ראשי האוניברסיטאות והמכללות האקדמיות בליווי שר החינוך ויו"ר המל"ג יואב קיש פרסמו מתווה התאמות חדש לסטודנטים משרתי מילואים לשנת הלימודים האקדמית הקרובה. הצדדים נימקו זאת בהימשכות המלחמה והצפי לקריאות לשירות מילואים ארוך גם בשנת הלימודים תשפ"ה. ההתאחדות הארצית של הסטודנטים הביעה אכזבה מהמתווה שלטענתם גורם להם עוול, ולטענתם מדובר בפתרון חלקי.
ראשי האוניברסיטאות ציינו כי המתווה החדש מבוסס, בין היתר, על הניסיון שנצבר במהלך שנת הלימודים תשפ"ד, והוא משלב בין מענה לאתגרים שאיתם מתמודדים הסטודנטיות והסטודנטים משרתי המילואים ובני משפחותיהם ובין הצורך לשמר את איכות ההשכלה הגבוהה ורמת החינוך האקדמי.
אלה עיקרי המתווה:
בהתאמות קיצור התואר - פטור משש נקודות זכות בתואר הראשון או ארבע נקודות זכות בתואר השני. בקורס בחירה, בקורסים כלליים ובקורסים אחרים, כפי שקבע המוסד האקדמי כנגד שירות מילואים בשנת הלימודים תשפ"ה ולכל היותר 10 נקודות זכות בתואר ראשון וארבע בתואר שני.
הפחתת מספר מטלות שנקבעו במקצוע תוך התחשבות ביחס בין מספר שבועות השירות במילואים במהלך הסמסטר למספר שבועות ההוראה בסמסטר ובהתאם לאופי הקורס.
מעבדות - צוות הקורס יקבע פתרון להשלמה של המעבדות הנדרשות כדי למלא את חובות הקורס או לחילופין לצמצום מספרן. הפתרון יתחשב במשך השירות בפועל.
במסגרת ההתאמות נקבע כי סטודנטים בשנים המתקדמות שהיו רשומים למקצוע הקדם אך לא נבחנו בו בשל שירות מילואים, יוכלו להמשיך בלימודיהם בסמסטרים העוקבים ללא אכיפת דרישת קדם.
המוסדות יעשו את המירב במגוון האמצעים העומדים לרשותם (כפי שנעשה בשנת הלימודים תשפ"ד) כדי להבטיח שתלמידי השנים הראשונות ישלימו את החומר ואת הבחינות ויוכלו להתקדם בלימודיהם. הוראות סעיף זה לא יחולו על המקצועות הטיפוליים.
סטודנטים במילואים יוכלו לבצע שינוי במערכת השעות או לבטל שינויים גם אחרי תום מועד השינויים בתקופה מאוחרת וללא תשלום.
המרה לציון עובר: המרת ציון מספרי לציון "עובר" בשני קורסים בתואר ראשון או בקורס אחד בתואר שני בשנה"ל תשפ"ה בקורס לבחירתו של הסטודנט, בתנאי שעמד בדרישות המעבר של הקורס.
לא ניתן להמיר ציון מספרי לציון "עובר" בקורס שבו נדרש ציון מספרי כתנאי לרישוי מקצועי ובקורס חובה או קורס ליבה בתואר שני.
הערכה חלופית ובחינות מותאמות: באחריות המרצה האחראי לקבוע מועד מיוחד לסטודנטית או סטודנט אשר לא נבחנו בשל שירות המילואים.
התאמת הבחינה תהיה בהתאם לאופי הקורס והבחינה, ולפי שיקול דעתו של המרצה ובהתאם להנחיות המוסדיות. הקורסים שבהם תתאפשר הערכה חלופית לסטודנטים בקבוצה זו ייקבעו על-ידי המוסד בהתאם להיקף ולתחומי הלימוד שנקבעו במתווה תשפ"ד.
המתווה נותן מענה גם לצורך בהארכת לימודים ללא חיוב בתוספת תשלום - סטודנטים שישרתו שירות מילואים מצטבר של 42 ימים לפחות במהלך שני הסמסטרים בשנה"ל תשפ"ה, יהיו זכאים להאריך את תקופת הלימודים בסמסטר אחד בלי שיחויבו בתוספת תשלום.
התאמת בחינות בשל שירות מילואים: הסטודנטים המילואימניקים יקבלו הארכת זמן של 25% בשני מועדי הבחינות בסמסטר שבו שירת הסטודנט במילואים.
באשר למשרתי קבע ומערכת הביטחון ולנפגעי מלחמת חרבות ברזל - פצועים, משפחות של פצועים וחטופים וכן כוחות ההצלה והרפואה וכן לסטודנטים שהם בני או בנות זוג של משרתי קבע ומערכת הביטחון - נקבע כי הם יכולים לפנות לגורמים האקדמיים המתאימים בבקשה להתאמות בדומה לאלו שניתנו למשרתי המילואים. "הבקשות יישקלו בכובד ראש ובכוונה כנה לסייע ככל שניתן", נקבע במתווה.
לגבי סטודנטים הלומדים במסגרת הכשרה מעשית, בעיקר במקצועות הרפואיים, קובע המתווה כי התאמות והשלמות לסטודנטיות וסטודנטים בהכשרה מעשית במקצועות הרפואה ייקבעו בהמשך בידי פורום דיקני רפואה בתאום עם הנהלות המוסדות האקדמיים. התאמות והשלמות לסטודנטיות וסטודנטים בהכשרה מעשית במקצועות אחרים יקבעו בהמשך על0ידי המוסדות בהתאם לדרישות התחום.
"פתרון חלקי שעושה עוול"
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, מסר בתגובה: "אנו מביעים זעזוע ואכזבה רבה מהמתווה שפורסם. זהו לא המתווה שסוכם מראש עם ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) עבור הסטודנטים שמשרתים במילואים, והבחירה לבצע חישוב סמסטריאלי ולא שנתי כפי שסוכם פוגעת קשות בזכויותיהם של הסטודנטים ששירתו את המדינה במסירות נפש".
פלהיימר אמר עוד: "ההתאמות שהובטחו נועדו לספק גיבוי מלא לסטודנטים שגויסו לשירות מילואים במהלך השנה. כאן מדובר בפתרון חלקי שעושה עוול לסטודנטים שמילאו את חובתם למדינה לאורך זמן ממושך. אנו קוראים למעורבים לפעול מתוך הכרה והערכה כנה ולא לשנות את הסיכומים וההבנות על-ידי הגשת מתווה רזה שלא עונה על הצרכים המלאים של הסטודנטים.
"מדובר פה בפגיעה מוסרית חמורה, שכן ידוע היטב מהן הדרישות ומיהם אותם סטודנטים שזקוקים להתאמות האלו, ומדובר בבחירה להתעלם מהמציאות ולהציע פתרונות שלא מתקרבים למענה אמיתי. הסטודנטים שלנו שילמו מחיר כבד כשיצאו להגן על המדינה, והגיע הזמן שיעמדו במחויבות לספק להם את מה שמגיע להם – מתווה ראוי ומתאים כפי שסוכם, ולא פתרונות מקומיים וזמניים שלא משקפים את המציאות בשטח".