכן גרמניה אלמנות אלמנה
 אנקי שפיצר אילנה רומנו אולימפיאדה אולימפיאדת טוקיו י"א חללי מינכן גרמניה אלמנות אלמנה
נפגשו עם השגריר בישראל. אנקי שפיצר ואילנה רומנו
(צילום: הוועד האולימפי)
לראשונה מאז טבח הספורטאים הישראלים, גרמניה וישראל יקימו ועדה משותפת של היסטוריונים שיחקרו את אירועי הטבח, ייחשפו לכל המסמכים בארכיונים הגרמנים ויפרסמו מסקנות משותפות. המשפחות דרשו מגרמניה פיצוי כספי, לקיחת אחריות של ממשלת גרמניה וגם את הקמת הוועדה. הגרמנים, יש לציין, הסכימו לתנאים אלה.
שגריר גרמניה החדש בישראל, שטפן סייברט, הודיע במסיבת עיתונאים יומיים בלבד לאחר שהגיש את כתב האמנה שלו לנשיא הרצוג, על הקמת ועדה זו. סייברט, ששימש דובר לקנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל, קיים כבר שתי פגישות עם אנקי שפיצר ואילנה רומנו, אלמנות הספורטאים שמייצגות גם את יתר המשפחות. "יש לי הערכה רבה וכבוד על מה שעברו בפיגוע ומאז. יש לי כבוד גדול לצורה שבה הן מייצגות את האינטרסים של המשפחות", אמר.
"מאוד חשוב להבין שהאירוע הוא לזכר האתלטים שנרצחו. ממשלת גרמניה בחנה שוב את האירועים מלפני 50 שנה ומה קרה מאז. הגענו לפתרון כולל בן שלושה אלמנטים: האירועים ב-72' צריכים להיבחן על ידי ועדה משותפת ישראלית וגרמנית של היסטוריונים, זאת לאחר שנציגי המשפחה התלוננו שבמשך שנים לא היתה שקיפות ראויה. אנו רוצים להתייעץ עם המשפחות על הרכב הוועדה".
4 צפייה בגלריה
הטבח באולימפיאדת מינכן
הטבח באולימפיאדת מינכן
הטבח באולימפיאדת מינכן
(צילום: AP)
ראשי גרמניה ישתתפו בטקס ויאשרו את אחריותה של גרמניה לאירועים אחרי הטבח. הבעיה המרכזית של המשפחות כרגע היא עניין הפיצויים. "יהיה אלמנט של פיצוי", הבהיר השגריר, אך סירב להיכנס לפרטי המשא ומתן. הוא אף סירב להתייחס לטענות של נציגי המשפחות שסכום הפיצויים שגרמניה מציעה - 5 מיליון דולר לכל 11 המשפחות - הוא מעליב ולא מספק.
"אנחנו רוצים שאנשים ידעו ויזכרו את הישראלים שנרצחו, ויקבלו מושג גם של ההקשר הפוליטי", אמר, "אני רק יכול לקוות שהמשפחות ימצאו דרך להיות שם כי קרוביהם נרצחו. לא רוצה להיכנס ל'אם יחרימו'. מקווה שימצאו דרך שהם יהיו שם".