העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח הערב (יום ד') כי איראן פתחה במבצע הרחבה ענקי של הפעילות במתקן העשרת האורניום פורדו, אתר הגרעין המבוצר ביותר שלה, וכי בקרוב עשוי ייצור האורניום המועשר בו לגדול פי שלושה ויותר – מה שיספק לאיראן אפשרויות חדשות לפתח במהירות נשק גרעיני אם תבחר לעשות זאת. לפי העיתון, הדיווח נשען על מסמכים סודיים ועל ניתוח של מומחים לנשק גרעיני.
5 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מיקומו של מתקן פורדו והצנטריפוגות הפעילות. שדרוג בכמות ובאיכות
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
"כמעט בלתי ניתן להפצצה". המתקן התת-קרקעי המבוצר
(צילום: AFP)
הדיווח ב"וושינגטון פוסט" בא אחרי שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה לאחרונה כי איראן החלה בעבודות בנייה חדשות במתקן בפורדו, ימים לאחר שטהרן הודיעה רשמית לסוכנות על כוונתה לשדרג באופן משמעותי את המתקן הזה, ועל תוכניתה להרחיב את הייצור גם במתקן העשרת האורניום המרכזי שלה ליד נתנז.
על פי הדיווח מהערב, ניתוח טכני של המידע החדש שהועבר ל"וושינגטון פוסט" קובע כי במתקן פורדו לבדו עבודת ההרחבה תאפשר לאיראן לצבור בכל חודש דלק גרעיני המספיק לכמה פצצות אטום. בעיתון מזכירים כי אף שמתקן פורדו קטן יותר משני מתקני ההעשרה האחרים של איראן, הוא נחשב משמעותי במיוחד משום שהיותו מתקן תת-קרקעי בעומק ההר הופכת אותו לכמעט בלתי חדיר להפצצות.
לפי המידע שנמצא ברשות סבא"א, איראן צברה עד כה כ-136 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה גבוהה, שאותו אפשר לפי גורמי מודיעין אמריקניים להפוך בתוך ימים או שבועות בלבד לדלק הנחוץ לנשק גרעיני. נוסף על כך מעריכים כי איראן צברה את רוב הידע הטכני הדרוש להרכבת נשק גרעיני פשוט, הגם שיידרשו לה כנראה שנה או שנתיים נוספות כדי לפתח ראש נפץ גרעיני שאפשר להרכיב על טיל.
5 צפייה בגלריה
דיון ב מועצת הנגידים של סבא"א נגד איראן מטה וינה רפאל גרוסי גרעין
דיון ב מועצת הנגידים של סבא"א נגד איראן מטה וינה רפאל גרוסי גרעין
ראש סבא"א רפאל גרוסי. פקחי הסוכנות ראו את תחילת ההתקנה
(צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
5 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
מתקן קטן יותר, אבל מוגן בהרבה מאחרים. פורדו
(צילום: EPA)
ב"וושינגטון פוסט" מדגישים כי אף שמאגר האורניום המועשר של איראן גדל בהדרגה כבר מ-2018, אז הוציא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את וושינגטון מהסכם הגרעין והוביל לקריסתו, אם תוכנית ההרחבה האיראנית למתקן בפורדו תיושם כעת במלואה, היא תביא לזינוק ביכולתה של איראן לייצר דלק ניתן לביקוע המשמש הן להפעלת תחנות כוח גרעיניות והן – אחרי עיבוד נוסף – לייצור נשק גרעיני.
לפי העיתון, דיפלומטים אירופים סיפרו כי במסרים פרטיים שהעבירה לסבא"א בשבוע שעבר הודיעה הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית שטהרן שוקדת בפורדו על התקנת קרוב ל-1,400 צנטריפוגות, תהליך שאותו היא מתכוונת להשלים בתוך ארבעה שבועות. אם המהלך יושלם, מספר הצנטריפוגות הפעילות בפורדו יוכפל למעשה בתוך פחות מחודש, כשבמקביל מוגדל מספרן גם בנתנז. "לפי דיפלומטים בעלי גישה למסמכים מסווגים של סבא"א, תוכנית ההרחבה של איראן קוראת גם להתקנת ציוד בעל יכולות גדולות בהרבה מהצנטריפוגות המפיקות כיום את רוב האורניום המועשר של איראן", נכתב ב"וושינגטון פוסט".
5 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
ביציאה מהמתקן בנתנז. שם תגדל יכולת התפוקה ב-35%
(צילום: AFP)
לפי המסמכים, כך דווח ב"פוסט", בפורדו יותקנו רק צנטריפוגות מדגם IR-6 החדיש, שדרוג משמעותי ביחס לצנטריפוגות IR-1 המשמשות שם כיום. על פי מומחה הנשק הגרעיני דייוויד אולברייט, 1,400 מכשירים מתקדמים כאלה יגדילו את יכולת התפוקה של המתקן בפורדו ב-360%, ומרגע שייעשו פעילות לגמרי יוכלו הצנטריפוגות המתקדמות שם להפיק בתוך חודש כ-145 קילוגרמים של אורניום ברמה המספיקה לייצור נשק גרעיני. לדבריו, לפי הערכה שמרנית מדובר בכמות המספיקה לחמש פצצות גרעיניות, ובתוך חודשיים תוכל הכמות לטפס ל-226 ק"ג. "איראן תשיג במהרה יכולת לפריצת דרך גרעינית, במתקן ששוכן בעומק רב, וזו יכולת שלא הייתה לה מעולם", הסביר אולברייט.
פקחי סבא"א שביקרו בפורדו ביום חמישי האחרון ראו שם טכנאים מתחילים להתקין את צנטריפוגות ה-IR-6, כך שהתוכנית נתפסת כאמינה למדי. לפי החישוב של אולברייט, צנטריפוגות ה-IR-2M שיותקנו במסגרת ההרחבה בנתנז יוכלו להגדיל את יכולת התפוקה שם ב-35%.