מצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע במחסום שועפט ועימותים במחנה הפליטים
( צילום: גלעד כהן, דוברות המשטרה)

בזמן שבשטח כבר מיושמים לקחים טקטיים מהליקויים בתפקוד הכוחות במחסום שועפט בסוף השבוע, בשני גדודי המעברים של חיל המשטרה הצבאית מבינים שגם הם בקו החזית של גל הטרור. 5 שנים לאחר שהוכרו לראשונה בצבא כלוחמים מן המניין, בשני גדודי המעברים של צה"ל ביהודה ובשומרון ובעוטף ירושלים, המשיכו בימים האחרונים בפעילות הסיזיפית, תחת האבל הכבד עם אובדן חברתם, סמלת נועה לזר ז"ל, שנהרגה בפיגוע.
מדובר במאות לוחמים ולוחמות, ברובאי 03, שעוסקים בתפקיד הכי שוחק בצה"ל, אך גם אחד החשובים ביותר: מניעת חדירת מחבלים, שב"חים ואמצעי לחימה, מאיו"ש לישראל, דרך עשרות מעברים, מחסומים ושערים חקלאיים. הרחק מהתהילה של הסיירות או גדודי החי"ר והשריון, נועה וחבריה מתייצבים לאורך כל שירותם הצבאי במחסומים הללו, 24/7, ותוך הפגנת מומחיות ומיומנות מיוחדת מאתרים שב"חים ואמל"ח במכוניות.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
לוחמות בזירת הפיגוע בשועפט
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד פיגוע ירי מחסום שועפט
תיעוד פיגוע ירי מחסום שועפט
מיישמים לקחים מתפקוד הכוחות הלקוי
בחודשים האחרונים הוכפל העומס על כתפי לוחמי שני גדודי המעברים, תעוז (שפועל בעיקר בקו התפר סביב איו"ש - י"ז) וארז, גדודה של לזר, שפרוס ב-14 מעברים קבועים בעוטף ירושלים. לפי נתוני צה"ל, לזר וחבריה לגדוד סיכלו בשלושת החודשים האחרונים חדירה של כ-2,700 שב"חים במעברים, מתוכם הצליחו לזהות כ-170 מתחזים, חשפו כ-180 תעודות זהות מזויפות ברמה גבוהה ואף מצאו בכלי רכב יותר מ-500 פריטי אמל"ח שונים בדרכם לישראל, בהם תחמושת רבה ורובי קרלו. בצבא מעריכים כי מדובר בזינוק של עשרות אחוזים בנתונים בהשוואה לתקופות מקבילות קודמות, והמגמה הזו נובעת מסגירת הפרצות בקו התפר על ידי צה"ל, באופן שמנקז יותר פלסטינים למעברים עצמם.
אך למרות ההצלחה בסיכולים, גם בצה"ל מבינים שסדרת ליקויים בתפקוד הכוח המשולב במחסום שועפט הוביל לתוצאה הקשה, שהסתיימה גם בבריחתו הרגלית של המחבל. חלק מהלקחים הטקטיים במיקום הצבת החיילים לאורך המשמרת והחיפוי ההדדי כבר מיושמים, אך ברמת המאקרו מסתכלים גם על הקושי בתפעול כוח כה לא אורגני באירועי קצה: לוחמי המעברים של צה"ל אמונים במחסום על בידוקי הרכבים, הכבודות והנוסעים במכוניות בזמן שמאחוריהם ניצבים בכלל מאבטחים אזרחיים מנוסים עם רקע קרבי משמעותי יותר ותחת רשות המעברים של משרד הביטחון. אחד מהם נפצע קשה בפיגוע.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע. "הגדודים מומחים בזיהוי אמל"ח ושב"חים"
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
קברה של סמלת נועה לזר ז''ל
קברה של סמלת נועה לזר ז''ל
קברה של סמלת נועה לזר ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
על המשמרת כולה מפקדים כוחות משמר הגבול תחת משטרת מחוז ירושלים. בזמן שמג"ב אחראי על הפעלת הכוח המשולב באופן מבצעי מלא, לרבות בהפרות סדר אם מתפתחות ליד המחסומים וכן בפריסת ותפקוד החיילים במחסום, בחיל המשטרה הצבאית אחראיים על בניין הכוח: הכשרה של 12 שבועות ללוחמים בעיר הבה"דים, תקופת חפיפה והסמכה נוספת, אימון יומי מלא אחד לחודש הכולל גם ירי ותנאי השירות ללוחמים שנחשבו לירודים ובלתי נסבלים עד לפני מספר שנים.
הלוחמים בעבר טענו כי מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית: עמידה של 12-8 שעות ברצף באותו מחסום לאורך כל השירות, עם ציוד על הגב ושכפ"ץ כבד תוך דרישה לשמור על עירנות גבוהה ולעמוד במשימה. בשנים האחרונות פחתו תלונות אלו לאור יציאות טובות יותר הביתה - ארבעה ימי חופשה אחת לעשרה ימים, לצד שני שליש מנוחה ביממה לאחר משמרת של 12-10 שעות. גם החלפות בין המחסומים עבור החיילים מתבצעות תדיר כדי לרעננם ולהקל בשחיקה.
"אלו לוחמים ולוחמות שנהיו מומחים בזיהוי שב"חים ואמל"ח נסתר, ויודעים לזהות שב"ח אחד באוטובוס של 30 פלסטינים, להבחין בדפנות כפולות במכוניות וממש להריח מעבר לא חוקי", אומרים בצה"ל ומזכירים ששני גדודי המעברים פועלים בהצלחה כך מאז הקמתם בשנת 2004, תחילה עבור אבטחת קו התפר שהוקם לאחר האינתיפאדה השנייה. יחד עם זאת, עדיין נבחנת בחיוב, גם ברמת הממשלה, החלטה לאזרח באופן מלא גם את מעברי עוטף ירושלים, כפי שבוצע בהצלחה באיו"ש. בצבא מבינים שהפעלת כוח מארגונים שונים במחסום דורש יותר תדרוכים הדדיים ותרגולות משותפות רבות.
כמחצית מהלוחמים בשני הגדודים הן לוחמות ויחס דומה יש גם בסגלים, שכללו כבר מג"דית ראשונה ומפקדות פלוגות רבות. בשעות עומס במחסומים מגיעים קצינים וקצינות אלו מגדודי המעברים לסייע ולפקח על הפעילות. "מדובר במקצוע של ממש שדורש ניסיון ומיומנות רבה, כולל התמודדות יומית על כלל האוכלוסיות שלא אוהבות להיבדק או להמתין בתור", הוסיפו בצבא.