1 צפייה בגלריה
סיום מלחמת האזרחים אזרחים קוסטה ריקה אפריל 1948
סיום מלחמת האזרחים אזרחים קוסטה ריקה אפריל 1948
אפריל 1948. סיום מלחמת האזרחים בקוסטה ריקה
גל ההתנגדות שפרץ בישראל עקב ניסיון הממשלה לשנות את היחס שבין מערכת המשפט לבין שאר רשויות השלטון, תובע ממנהיגיו ומהציבור לנסות ללמוד מתקדימים היסטוריים של מחאה אזרחית ולהפיק מהם לקחים. מאבק אזרחי כזה התנהל ב-1947 בקוסטה ריקה, שכיום היא בעלת משטר דמוקרטי יציב, אך לא תמיד היו כך פני הדברים.
ב-1940 ניצח רפאל אנחל קלדרון גוורדיה ברוב גדול בבחירות לנשיאות, ובשנים הראשונות לכהונתו החל בתיקונים חברתיים רחבי היקף כגון הקמת המוסד לביטוח סוציאלי וחקיקת חוקי עבודה שנתנו כוח לאיגודים והבטיחו תנאי מינימליים לעובדים. אולם התמיכה הציבורית בו נסדקה במהלך כהונתו, משום שהממשלה, שנשלטה על ידי המפלגה הרפובליקנית הלאומית, נחשדה בזיופים שהבטיחו את ניצחונם של מועמדיה בבחירות לפרלמנט ולנשיאות שנערכו במהלך שנות ה-40.
נדמה שבכך דומה קוסטה ריקה של שנות ה-40 למציאות בישראל כיום, כשהממשלה מתחילה לנקוט שיטות שפוגעות בקונצנזוס הדמוקרטי. גם האופי המעמדי של מחנה המתנגדים היה דומה: בקוסטה ריקה נשענה האופוזיציה על האינטליגנציה ועל רוב רובם של המעמד הבינוני והמעמד הבינוני הגבוה. המעמדות הנמוכים, לעומת זאת, נשארו ברובם אדישים. היו אף כאלה, כולל הקומוניסטים, שתמכו בממשלה בשל החקיקה החברתית.
‏לאחר שתהלוכה של האופוזיציה בעיר קרתגו ב-21 ביולי 1947 פוזרה באלימות החליטו מנהיגיה על שביתת מסחר ועבודה כללית שנקראה "שביתת הזרועות המורדות" (Huelga de brazos caídos). הם תבעו לקבל מהממשלה ביטחונות להוגנות בבחירות שיועדו לפברואר 1948. השביתה כללה חנויות קטנות, בתי מלאכה וכן בתי מסחר גדולים. שבתו גם אנשי צווארון לבן כגון עובדי הבנקים, משרדי עורכי דין, מרצים, סטודנטים, ורוב מורי בתי הספר התיכוניים. במקביל הוקם מטה שביתה של כל מפלגות האופוזיציה על מנת לרכז את המאבק.
כדי לנסות למנוע התנגדות מצד המעמדות הנמוכים חולקו מנות מזון לנצרכים והוקמו מטבחים ציבוריים, שהאספקה הגיעה אליהם בסתר ממחסני המזון הסגורים. כל אותו הזמן נערכו מחאות רחבות היקף בערים הגדולות של קוסטה ריקה. ראוי לציין שהאופוזיציה לא תמיד פעלה בדרכים מנומסות, והעיתונות המזוהה איתה נהגה לפרסם רשימות של מפרי שביתה.
הממשלה, מצידה, ניסתה לבלום את המחאה באמצעות סגירת תחנות רדיו ופיזור המחאות ברחוב בכוח, לפעמים במחיר של קורבנות בנפש. כמו כן היא עצרה באופן זמני חלק ממנהיגי האופוזיציה והעלימה עין משוד מחסני המזון הסגורים. את השביתה היא ניסתה לשבור באמצעות העסקת עובדים שתמכו בה. הממשלה הסיעה על חשבונה פועלים ממטעי הבננות אל הבירה סן חוסה, על מנת להפחיד את האופוזיציה ולהחזיר לה את הנוכחות ברחוב. אולם כל האמצעים הללו לא הועילו. כאשר הצליחה הממשלה בעזרת העובדים שתמכו בה לפתוח לזמן קצר את סניף הבנק המרכזי בבירה סן חוסה, הוציאו משם אנשי האופוזיציה את פיקדונותיהם והסניף שוב נסגר.
ב-3 באוגוסט, יום לאחר שביתה של 8,000 נשים מול בית הנשיא בבירה סן חוסה, נכנעה הממשלה. היה זה מעשה נועז של נשים שבאותה תקופה כלל לא היו זכאיות להצביע. הממשלה הסכימה להקים בית משפט מיוחד לפיקוח על תהליך הבחירות שבו לא יהיה רוב לתומכי ממשלה. אלא שההסדר לא מנע את פרוץ מלחמת האזרחים שהתנהלה במרץ-אפריל 1948, אחרי שקלדרון גוורדיה סירב לקבל את הפסדו בבחירות בפברואר בנימוק שהרישום האזרחי לקלפיות – שעליו הופקד תומך אופוזיציה - לא כלל תומכי ממשלה רבים.
ניתאי שנאןד"ר ניתאי שנאן
רק כעשור לאחר המלחמה, שנהרגו בה לפי ההערכות כ-3,000-2,000 איש, ולאחר שהועברו כמה רפורמות - כולל חוקה חדשה, חיזוק בית המשפט לענייני בחירות וביטול הצבא - התייצבה הדמוקרטיה הפרלמנטרית בקוסטה ריקה.
ישראל 2023, כמו קוסטה ריקה 1948, נמצאת בעיצומו של מאבק פנימי שעלול להידרדר למלחמת אזרחים. כדי למנוע זאת, על האופוזיציה לנהוג בתקיפות אך גם באחריות. הלקח העיקרי מהמקרה הקוסטה-ריקני הוא הצורך למנוע מגורמים בתוך הממשלה לסכסך בין תומכי המחאה. לשם כך יש לפעול להקמת מטה כללי מאוחד של כל מפלגות האופוזיציה, שבו יהיו נציגים לכולן, כולל המפלגות הערביות, ההסתדרות והמעסיקים הגדולים במשק. ראוי שמטה מאוחד זה יהיה היחיד שייצג את המאבק וכך ינהל משא ומתן על פשרה מעמדת כוח. רק לאחר מכן ניתן יהיה לשקול ניסיונות של פשרה, מתוך האחריות הנדרשת בשל מצבה הבינלאומי של ישראל והצורך למנוע את הקרע בציבור.
  • ד"ר ניתאי שנאן הוא חוקר של ספרד בת המאה ה-19 והיחס של הפוליטיקה וההיסטוריוגרפיה שלה לתולדות יהודי ספרד בימי הביניים
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il