"המוות של ילדיך ושל שאר הפלסטינים - דם החיים של האומה": כך כתב מנהיג חמאס יחיא סינוואר לעמיתו בהנהגת ארגון הטרור, איסמעיל הנייה, לאחר ששלושה מילדיו חוסלו על ידי צה"ל ברצועת עזה בחודש אפריל. כך דיווח הלילה ה"וול סטריט ג'ורנל", בכתבה מפורטת החושפת התכתבויות של סינוואר, בצל התנגדותו המתמשכת לאישור עסקת חטופים עם ישראל. בהודעות שהעביר מנהיג ארגון הטרור ברצועה והגיעו לידי העיתון, סינוואר מביע לא רק אדישות לחיי הפלסטינים, אלא חישוב קר ולפיו המשך הלחימה, ומותם של אזרחים נוספים, יועילו להשגת מטרותיו הצבאיות והפוליטיות.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ההרס ברפיח
יחיא סינוואר ההרס ברפיח
"קורבנות הכרחיים". יחיא סינוואר וההרס ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled, AP)
הכותרת
בין עזה לחוץ: הקרבות הפנימיים של חמאס
21:08
מאז תחילת המלחמה, פעילות צה"ל ברצועה גררה ביקורת בינלאומית חריפה, הן מצד העולם הערבי והן מצד מדינות המערב, בצל שידור תיעודי ההרס הנרחב בעזה בכלי תקשורת מערביים בולטים, הנוהגים דרך קבע גם לצטט את מספר ההרוגים שנמסר על ידי משרד הבריאות של חמאס. "הישראלים נמצאים בדיוק במקום שבו אנחנו רוצים שהם יהיו", כתב סינוואר לאחרונה לבכירי חמאס שעסקו במו"מ לעסקת החטופים, יחד עם גורמים קטאריים ומצריים.
לפי הדיווח בעיתון האמריקני, הגיעו לידיו עשרות הודעות ששלח סינוואר לחברי צוות המו"מ, בהם עמיתיו בחמאס, שבהן הביע זלזול קר בחיי אדם, והבהיר כי הוא מאמין שלישראל יש יותר מה להפסיד במלחמה מאשר ארגון הטרור שהוא עומד בראשו. בעיתון צוין כי ההודעות הגיעו אליהם מכמה אנשים "בעלי דעות שונות על סינוואר".
תיעוד: השמדת מנהרה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

חמאס טוען בעת זו כי יותר מ-37 אלף פלסטינים נהרגו ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה, רובם אזרחים. עוד טען ארגון הטרור כי כמעט 300 פלסטינים נהרגו ב"מבצע ארנון" לחילוץ ארבעת החטופים מנוסייראת. עם זאת, בהודעה ששלח לאחד ממנהיגי חמאס בדוחא, סינוואר התייחס להרוגים אזרחים בקונפליקטים כמו מלחמת העצמאות של אלג'יריה מול צרפת, ואמר כי "מאות אלפים נהרגו שם - אלו קורבנות הכרחיים".
כאמור, שלושה מילדיו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, חוסלו בחודש אפריל בתקיפה ישראלית במחנה הפליטים שאטי שבמערב העיר עזה. במכתב ששלח לו סינוואר, הוא כתב כי מותם של ילדיו וכן של כל הפלסטינים האחרים "ייצוק חיים לתוך ורידי האומה, ויגרום לה להתעלות לתהילתה ולכבודה".
בוול סטריט ג'ורנל צוין כי נראה שמטרתו הסופית של סינוואר היא להשיג הפסקת אש קבועה, שתאפשר לחמאס להכריז על ניצחון היסטורי - לאחר שארגון הטרור "שרד" את מאמציה של ישראל להשמידו - וכך לתבוע את ההנהגה על העם הפלסטיני כולו. גם ללא הפסקת אש שתתקיים לאורך זמן, נראה כי סינוואר מאמין שלראש הממשלה בנימין נתניהו יש אפשרויות מעטות מלבד כיבוש הרצועה - על יותר משני מיליון תושביה - ושקיעה בחודשים ושנים של התמודדות מול לוחמת גרילה מצד חמאס.
בעיתון האמריקני אף ציטטו את דבריו של סינוואר מתוך ריאיון שהעניק ב-2018 לעיתונאית האיטלקייה פרנצ'סקה בורי ופורסם גם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, כי עבור נתניהו, ניצחון על חמאס יהיה "יותר גרוע מלהפסיד". סינוואר טען אז: "מלחמה היא לא האינטרס של אף אחד, בוודאי לא האינטרס שלנו. למי יש רצון להתעמת עם ארבע רוגטקות מול מעצמה גרעינית? ואם אנחנו לא יכולים לנצח, עבור נתניהו זה יותר גרוע מלהפסיד. הם יצטרכו לכבוש מחדש את עזה. ואני לא חושב שנתניהו היה רוצה עוד שני מיליון ערבים. לא, במלחמה לא משיגים שום דבר".
2 צפייה בגלריה
שריפת הטנק כחלק ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר
שריפת הטנק כחלק ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר
שריפת טנק במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר
(צילום: Shutterstock)
לפי הדיווח, למרות שסינוואר תכנן והוציא לפועל את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, הודעות מוקדמות ששלח לגורמים המעורבים במו"מ העידו כי הוא הופתע מהאכזריות של מחבלי ארגונו ושל הבוזזים הפלסטינים שחדרו גם לישראל, ומהקלות שבהם ביצעו זוועות באזרחים. "הדברים יצאו משליטה", כתב סינוואר באחת מאותן הודעות, בנוגע ל"כנופיות" שחטפו נשים וילדים. "אנשים הלכו לאיבוד בתוך זה, וזה לא היה צריך לקרות", כתב.
בעוד צה"ל מפרק במהירות וביעילות את תשתיות צבא הטרור, ההנהגה הפוליטית של חמאס החלה להיפגש עם פלגים פלסטינים נוספים בתחילת חודש דצמבר אשתקד, כדי לדון בפיוס ובתוכניות משלהם ל"יום שאחרי" - אך לפי הדיווח, סינוואר לא נכלל בהתייעצויות אלו. בתגובה, הוא שלח הודעה לראשי הזרוע המדינית של חמאס שבה תקף את המהלך כ"מחפיר ושערורייתי". "כל עוד הלוחמים שלנו עומדים על רגליהם ולא הפסדנו במלחמה, יש לנתק מיד את הקשרים האלה", כתב סינוואר, והוסיף כי "יש לנו את היכולת להמשיך בלחימה במשך חודשים".
לאחר ההתנקשות בבכיר חמאס סאלח אל-עארורי בתקיפה בביירות בתחילת חודש ינואר, גורמים ערביים בכירים אמרו כי סינוואר החל לשנות את האופן שבו תקשר עם העולם החיצון. לדבריהם, הוא השתמש בזהויות בדויות והעביר הערות רק דרך קומץ עוזרים שבהם הוא בוטח. המסרים שהעביר סינוואר היו מוצפנים, ונשלחו בין היתר באמצעות הקלטות, ציטוטים שנמסרו למתווכים והודעות כתובות. עם זאת, בוול סטריט ג'ורנל הודגש כי למרות שנראה כי סינוואר חשש יותר ויותר לשלומו, מסריו העידו כי התחיל לחוש שהיוצרות מתהפכות לטובת חמאס.
לקראת סוף חודש ינואר, ההתקדמות המהירה של צה"ל ברצועה הואטה, והצבא עסק בהכרעת חטיבות חמאס בחאן יונס, עיר הולדתו של סינוואר. במקביל, נרשמה עלייה במספר החיילים ההרוגים. בעוד שב-19 בפברואר ישראל הציבה לחמאס דדליין להסכים לעסקה לפני חודש הרמדאן, ולפני שתורה על פעולה קרקעית ברפיח, סינוואר דרבן את עמיתיו בחמאס שלא להסכים לוויתורים במו"מ, ובמקום זאת להתעקש על סיום המלחמה. "מספר האזרחים ההרוגים הגבוה ייצור לחץ בינלאומי על ישראל", כתב סינוואר בהודעותיו.
נזק מהתקיפות ברפיח

בהודעה אחרת למנהיגי חמאס בקטאר, סינוואר אמר כי "כניסה ישראלית לרפיח לא תהיה 'טיול בפארק". בסוף חודש פברואר גבר הלחץ על ישראל מצד ארה"ב להימנע אף יותר מהרוגים בלתי-מעורבים. בהמשך פורסמו המחלוקות בקרב ההנהגה בישראל, בצל הימנעותו של נתניהו מהחלטה על תוכנית ברורה ל"יום שאחרי", לצד אזהרתו של שר הביטחון יואב גלנט כי אין לכבוש את הרצועה. בחודש מאי, כאשר ישראל איימה שוב לפלוש לרפיח אם המו"מ לעסקת חטופים לא יישא פרי, סינוואר הגיב בירי רקטות לעבר מחסום כרם שלום, שהביא למותם של 4 חיילי צה"ל. בהתאם, בכירי חמאס בחו"ל החלו להדהד את עמדתו של סינוואר.
מאז אמנם צה"ל החל לפעול קרקעית ברפיח, אך, כפי שצפה סינוואר, הלחימה באזור נשאה עמה מחיר הומניטרי ודיפלומטי כבד. בינתיים, הודעותיו של מנהיג ארגון הטרור ברצועה מעידות כי הוא מוכן להיהרג בלחימה. בהודעה ששלח לאחרונה לבעלי בריתו, סינוואר השווה את המלחמה בעזה לקרב כרבלא בשנת 680 לספירה, שבו ניצחו אנשי הזרם הסוני את השיעים וביססו את החליפות האיסלאמית כסונית, על פני השיעה. "אנחנו חייבים להמשיך להתקדם בדרך שבה התחלנו ללכת, או שזו תהיה עוד כרבלא", כתב.