ארצות הברית, צרפת, גרמניה ובריטניה הזהירו בימים האחרונים את איראן מפני תקיפת נקמה בשטח ישראל, בעוד שטהרן אותתה לוושינגטון כי היא תגיב בצורה ש"תמנע הסלמה גדולה". אחרי שהנשיא ג'ו ביידן התייצב אמש שוב לצד ישראל בצל האיום האיראני, הבית הלבן פרסם אמש (חמישי) הודעת תמיכה נוספת - והבהיר כי "התמיכה שמעניקה ארה"ב לישראל מפני איומים מאיראן ושלוחיה נותרה בעינה. אנחנו לא רוצים שהלחימה תתפשט".
הלווייתו של חסן מהדווי

ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר אמש כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן קיים ביממה האחרונה מרתון שיחות טלפוניות, ואמר לשרי החוץ של סעודיה, טורקיה וסין כי הסלמה "אינה האינטרס של אף אחד". כמו כן, מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב הודיעה לאיראן שהיא לא הייתה מעורבת בתקיפה בשבוע שעבר בדמשק, שבה חוסל בכיר כוח קודס חסן מהדווי - והזהירה את טהרן מפני תקיפה אפשרית של ישראל.
"אנו ממשיכים להיות מודאגים מהסיכון להסלמה במזרח התיכון, במיוחד לאחר האיומים של איראן כלפי ישראל", מסרה מחלקת המדינה האמריקנית. "הודענו לאיראן שלארה"ב אין כל מעורבות במתקפה שהתרחשה בדמשק, והזהרנו אותה שלא להשתמש בה כעילה להסלמה נוספת באזור או כדי לתקוף מתקנים או אזרחים אמריקניים".
3 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
ביידן, מקרון, שולץ וסונאק. מעצמות המערב מנסות למנוע הסלמה
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS, gettyimages Danny Lawson, SAUL LOEB AFP, רויטרס YOAN VALAT)
בתוך כך, שגרירות ארה"ב הודיעה לעובדיה ולבני משפחותיהם כי עליהם להימנע משהייה מחוץ לאזור המרכז ואזורי ירושלים ובאר שבע. בהודעת השגרירות נעשה שימוש במונח "אזור תל אביב", אך הודגש כי הוא כולל גם את הרצליה, נתניה ואבן יהודה. בהודעת השגרירות לעובדים נאמר כי המהלך נעשה "ליתר זהירות", והודגש כי אנשי הממשל יכולים לעבור בין האזורים המדוברים.
שר הביטחון יואב גלנט שוחח אמש, בפעם השנייה השבוע, עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין - ואמר לו כי ״מתקפה איראנית ישירה לשטח ישראל תחייב תגובה ישראלית הולמת נגד איראן״. השניים דנו על ההיערכות למתקפה איראנית נגד ישראל, שעלולה להביא להסלמה אזורית, וגלנט פירט בפני אוסטין את פעולות ההיערכות הישראליות. שר הביטחון הדגיש כי ישראל לא תקבל מתקפה איראנית בשטחה, והודה לשר ההגנה על הידוק שיתוף הפעולה ביו מערכת הביטחון הישראלית לזו האמריקנית, ובין צה״ל לפיקוד המרכז של צבא ארה״ב (CENTCOM).
בינתיים, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נפגש אמש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה. השניים שוחחו על המלחמה בחמאס, וגם על האיום האיראני "לנקום" בישראל על החיסול בדמשק. לדברי אוחנה, מקרון אמר לו כי "הזהרנו את איראן לבל תתקוף בישראל", וגורם צרפתי אישר כי המדינה הזהירה את טהרן מפני הסלמת המצב.
3 צפייה בגלריה
גלנט: מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים
גלנט: מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים
"מתקפה איראנית ישירה תחייב תגובה הולמת". גלנט
(צילום: עידו ארז)
ביידן: איראן מאיימת במתקפה משמעותית. יש לנו מחויבות ברזל לביטחון ישראל
(צילום: AP)

בנוסף, שרי החוץ של גרמניה ובריטניה שוחחו עם מקבילם האיראני - ודרשו מטהרן להימנע מתקיפה בישראל והסלמת המצב. ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, אף אמר אתמול כי האיומים מאיראן הם "בלתי מתקבלים על הדעת", והדגיש כי בריטניה תומכתה ב"זכותה של ישראל להגן על עצמה". לדבריו, "כבר הדגשנו שאיראן מהווה סיכון משמעותי לביטחון האזורי - ותמיד אמרנו שנתמוך ביכולתה של ישראל להגן על עצמה. אנחנו נוקטים בעצמנו פעולות כדי לוודא שנוכל להגן על בריטניה מפני האיומים מצד איראן".
שלשום, נזכיר, הבהיר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי המחויבות האמריקנית לביטחון ישראל "עשויה מברזל", ומאוחר יותר הבהיר גורם אמריקני באל-ג'זירה כי נשקלת פעולה צבאית משותפת עם ישראל, אם איראן תתקוף ישירות בשטחה.

ביידן דחה דרישה איראנית שארה"ב לא תתערב

בינתיים, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח, מפי גורמים איראניים, כי איראן אותתה במסרים שהועברו לארה"ב כי תגובתה נגד ישראל בעקבות חיסול בכיר כוח קודס חסן מהדווי שמיוחס לצה"ל בדמשק לא תהיה "פזיזה", וכי היא תיעשה בצורה מבוקרת שתמנע הסלמה משמעותית. לפי הדיווח, המסר הועבר לוושינגטון על ידי שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדללהיאן במהלך הביקור שערך השבוע בעומאן. אחד הגורמים האיראניים אמר כי אינו שולל מתקפה "בכל רגע" מצד המיליציות הפרו-איראניות, מתקפה שנתפסת כמתונה יותר - כשבישראל מזהירים שיגיבו בחריפות למתקפה ישירה משטח איראן.
סרטון עם כיתוב "אולי הלילה" שפורסם באיראן - והוסר

הגורמים ציינו כי שר החוץ האיראני הבהיר בפגישותיו בעומאן כי טהרן מוכנה להפחית את ההסלמה באזור, אך דורשת לעשות זאת תחת כמה תנאים - ובהם גם הגעה להפסקת אש מוחלטת בעזה. הגורמים הוסיפו כי איראן מבקשת להחיות את המשא ומתן על עסקת הגרעין שקרסה. טהרן ביקשה גם ערבויות מארה"ב לכך שלא תתערב אם תוציא לפועל "מתקפה מבוקרת" נגד ישראל - דרישה שלפי הגורמים ארה"ב דחתה באמצעות המתווכת עומאן.
פרשננו רון בן ישי ציין אתמול כי מצטברים הסימנים שלפיהם איראן נערכה בימים האחרונים למכת נקם בישראל, אך ברגע האחרון דחתה את ביצועה - או החליטה לשנות את אופי הפעולה - כנראה כתוצאה מהאזהרות המפורשות שהעבירו שלשום בכירים בממשל ביידן.
הסימנים הגלויים קשורים בעיקר בשני פרסומים אתמול בלילה בסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית "מאהר". באחד היא הודיעה מפי הרמטכ"ל האיראני על הפסקת הטיסות באזור נמל התעופה של טהרן בשל "תרגילים צבאיים". האחר היה סרטון שעסק במתקפת טילים על ישראל, ונאמר בו בין השאר: "אולי הלילה". בשני המקרים מיהרה הסוכנות למחוק את הפרסומים. בכל מקרה, בצה"ל מעריכים שהפעולה האיראנית תהיה כזו שלא ראינו כמוה, ולכן הועלו לכוננות עליונה כל מערכות הגילוי והיירוט, על כל השכבות שלהן, וכן הנכסים שיש לפיקוד המרכז האמריקני באזור. ההערכה היא שזה יקרה בימים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
פגישתם של נשיא צרפת עמנואל מקרון ויו״ר הכנסת אמיר אוחנה
פגישתם של נשיא צרפת עמנואל מקרון ויו״ר הכנסת אמיר אוחנה
"אין תרחיש שלא נתקוף ברפיח". מקרון ואוחנה
(צילום: נתן ווייל, דוברות הכנסת)

אוחנה למקרון: המציאות בצפון תשתנה

אוחנה, שמבקר כאמור בצרפת ובגרמניה - שם הוא צפוי להיפגש עם הנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר - אמר לדבריו לנשיא צרפת מקרון כי "אין תרחיש שבו ישראל לא תטפל בגדודי חמאס שברפיח. ההצעות להטיל אמברגו על ישראל ולהכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית הם ניצחון לטרור החמאסי". מלבד איומי איראן והלחימה בחמאס, הפגישה עסקה בין השאר גם בסיוע ההומניטרי לרצועה ובאפשרות למערכה צבאית מול חיזבאללה בצפון. אוחנה הציג בפני מקרון את תמונת המצב העדכנית, וביקש כי "ימשיך לעמוד לצידה של מדינת ישראל כפי שעשה אחרי מתקפת הטרור של חמאס".
לדברי אוחנה, הוא הדגיש בפני מקרון כי "אין תרחיש שבו ישראל נמנעת מלטפל בארבעת גדודי החמאס הנמצאים ברפיח. אחרת, המשמעות היא שמותירים את חמאס בעזה כדי שיוכל לבצע שוב ושוב את 7 באוקטובר כפי שהם מצהירים. יש תוכנית אופרטיבית לפינוי האוכלוסייה מהאזור, תוך דאגה לנושאים ההומניטריים, בדיוק כפי שעשינו בצפון הרצועה עם תחילת הלחימה". לגבי הצפון, אוחנה הבהיר למקרון כי "המציאות הזו תשתנה באמצעים דיפלומטיים, צבאיים או שילוב של השניים".
פורסם לראשונה: 21:13, 11.04.24