המלחמה נמשכת ללא הרף, בדיוק שנה אחרי טבח 7 באוקטובר: מטחים שוגרו אמש (א'), מעט לפני חצות, לחיפה ולטבריה - וכמה בני אדם נפצעו בעקבות פגיעות ישירות בשתי הערים. בטבריה נפצע צעיר באורח קשה מרסיסים, ובחיפה עוד שבעה נפצעו קל לצד אדם נוסף שלקה בחרדה. המטחים שוגרו במקביל לתקיפות עוצמתיות של חיל האוויר ברובע הדאחייה בביירות, שכוונו לפי צה"ל למחסני נשק של חיזבאללה ולמטה המודיעין של ארגון הטרור.
תיעוד התקיפות בדאחייה - ופיצוצי המשנה

תיעוד מהנפילות בחיפה, ודברי ראש העיר

5 צפייה בגלריה
נפילות בחיפה
נפילות בחיפה
רגע הפיצוץ בחיפה והנזק בכיכר
בחיפה דווח על שלוש זירות, אם כי חלקן גם של חלקי יירוט. הרס כבד התחולל בזירת פגיעה ישירה בכיכר בעיר - ורסיסים פגעו במבנים מסביב. תחילה דווח על נער כבן 13 שנפצע בינוני, אבל בהמשך עדכנו בבית החולים רמב"ם כי מצבו קל. בסך הכול נפצעו שבעה בני אדם באורח קל בעקבות הפגיעה בשכונה. אדם נוסף לקה בחרדה ופונה גם הוא לבית החולים.
ענת מוסלי, תושבת העיר שנחבלה בראשה כאשר רצה למרחב המוגן בביתה, סיפרה: "הייתי כבר במיטה, בדרך לישון, קפצתי והספקתי לשים נעליים וחולצה ואז הייתה הנפילה. אני חושבת שעפתי מההדף, הזכוכיות סביבי התנפצו למרות שיש בית נוסף בין הדירה שלי למקום הנפילה".
אלי טויזנר, תושב חיפה שבית אימו ברחוב שונית נפגע מהדף ורסיסים, סיפר: "אמא שלי ואחותי היו בבית כאשר נשמע פיצוץ חזק ונזק גדול נגרם לבית מהדף ורסיסים. אמא שלי בת 79, ונבהלה מאוד. כל הזכוכיות בבית התנפצו וגם הטלוויזיה. אמא שלי הייתה בהיסטריה. מעקות הזכוכית של המרפסת התנפצו. המראות הערב מזכירים לכולנו את מה שהיה בחיפה במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006".
(צילום: כבאות והצלה חוף)

5 צפייה בגלריה
בניין שנפגע בחיפה בעקבות ירי חיזבאללה
בניין שנפגע בחיפה בעקבות ירי חיזבאללה
בניין בחיפה שנפגע מרסיסים
(צילום: איחוד הצלה כרמל)
הפגיעה בעיר, יצוין, הייתה לא הרחק ממסעדת מקסים - שבה נרצחו בפיגוע התאבדות ב-2003 21 בני אדם. המסעדה עצמה לא ניזוקה. ראש העיר יונה יהב הגיע הלילה לזירת הפגיעה ואמר: "זאת הפגיעה הממשית הראשונה בעיר, ואני מקווה שגם האחרונה. יש פה הרס שחייב תיקון. עכשיו בודקים אותו החבלנים. בגמר הבדיקה תיכנס העירייה ותטפל במקום הזה. תודה לאל. יש רק שבעה פצועים ופצועים קל יחסית, בשלוש זירות. ואני מקווה שזה האירוע האחרון מסוגו בעיר הזאת".
הוא שיבח את התנהלות התושבים ואמר שהם "היו במשמעת מלאה, לא גדשו את המקום ואפשרו למקצוענים לעבוד בשטח". בעירייה ציינו בהמשך כי צוותים מתוגברים של מינהל התפעול פועלים בשטח ומסייעים בחסימת כבישים, וכן מטפלים בזירת האירוע בכלים מכניים, בתיאום עם חבלן המשטרה, "במטרה להחזיר את המצב לקדמותו". עוד נמסר כי "מהנדסי בניין של עיריית חיפה בוחנים את הנזק שנגרם למבנים על מנת לוודא כי לא נשקפת בהם סכנה. צוותים של עובדי רווחה של עיריית חיפה נמצאים בזירות האירועים על מנת לסייע לתושבים ככל שיידרש".
בעקבות הירי, ובתום הערכת מצב בראשות ראש העיר ומפקד פיקוד העורף, הוחלט כי כמה גני ילדים ובית ספר אחד ילמדו במתכונת של למידה מרחוק: כל גני הילדים ברמת הנשיא; תלמידי בית הספר "חופית"; גן אלמוג בשער העליה; גן סלעית בשער העליה; מעון נעמ"ת בבר רב האי דוד. שאר מוסדות החינוך בעיר ממשיכים ללמוד על פי המתווה הצהוב, מצב התגוננות 2, על פי הנחיות פיקוד העורף.
חבר מועצת העיר עו"ד דוד עציוני מתח ביקורת על ההחלטה: "קשה להבין את החלטת העירייה לבטל רק את הלימודים היכן שנפלו טילים. האם קברניטי העיר חושבים שחיזבאללה יורה רק לרחובות ספציפיים? ההחלטה כנראה התקבלה בחופזה, בלחץ וללא מחשבה. קורא לשנות אותה במהרה, חיי ילדינו לא הפקר".
5 צפייה בגלריה
נזק מפגיעת רקטה בטבריה
נזק מפגיעת רקטה בטבריה
נזק מפגיעת רקטה בטבריה
(צילום: עיריית טבריה)
ראש העיר טבריה בזירת הפגיעה בעיר
(קרדיט צילום: עיריית טבריה)

המטח לחיפה כלל חמש רקטות, ורק חלקן יורטו. בחיזבאללה קיבלו אחריות על הירי, וטענו כי מדובר בשיגור של מטח טילי "פלק 1" - שכוון לכאורה לעבר "בסיס כרמל דרומית לחיפה". בהודעת ארגון הטרור נכתב עוד כי הירי בוצע "כתמיכה בעם הפלסטיני בעזה, כתמיכה בהתנגדות, כהגנה על לבנון והעם הלבנוני, במסגרת סדרת מבצעי 'חיבר', בתגובה לפגיעה של ישראל באזרחים ובקריאה אליך נסראללה".
המטח לעיר שוגר ב-23:22, וכחצי שעה לאחר מכן, ב-23:58 - נשמעו אזעקות גם בטבריה ובסביבתה. ראש העיר יוסי נבעה עדכן כי לעבר העיר שוגרו שבע רקטות, וכי אחת מהן נפלה ברחוב במרכז טבריה. כאמור, צעיר כבן 22 נפצע קשה מרסיסים.
המטחים שוגרו זמן קצר אחרי הפצצות נוספות אמש של חיל האוויר ברובע הדאחייה בביירות - הפצצות שהגיעו שעות אחרי שבצה"ל הזהירו מפעולה במעוז חיזבאללה, וקראו לתושבים להתפנות מכמה אזורים. בתיעודים משם נראים פיצוצים עזים אחרי התקיפות, מש כמו "מופע זיקוקים" - ולפי צה"ל מדובר בפיצוצי משנה של הנשק שאוחסן שם.
5 צפייה בגלריה
פיצוצים ותימרות עשן בדאחייה בעקבות הפצצת צה"ל
פיצוצים ותימרות עשן בדאחייה בעקבות הפצצת צה"ל
פיצוצי המשנה אחרי אחת התקיפות אמש בדאחייה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
תיעוד שפרסם צה"ל מהתקיפות בביירות
(קרדיט: דובר צה"ל)

מטוסי קרב של חיל האוויר, כך מסר דובר צה"ל בהודעה שבה אושרו הדיווחים על התקיפות, הפציצו מטרות טרור של מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, בהן אמצעי איסוף ומפקדות לצד תשתיות טרור נוספות. עוד נמסר כי מטוסי קרב תקפו אמש מחסני אמצעי לחימה חיזבאללה בביירות. "במהלך התקיפות נראו פיצוצי משנה שמעידים על הימצאות אמצעי לחימה", נמסר.
דובר צה"ל הוסיף: "חיזבאללה ממקם את המפקדות ואמצעי הלחימה שלו מתחת לבנייני מגורים בלב העיר ביירות ומסכן את האוכלוסייה באזור. בנוסף, מטוסי קרב, בהכוונת פיקוד הצפון תקפו מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון ובבקאע שבעומק לבנון, בהן מחסני אמצעי לחימה, מבנים צבאיים, מפקדה ומשגר. מטוסי קרב ממשיכים לתקוף בלבנון גם בעת הזו".