התייחסות נתניהו למהפכה המשפטית בפגישה עם אילון מאסק
(צילום: X)

לצד המחאות שקידמו את פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בארה"ב, הכותרת הראשונה שלו ממסעו המדיני בסוגיית המהפכה המשפטית מחדדת את המחלוקת במפלגת הליכוד. "נתניהו אמר לראשונה בקולו שיריב לוין סיבך את כולנו והציג תוכנית גרועה שהרסה לכל הממשלה", טען אמש (יום שני) שר בכיר בליכוד לנוכח האמירה של ראש הממשלה שלפיה ההצעה המקורית של שר המשפטים יריב לוין לחקיקה משפטית הייתה רעה.
במהלך הפגישה הראשונה בארה"ב, נועד ראש הממשלה נתניהו במפעל טסלה בעיר פרימונט שבקליפורניה עם האיש העשיר בעולם אילון מאסק. בתגובה לשאלות מאסק על המהפכה המשפטית בישראל, ציין נתניהו את התייחסותו לתוכנית החקיקה המקורית של לוין שהוצגה על-ידו בינואר. "הייתה הצעה, שאני חשבתי שהיא רעה, לבטל חוסר איזון אחד באמצעות חוסר איזון אחר", אמר נתניהו למארחו. "אני חשבתי שזו טעות להניע את המטוטלת לצד אחר. יש לי רוב בכנסת לחוקק הכול, אבל אני מנסה להגיע לקונצנזוס".
הלילה נמסרה הודעת הבהרה מהליכוד לאותה אמירה: "בניגוד לפרסומים, ראש הממשלה לא פסל את הרפורמה המשפטית כלל וכלל. הוא התייחס בשיחה עם מאסק רק לפסקת התגברות גורפת ברוב רגיל, דבר שראשי הקואליציה כבר הסכימו לפני חודשים שניתן להשיג את האיזון מול בית המשפט בדרכים אחרות".
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו והשר לוין
(צילום: יונתן זינדל)
השר הבכיר בליכוד, שהתייחס לביקורת של ראש הממשלה על שר המשפטים שלו, ציין עוד כי "כבר תקופה ארוכה שנתניהו מדבר נגד לוין בשיחות סגורות, והיום בפעם הראשונה הוא אמר את זה מול המצלמות. מבחינת נתניהו, יריב לוין חירב את הלגיטימציה של הממשלה והרס לה כל סיכוי להביא הצלחה כלשהי בכל תחום. נתניהו מאשים את יריב לוין בכך שהליכוד איבד יותר מ-10 מנדטים ואם יש היום בחירות - השמאל עולה".
שר אחר אמר בעקבות המחלוקת בתוך הליכוד: "לוין משרת את האינטרס של נתניהו בהפעלת לחץ ציבורי על כל המערכות. זה לא פועל לרעת נתניהו אלא לטובתו. גם האמירה נגד המפגינים ("חוברים לאש"ף ולאיראן". מ"א) שבמקום להרגיע ערב ביקור מדיני חשוב, יצרה תסיסה כזאת, מוכיחה שנתניהו בעצמו עוד לא יודע לאן מועדות פניו. אם נתניהו היה רוצה - הוא היה גונז את התוכנית, אבל הוא משחק עם זה קדימה ואחורה".
ח"כ טלי גוטליב, גם היא מהליכוד, צייצה בתגובה לדברי נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, כבר חצי שנה אני אומרת שהרפורמה מתה. חצי שנה מבקשת שתאמר זאת לציבור בפה מלא. מקבלת אש איך אני מעיזה לומר את זה. אז הנה, סוף סוף אני מגלה כי חשבת שהצעת שר המשפטים 'רעה' ובכל זאת שתקת. האמת צריכה להיאמר - אתה לא מסוגל לגעת במערכת המשפט אבל לגמרי מסוגל להאשים את לוין".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בתחילת הפגישה עם היזם אילון מאסק
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בתחילת הפגישה עם היזם אילון מאסק
בני הזוג נתניהו בפגישה עם מאסק
(צילום: אבי אוחיון\ לע"מ)
בפגישתו עם המיליארדר מאסק, ציין נתניהו עוד: "ישראל הייתה ותמיד תהיה דמוקרטית. האופי שלה השתנה לפני שלושה עשורים, האיזון הופר והיום יש לנו את מערכת המשפט הכי אקטיביסטית בעולם. הדמוקרטיה אמורה להיות סביב איזונים ובלמים. בישראל אין איזונים ובלמים - יש רק כוח. אז עכשיו ישנה הדרישה להחזיר את האיזון".
נתניהו הוסיף: "אם אני לא אוכל לעשות את זה עם הצד השני, אני יכול לעשות את זה עם הציבור. יש הסכמה באשר לשינויים קטנים, בעיקר באשר לבחירת השופטים. הם אנשים טובים, אבל הם החליפו את הממשלה, הם החליטו לגבי הכול - אבל הם לא נבחרו. זו לא דמוקרטיה. יש מתח בין הרשויות וצריך לפתור את המתח איפשהו באמצע, ולא כחלק מהקצוות. ישראל הייתה דמוקרטיה ותהיה דמוקרטיה חזקה יותר אחרי השינויים".
הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו בזמן ביקורו במפעל טסלה בארה"ב
(צילום: אריה רביד)

שר המשפטים יריב לוין מתראיין לתוכנית "60 דקות"
(צילום: מתוך "60 דקות" באדיבות סלקום TV)

שר המשפטים לוין התראיין בלילה שחלף לתוכנית התחקירים היוקרתית "60 דקות" של רשת CBC האמריקנית. בריאיון לכתבת הוותיקה לסלי סטאל, אמר השר לוין כי "אף דמוקרטיה לא יכולה להשלים עם מצב שהממשלה הנבחרת שלה, עם רוב בפרלמנט, לא יכולה להעביר שום הצעת חוק ולעשות שום דבר כי יש הפגנות, כי יש אנשים שמתנגדים לזה. המצב בישראל הוא שבית המשפט העליון הוא מעל הממשלה, הוא מעל הפרלמנט, הוא אפילו מעל רצון העם. מה שאני רוצה לעשות זה לאזן את זה".
המראיינת סטאל ציטטה בכתבה את דברי לוין, שאמר לה כי "בית המשפט הוא מבצר אליטיסטי שלעיתים קרובות מדי מבטל מחוקקים שנבחרו על ידי העם". הכתבת אף אמרה לשר המשפטים שהוא חלק מהממשלה הכי ימנית שהייתה אי פעם לישראל, ועל כך השיב לוין: "אני גאה להיות חלק מהממשלה הזו, ואני חושב שזה מה שהישראלים רצו".
המראיינת שבה וחזרה על כך שבממשלה שלו יש שרים שמשמיעים הצהרות גזעניות והומופוביות בגלוי, והוא ענה: "אני יכול להבטיח לך שרובם המכריע של חברי הפרלמנט שתומכים בממשלה זו עומדים בתוקף מאחורי עקרונות דמוקרטיים וליברליים".
כשלוין נשאל האם הוא לא חושש שישראל נמצאת בסיכון בגלל חיילי מילואים שמאיימים לא להתייצב, והאם היה מוכן לסגת מקידום הרפורמה, הוא ענה: "מה המחיר של דמוקרטיה? מה את מציעה לי לעשות? נגיד לאזרחי ישראל, 'בסדר, אל תלכו להצביע. אין צורך לערוך בחירות', פשוט נבוא לאותם מיליטריסטים לשעבר ונשאל אותם מה מותר לנו לעשות".
פורסם לראשונה: 22:46, 18.09.23