"התחקירים של צה"ל רחוקים שנות אור מהאמת": כך אמר היום (חמישי) נ׳, גורם בפיקוד הדרום, בעדותו בוועדת החקירה האזרחית לאירועי 7 באוקטובר. נ׳, שהיה בשטח החל מבוקר השבת השחורה, הציף בעדותו בעיות קשות בתחקירים של הצבא, כשטען כי "אני יכול להגיד בפה מלא שלא אומרים את האמת למשפחות של התצפיתניות".
2 צפייה בגלריה
עדות חיים רמון בוועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר
עדות חיים רמון בוועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר
הוועדה האזרחית, היום
(צילום: יריב כץ)
בתחילת עדותו, שניתן לפרסם רק חלקים ממנה, דיבר נ׳ על תפקודו של חיל האוויר במהלך מתקפת הפתע של חמאס: "לקח למחבלים פחות משתי דקות כדי להגיע לבסיס נחל עוז, להתחיל את הטבח ולכבוש אותו. לא היה מספיק זמן לאף אחד במפקדת החטיבה הצפונית לזמן את חיל האוויר על בסיס הכרזת התצפיתניות", תיאר. משם עבר נ' לביקורת הקשה על חלק מהתחקירים שנערכים בצה"ל על פרוץ המלחמה: "כמעט בכל תחקיר שצה״ל הירוק מתחקר, ובכוונה אני אומר 'ירוק' ולא לדוגמה 'חיל האוויר', יש מרחק שנות אור ממנו והאמת. הכול שם מונע מאסטרטגיה של שמירה האחד על השני. 
"בגלל העבודה שלי, יצא שהפכתי למומחה בתחקור תחקירים. כשמגישים לי תחקיר, אני מחפש את השמות של המשתתפים בתחקיר. אחד מהם הוא אל״מ שהרמטכ"ל הרצי הלוי מינה להיות ראש ועדת החקירה, אבל האל״מ הזה היה אמור לקבל קידום מהרצי הלוי - אז איך הוא יכול לתחקר את תפקוד המפקדים? יש פה ניגוד עניינים מובהק". נ' העיד כי "בתחקיר נוסף בחרו שלא לתחקר אותי. שאלתי מדוע, והתשובה השאירה אותי בפה פעור: ענו לי ש'היינו חייבים לשמור על האלוף, ואם היינו שואלים אותך שאלות, לא היינו מצליחים לשמור עליו ועל הפיקוד'".
נ' הוסיף: "הכי כואב לי שהמשפחות מרוסקות. צריך להגיד להן את האמת - ולא עושים את זה. זה יותר רע ממה שאני אומר, הרבה יותר רע. בדיוק כמו בסיפור מחדל התצפיתניות, אני יכול להגיד בפה מלא: לא אומרים למשפחות את האמת".
2 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
"מרגע פריצת הגדר לקח פחות משתי דקות להתחיל בטבח"
תקיפות המטוסים הראשונים שהוקפצו ב-7/10
(צילום: דובר צה"ל)

כאמור, במהלך עדותו ניסה נ׳ לענות על שאלה שמעסיקה כמעט כל ישראלי מאז 7 באוקטובר: "היכן היה חיל האוויר?". לפי נ', פלישת מחבלי החמאס לשטח ישראל ולתוך הקיבוצים והבסיסים התרחשה תוך דקות בודדות, כך שלא ניתן היה לזמן סיוע אווירי בזמן.
נ' תיאר כי ״בדקנו את הזמנים שלקח למחבלים להגיע מהשער של שג'אעייה עד לבסיס נחל עוז, וצריך להבין את הסיטואציה: כשמחבלי החמאס פורצים את הגדר, לקח להם בין דקה וארבעים שניות לדקה וחמישים שניות כדי להגיע לבסיס בנחל עוז ולהתחיל את הטבח. לוקח עוד שתיים וחצי דקות להגיע לכיכר סעד, עוד כמה דקות לנתיבות. איך בזמן כזה ניתן בכלל להזמין את חיל האוויר? מישהו בצבא צריך לקרוא להם. כאשר התצפיתניות הגיבורות הכריזו 'פרש טורקי', מישהו בפיקוד היה צריך על בסיס ההכרזה שלהן לזמן את חיל האוויר. אבל כמו שאמרתי, לא היה מספיק זמן לאף אחד בפיקוד כדי להגיב ולזמן את חיל האוויר באופן מיידי, כי לקח שניות עד שתקפו גם אותו״.