ראש החטיבה לבניין הכוח במל"ל לשעבר, ד"ר רוני ברט, העיד היום (שלישי) בפני ועדת החקירה האזרחית לאירועי 7 באוקטובר, ונשאל אם הוא מכיר תוכנית שמטרתה למוטט את החמאס. "הייתי במל"ל במבצע עמוד ענן ב-2012. כל הזמן אמרתי שצריך להחליט מה רוצים מעזה. צריך לקבוע יעד, ולקבוע אסטרטגיה איך מגיעים ליעד. זה לא עניין שם", אמר.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אמרו לי אז - 'אתה תראה שהוא לעולם לא יכנס דיון'". נתניהו
(צילום: ABIR SULTAN/POOL/AFP)
ברט, שהיה במל"ל בין השנים 2014-2009, ציין: "ישבתי וכתבתי מסמך של חמישה עמודים על איך אני מציע להיערך למלחמה בעזה. הגשתי אותו, העברתי אותו לראש האגף המדיני, הוא נתן לי כמה הערות לא כל כך חשובות, ואמר לי בטון מובן מאליו - 'כמובן שזה לא יעבור הלאה לשום מקום אחר, כי אף אחד לא מתעסק ולא מתעניין בדברים כאלה'".
לדבריו, אחרי מבצע "עמוד ענן", בשנת 2012, קיבל סיכום דיון קבינט שלא עסק בעזה, שבו נכתב כי ראש הממשלה הנחה להכין תוכנית אסטרטגית למיטוט ולהכרעת חמאס. "כפי שאתם מתארים לעצמכם", אמר, "קפצתי משמחה, אני כל הזמן מדבר על זה, ועכשיו סוף-סוף קלעתי לדעתו של הגדול ביותר. רצתי מיד לכל החבר'ה, לסגן ראש המל"ל, ואמרתי 'בואו נכין ונראה', אבל הם כולם נפנפו אותי, ובסוף נאמר לי על-ידי אחד הבכירים יותר - 'נו בחייך רוני, זה הרי כתוב רק לצורך שזה יהיה כתוב, פרפורמטיבי. שיהיה כתוב שראש הממשלה הנחה'".
עוד אמר ברט: "אמרו לי אז - 'אתה תראה שהוא לעולם לא יכנס דיון'. ראש המל"ל לא יזכיר לו בעוד שלושה שבועות שיש דיון בנושא האסטרטגי שהוא עצמו הנחה להכין, וגם המל"ל לא ינחה להתחיל לעשות תוכנית עם כל הגופים. ובאמת - לא הייתה תוכנית כזאת".
תיעוד פעילות צה"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

לדבריו, כבר ב-2013 הוחלט לעשות קיצוץ משמעותי בכוח האדם היבשתי של צה"ל. "נציגי הצבא הגיעו אלינו לדיון מכין, במסגרת התפקיד שלי כראש חטיבת בניין הכוח". לדבריו, "כמו תמיד הם היו זוטרים, ולא היו מסוגלים כמובן להסביר, לענות לשאלות או לעמוד מול אתגרים שמסבירים את הלך המחשבה של הבכירים, מהרמטכ"ל ועד לאלופים ותתי-אלופים".
"שאלנו מה הקיצוץ הזה עושה להישג הנדרש", סיפר ברט, ונענה כי "יחד עם הקיצוץ של הסד"כ ההישג הנדרש ישונה, במקום שצה"ל יהיה מסוגל להילחם בשתי גזרות במקביל - לבנון ועזה, הוא יהיה מסוגל לתקוף בגזרה אחת ורק להגן בגזרה שנייה".
הוא הוסיף כי "אף אחד שם לא התייחס לגזרה השלישית, שאנחנו מכירים כל כך מקרוב כיום, שזה יהודה ושומרון. כולם יודעים שב-7/10 היה מושקע שם יותר כוח אדם מבעזה ומהצפון גם יחד, וגם היום כמות הכוחות שם מהווה אילוץ רציני לגבי כוח האדם שאפשר להשקיע באמצע המלחמה בשתי הגזרות האחרות".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון וממיפוי הבית במרחב כפר בידו
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון וממיפוי הבית במרחב כפר בידו
"אף אחד שם לא התייחס לגזרה השלישית". פעילות צה"ל באיו"ש
(צילום: דובר צה"ל)
ברט הוסיף כי ב-2013 הצבא הציג בפני הקבינט את הקיצוץ בכוח האדם, בישיבה בה הוא שימש כמשקיף. הוא העיד כי "לאף אחד לא הוצג כמה ייחסך מהקיצוץ ולאן זה יעבור. ויותר חשוב, לקבינט גם לא נאמר שיהיה שינוי בהישג הנדרש. להיפך, נאמר במפורש שאין שינוי. אחרי האמירה הזאת אני רוצה להדגיש - אף אחד מהנוכחים, מראש הממשלה והשרים, לא שאל על הקביעה הזאת שום דבר. היית מצפה אפילו מהשרים חסרי הניסיון לחלוטין, בטח מהשרים עם יותר ניסיון, שיגידו אוקיי, אם יש קיצוץ, יש שינוי בהישג הנדרש, מה זה אומר?"
הוא סיכם: "הקיצוץ נכנס לתוקף מיד, ברגע שאישרו אותו. הוציאו כלים מכוננות, מהימ"חים, שחררו חיילים, ויחידות נגרעו מהסד"כ. זה היה תהליך שנמשך אני מעריך שנה וחצי פחות או יותר".