5 צפייה בגלריה
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
"מי שמביא לפה וריאנטים זה ישראלים, לא תיירים". נתב"ג
(יאיר שגיא)
בענף התיירות לא מתרגשים מהמתווה שיאפשר כניסה של תיירים בודדים לישראל, מחוסנים ומחלימים. המתווה ייכנס לתוקף ב-1 בנובמבר, בכפוף לאישור קבינט הקורונה, אך בענף מטיחים ביקורת קשה בממשלה שלדבריהם מתעלמת מהם ומזניחה אותם וטוענים כי "המתווה מיותר".
מורה הדרך יואב רותם טען שמדובר במתווה שמתעלם מענף שלם בתיירות. "המתווה הזה כרגע הוא בגדר שמועה. לא יהיה פה שפע של תיירים ולכן זה זריעת חול בעיניים", אמר רותם, "הוא פוגע בכ-200 אלף ישראלים שעוסקים בענף התיירות כי צריך שטף של תיירים כדי לחזור לשגרה".
5 צפייה בגלריה
יואב רותם מורה דרך
יואב רותם מורה דרך
"הממשלה הנוכחית לא רוצה תיירים". רותם
(צילום: יעקוב פריסל)
לדבריו, המתווה דורש מתיירים פי ארבעה ממה שכל מדינה אחרת בעולם דורשת. "דורשים מתיירים כל כך הרבה דברים שזה הופך את העניין ללא נעים. הרבה תיירים התחסנו עוד לפני חמישה חודשים ואין להם צפי לקבלת הבוסטר. גם מתווה הקבוצות לא ברור ודורש בירוקרטיה אדירה ואופן ההתנהלות שלו מכניס את התיירים לכלא בישראל עם מטוש באף בארוחת בוקר", אמר רותם.
"המתווה הזה מבטא את היחס של הממשלה לענף התיירות הנכנסת והעובדים בו", הוא הוסיף. "יחס של זלזול, התעלמות ואכזריות, ללא מתן פיצויים והתעללות על ידי הודעות חוזרות ונשנות על פתיחת כניסת התיירים שהיא לא אמיתית. הממשלה הקודמת אפשרה תמיכה בסיסית ואפשרה קיום והכנה לתיירים. שבוע לפני חודש יולי הודיעו שהתיירות לא נפתחת ונשארנו ללא תמיכה, נשארתי עם אפס הכנסה. כל פעם שבאים לפתוח את התיירות, משרד הבריאות מודיע על וריאנט חדש. מי שמביא לפה וריאנטים זה ישראלים ולא תיירים".
"צריך שתהיה הדדיות בהתנהלות", קבע רותם. "אם למשל גרמניה דורשת מישראלים שני חיסונים כדי להיכנס אליה, ישראל צריכה לדרוש מגרמניה את אותו הדבר. רוב התיירים בישראל זה מארה"ב ושם לא ניתן להתחסן בחיסון שלישי, רק לאוכלוסיות מבוגרות, אז אין להם בכלל אפשרות להיכנס לפה כי הם התחסנו ממזמן במנה השנייה. הממשלה הנוכחית לא רוצה תיירים. זה צועק מהמתווה ומההתנהלות. זה מייאש. התעלמות נוראית".
החיסונים שהוכרו ע"י ישראל
5 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
"דורשים מתיירים כל כך הרבה דברים שזה הופך את העניין ללא נעים". מאהל בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: טל שחר)
גם משה, בעל אכסנייה בירושלים, חושב שמדובר במתווה מיותר שלא יתממש. "באירופה לא מתכוונים להתחסן במנה השלישית כך שזה מייתר את המתווה. יש הרבה אנשים בחו"ל שחוסנו מזמן במנה השנייה ואין כוונה לתת להם חיסון שלישי בקרוב כך שהם בכל מקרה לא יכולים להגיע. מי שיכול להגיע זה רק קבוצות וקבוצות זה לא תיירים עצמאיים, הן מתכננות את החופשה בין שלושה לשישה חודשים מראש. זה שפותחים את הקבוצות לא אומר שתגענה קבוצות כי הן תגענה בדצמבר, ינואר ואז כבר יהיה וריאנט חדש", אמר.
"אם הקורונה הייתה פוגעת בהייטק, לאף אחד לא היה אכפת מהקורונה. אבל בגלל שהתיירות זה לא מנוע כלכלי של המדינה, לאף אחד לא אכפת", הוסיף משה. "אני לא מאמין שיפתחו בכלל ב-1 בנובמבר. זה חרטא, הווריאנטים מגיעים מאזרחים שחוזרים לארץ אבל תיירים לא יכולים להיכנס. רוב האנשים מהתחום חושבים כמוני, לא מתרגשים, כי חושבים שזה ממילא לא יקרה".
לדבריו, "זה כל כך חבל כי המדינה השקיעה הרבה כסף במענקים ומשאבים בקידום תיירות והם הצליחו, חבל שכל הכסף הזה נזרק לפח. הממשלה לא עושה שום דבר בעניין, הקודמת עוד עזרה קצת מבחינת מענקים, הפעם אנחנו זוכים להתעלמות מוחלטת".
5 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
"הרבה אנשים בחו"ל חוסנו מזמן במנה השנייה ואין כוונה לתת להם חיסון שלישי". חיסון קורונה
(צילום: EPA)
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, סבור שהמתווה הגיוני אך ממליץ להדק אותו עם דרישה של בדיקת קורונה נוספת כמה ימים אחרי ההגעה לארץ. "יש היגיון במתווה הזה, אנחנו דורשים מתיירים שנכנסים לארץ שיהיו מסונכרנים עם האוכלוסייה בישראל שרובה מחוסנת בפעם השלישית. אם כי יש כאלה שיגידו שיש במתווה הזה בעייתיות שכן רוב האנשים בעולם לא זכאים לבוסטר עדיין. אבל הדרישה של ישראל היא הגיונית. הסיכון של תייר שמחוסן פעמיים ולא עברו חמישה חודשים מאז החיסון שווה ערך לסיכון של תושב ישראלי לייבא תחלואה לישראל", הסביר פרופ' כהן.
"הדבר שאני מתעקש, והרבה מאוד מומחים אחרים מהתחום חושבים כך, זה שצריך לבצע בדיקת קורונה נוספת חובה אחרי שלושה, ארבעה ימים אחרי הנחיתה בארץ", טען פרופ' כהן, "כדי לתפוס את האנשים שאולי נדבקו לפני הטיסה ובנתב"ג יצאו שליליים ואחרי יומיים הם מגלים שהם חולים. אפשר לפספס אותם ולכן צריך לחייב את כל מי שחוזר מחו"ל או נכנס לארץ בבדיקה נוספת כעבור כמה ימים".
לדברי פרופ' כהן, "אנחנו מאוד חריגים בעניין התיירים. אם משווים את ישראל לרוב מדינות אירופה, היינו מאוד קפדניים. באירופה גם ניסו ליישם מדיניות של סגירת מעברים אבל זה מאוד קשה כי אין להם שליטה על המעברים כל כך. בסופו של דבר תמיד יהיו וריאנטים ואם תייר לא יביא אותו, אז אזרח ישראלי יביא אותו".
פורסם לראשונה: 23:05, 21.10.21