ח"כ עמיחי אליהו: "מישהו פה רוצה שלטון צבאי? נבחרי הציבור צריכים לקבוע"
(צילום: נויל האריס)

ח"כ עמיחי אליהו מעוצמה יהודית התייחס לעונש שהוטל על לוחם גבעתי שתועד אומר "בן גביר יעשה פה סדר", ואמר הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי מפקדי צה"ל לא מגבים את החיילים בשטח. "אנחנו צריכים לזכור שצה"ל הוא צבא העם. אני רוצה שהבן שלי שיתגייס בקרוב, ידע שגם אם יעשה טעות הוא יקבל גיבוי. החיילים שומרים על החיים של כולנו".
יכול להיות שהייתה כאן התערבות יתרה של אנשי עוצמה יהודית, של איתמר בן גביר? "אני חושב שבכל מדינה דמוקרטית יש דרג שקובע מדיניות שזו הממשלה והכנסת, ויש דרג שתפקידו לבצע את המדיניות. ברגע שהרמטכ"ל אביב כוכבי שאותו אני מאוד מעריך, מבקר נבחרי ציבור, הוא בעצם לוקח כוח שלא אמור להיות לו נגד נבחרי הציבור שהם אלו שמבטאים את רצון העם ותפקידם לבקר את המערכות הציבוריות".
אז הרמטכ"ל והצבא צריכים להיות כפופים לאיתמר בן גביר? "לממשלה. מישהו פה רוצה שלטון צבאי? זה נשמע הגיוני? אנחנו רוצים לחזור לתקופות אפלות מהעבר? נבחרי הציבור צריכים לקבוע".
3 צפייה בגלריה
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
"הרמטכ"ל והצבא צריכים להיות כפופים לממשלה". ח"כ עמיחי אליהו
(צילום: דובר צה"ל, משה מזרחי )
היית אומר את זה גם בממשלה הקודמת? "עמר בר לב אמר לפני כחצי שנה שהרמטכ"ל לא מכיר באחריות שלו. ביקורת מהשמאל נשמעה על הצבא במשך שנים רבות. עכשיו כשבן גביר רוצה לבקר, פתאום כולם מזדעקים".
אמורה להיות הפרדה מסוימת בין הדרג הפוליטי לצבאי, לא יכול להיות שכל ממשלה שמתחלפת תקבל החלטות בצורה פוליטית. זה מדרון מאוד חלקלק. "למה? זו מהותה של הדמוקרטיה. כוכבי בעצמו אמר שאם שלא ייתן גיבוי ללוחמים שלו הוא יימצא את עצמו בלי לוחמים. אסור להפריע לחייל בעת מילוי תפקידו. אם תראו את הסרטון, תראו שהחייל מבקש לא להפריע, לא לדחוף ולנהוג באלימות, במקום לתת להם גיבוי מכניסים אותם לכלא. אתם רוצים שהחיילים האלה יצאו להילחם למעננו ולמסור את נפשם?"
ח"כ טלי גוטליב מהליכוד: "הגיע הזמן שנשמור על החיילים"
(צילום: נויל האריס)

ח"כ טלי גוטליב מהליכוד הצטרפה לדרישתו של ח"כ אליהו לגבות את החיילים, וקראה לרמטכ"ל לגנות את פעילי השמאל שלדבריה פגעו בלוחמים: "אין לנו זכות קיום במדינה הזו ללא הצבא, אבל אני מצפה מהרמטכ"ל שיגיד שהוא מגנה את המקרה וידבר גם על אנשי השמאל".
כשנשאלה על בקשתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו "להשאיר את צה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי", השיבה כי "הדבר הפוליטי היחיד שאני רואה פה זה התרסה של אנשי שמאל שפוגעים בחיילנו. לא קיימת עבירה של הכשלת חייל במילוי תפקידו, אבל הגיע הזמן שנשמור עליהם".
3 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
החייל שנשפט. גוטליב: "כשחיילים פוגשים אנשי שמאל שמחללים את כבודם, אין להם מיומנות בלתי רגילה כמו בלחימה"
(מתוך טוויטר)
אבל העבודה של הרמטכ"ל היא לא להתעסק בפוליטיקה. התגובה הכי טובה היא להתעלם. "האיפוק והדריכות הם דברים שאנחנו רוכשים בחיים. אין לי את האיפוק והדריכות שהיו לי בגיל 20. חיילי צה"ל הם הגיבורים שלנו, המיומנות שלהם בזמן לחימה היא בלתי רגילה, אבל כשהם פוגשים באנשי שמאל שמתייחסים אליהם ככה ומחללים את כבודם, אין להם את אותה המיומנות. התעוזה המכוערת הזו לפגוע בחיילים משאירה בי תחושה דוחה למדי".
גוטליב התייחסה בריאיון גם להסכם הקואליציוני שחתמה מפלגת הליכוד עם יו"ר נעם הח"כ אבי מעוז, שבו נקבע כי היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך תועבר לאחריותו. "צריך לבדוק אילו ארגונים נכנסים לבתי הספר. לא בושה להגיד את זה - לא צריך להכניס תכנים שלא תואמים את גיל התלמידים", אמרה.
3 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
ח"כ אבי מעוז. יחליט אילו ארגונים יכנסו לבתי הספר
(צילום: עמית שאבי)
אבי מעוז הוא זה שיחליט איזה עמותות יכנסו לבתי ספר. זה משהו שהוא מבחינתך ראוי? "ברור. אני מקשיבה לנאומיו של מעוז, יש דברים קיצוניים שאני לא מסכימה איתם, אבל יש לו תפיסות ערכיות שעם חלקן אני מסכימה מאוד".
וכיתות י' עד יב'? "זה ברור שהוא לא יתערב בכיתות האלה. אנחנו מכוונים לשיח הבלתי מבוקר שנכנס למסגרות החינוך בכיתות א' ו-ב'. ראינו במסגרות הללו שיח שאינו תואם. עם זאת, כמובן שאאפשר הורות באשר היא הורות".