בנפאל נמשכו היום (ב') פעולות החילוץ של הגופות הבודדות שטרם אותרו מאסון התרסקות מטוס הנוסעים אתמול, אסון שבו נהרגו 72 בני אדם. עד כה איתרו המחלצים 70 גופות, והרשויות מסרו כי אפסו הסיכויים לאתר ניצולים מבין שני הנעדרים הנוספים. בצהריים הן הודיעו על הפסקת מבצע החיפושים, שיחודש מחר.
במדינה הוכרז יום אבל לאומי, וכלי תקשורת מקומיים ובעולם חשפו את פרטיהם של כמה מהקורבנות, בהם טייסת המשנה שהייתה אלמנתו של טייס שנהרג לפני 16 שנה. במקביל הודיעה הממשלה על הקמת ועדת חקירה לבירור נסיבות אסון התעופה הקשה ביותר בנפאל ב-30 השנים האחרונות, ולחוקרים יסייעו הנתונים שהקליטו שתי "הקופסאות השחורות" של המטוס – הרשמקול בתא הטייס ורשם נתוני הטיסה – שהבוקר מסרו המחלצים כי איתרו אותן וכי מצבן טוב.
ההתרסקות, נזכיר, אירעה אתמול בבוקר בטיסה פנימית קצרה מהבירה קטמנדו לעיירה פוקרה, במטוס של חברת התעופה המקומית "יטי איירליינס" (Yeti Airlines). משך הטיסה לפי הדיווחים אמור היה להיות 27 דקות בלבד, והמטוס שהמריא בשעה 10:33 לפי השעון המקומי התרסק דקות אחדות לפני הנחיתה: נקודת ההתרסקות הייתה לפי רשת BBC במרחק של מעט יותר מקילומטר מנמל התעופה בפוקרה, יעד תיירות פופולרי למדי בקרב תיירים זרים, שמשמשת נקודת יציאה לטרקים מפורסמים, בין השאר בהרי האנפורנה, ולטיולי יום רבים.
המטוס, שבו היו 68 נוסעים וארבעה אנשי צוות, התרסק באזור ערוץ עמוק בתוך ההרים שבו עובר נהר הסטי. פעולות החילוץ שהופסקו עם רדת החשכה חודשו הבוקר, ולקחו בהן חלק כ-300 איש, ובצהריים נמסר כאמור כי הן הופסקו פעם נוספת. אתמול כבר חולצו רוב הגופות, ולמרות דיווחים ראשוניים על אפשרות של ניצולים מסוימים, התקווה לכך אבדה במהרה, והבוקר כבר הודו המחלצים כי הסיכויים אפסו. כוחות ההצלה מתמודדים עם תנאי מזג אוויר בעייתיים שמקשים עליהם לאתר גופותיהם של שני הנעדרים הנותרים, וגם תוואי השטח בעייתי: בתמונות מהזירה נראו המחלצים משתלשלים מחבלים אל תוך הערוץ העמוק, במה שנראה כמו תהום של ממש.
המטוס "לא סלחני", אבל השמיים היו בהירים
סיבת ההתרסקות טרם ברורה, אבל עוד לפני ניתוח המידע שהקליטו הקופסאות השחורות העריכו כמה מומחים – על סמך הסרטון שצולם מהקרקע ושתיעד את רגעיה האחרונים של הטיסה – כי ייתכן שהמטוס, מדגם ATR 72 של יצרנית המטוסים האיטלקית-צרפתית ATR, חווה תופעה שמכונה "הזדקרות". בתופעה שכזו המטוס מאבד מכוח העילוי שלו, והסכנה גדולה במיוחד במקרים שבהם הוא טס במהירויות נמוכות. בסרטון שפורסם נראה המטוס נוטה בצורה חדה אל צדו לפני שהתרסק, כשהכנף השמאלית נוטה במהירות מטה עד שהיא מוכוונת כמעט ישירות לקרקע. טייס ששוחח עם סוכנות הידיעות AP ובעל ניסיון רב בהפעלת המטוס המדובר, בהודו ובנפאל, ציין כי הטופוגרפיה של אזור ההתרסקות – עם פסגות הרים גבוהות ועמקים צרים – מגבירה מאוד את הסיכון לתאונות ולעתים מאלצת טייסים להסתמך על הראייה בלבד, במקום על מכשיריהם.
הטייס, שביקש לשמור על עילום שם, הוסיף כי הדגם ATR 72, שמשמש לטיסות קצרות בלבד ומצויד בשני מנועים, הוא מטוס "לא סלחני" לטייסים שאינם מנוסים ומתמצאים היטב בטופוגרפיה האזורית ובמהירויות הרוח המקומיות. לדברים שלו מצטרפת גם הודעה שפרסמה בעקבות ההתרסקות יצרנית המטוס, ATR, שציינה כי המטוס שהתרסק היה בן 15 שנה והיה מצויד במשדר אותות (טרנספונדר, או "משיב" בעברית) ישן, עם "מידע לא אמין". החברה ציינה כי המטוס עבר לידי של חברת "יטי איירליינס" ב-2019, אחרי שהופעל בעבר על ידי חברות תעופה בהודו ובתאילנד. מטוסי ATR 72 יוצרו לראשונה בשנות ה-80, ומשמשים חברות תעופה ברחבי העולם לטיסות קצרות. בעבר חוו מטוסים מהדגם הזה כמה וכמה תקריות בטיחותיות, וחלקן כבר הסתיימו באסונות קשים: ב-2014 נהרגו 48 בני אדם בהתרסקות בטיסה של חברה טייוואנית בארכיפלג פנגחו במצר טייוואן, ושנה לאחר מכן נהרגו 43 בני אדם בהתרסקות נוספת של אותה חברה, מעט לאחר ההמראה מטאיפיי.
לתעלומה סביב האסון אתמול יוסיפו אולי דבריו של דובר שדה התעופה בפוקרה, שסמוך לו התרסק המטוס. הדובר אנופ ג'ושי אמר כי הטייסים לא דיווחו על "דבר שאינו כשורה" כשהתקרבו לנמל והוסיף כי השמיים באזור ההררי היו בהירים והראות הייתה טובה. לדבריו גם הרוח לא הייתה חזקה: "לא הייתה שום בעיה עם מזג האוויר", אמר. הוא ציין כי הטייס ביקש לשנות את מסלול הנחיתה ממסלול מס' 3 למסלול מס' 1, ובקשתו אושרה: "יכולנו לפעול משני המסלולים, המטוס קיבל אישור לנחיתה". הדובר התייחס גם לעובדה שההתרסקות אירעה שבועיים בלבד לאחר ששדה התעופה החדש בפוקרה נחנך, ואמר שמדובר בצירוף מקרים "מצער מאוד".
ברשת BBC שוחחו עם תושב מקומי שהיה עד להתרסקות, והוא העריך כי ייתכן שהטייס ניסה להתחמק מפגיעה בבתי מגורים. התושב, דיוויה דקאל, אמר כי הבחין במטוס נופל מהשמיים מעט אחרי השעה 11:00: "הטייס ניסה להימנע ככל האפשר מפגיעה באזורים מאוכלסים או בבתים. היה מרווח קטן לצד נהר הסטי, והטיסה פגעה בקרקע במקום הקטן הזה".
ענף התעופה של נפאל חווה בשנים האחרונות פריחה גדולה, והוא משמש לא רק להסעת המוני התיירים הפוקדים את המדינה, אלא גם לשינוע סחורות אל אזורים מרוחקים ומבודדים שההגעה אליהם במשאיות, באוטובוסים או בהליכה רגלית היא משימה קשה. עם זאת, הוא ידוע ככזה שסובל מליקויי בטיחות רבים ומבעיות תחזוקה משמעותיות, והאיחוד האירופי למשל אסר על כל חברות התעופה הנפאליות לטוס בשטחו מסיבות של בטיחות.
אם לא די בליקויים המוּבְנים של ענף התעופה הנפאלי, כמה ממסלולי הטיסה במדינה הם מהמסובכים והמסוכנים בעולם, והם כוללים פסגות הרים מושלגות המהוות אתגר גם לטייסים מנוסים ביותר. בענף התעופה המקומי מודים גם כי לנפאל חסרים המשאבים הדרושים כדי לספק תחזית מזג אוויר מדויקת, במיוחד במקומות מבודדים השוכנים באזורים הרריים, כאלה שבהם אירעו בעבר תאונות קטלניות כמו אתמול. באזורים כאלה נוטה מזג האוויר להשתנות במהירות רבה, עובדה ההופכת את הטסת המטוס למשימה מורכבת עוד יותר.
אחיה נהרג, היא בלידה: "לא סיפרנו לה עדיין"
בינתיים נמשכת מלאכת זיהוי הגופות, ובהם גם של אנשי הצוות: גופתו של הקברניט, כמאל קיי.סי, אותרה וזוהתה. היה לו לפי הדיווחים ניסיון רב, של 21,900 שעות טיסה. גופתה של טייסת המשנה טרם זוהתה. לטייסת, אנג'ו קטיוואדה, היה ניסיון של 6,400 שעות טיסה. גורם בחברת "יטי איירליינס" אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי היא זו שהטיסה את המטוס, וכי הקברניט שימש כמדריך שלה. הגורם הדגיש כי בעבר כבר הטיסה טיסות מקטמנדו לפוקרה. בחברת התעופה ציינו כי קטיוואדה, בת 44 במותה, הייתה אלמנתו של טייס שעבד גם הוא באותה חברה, ונהרג ב-2006 בהתרסקות של מטוס נוסעים קטן בג'ומלה. ארבע שנים לאחר מותו הלכה בעקבותיו והחלה גם היא בקריירת תעופה, כשאת תוכנית האימונים שלה היא מממנת באמצעות הכסף שקיבלה מהביטוח לאחר מותו.
בין הנוסעים שנהרגו היו 15 אזרחים זרים: חמישה הודים, ארבעה רוסים, שני דרום קוריאנים ואזרחי אירלנד, אוסטרליה, ארגנטינה וצרפת. בין האזרחים הרוסים שנהרגו באסון נמנית בלוגרית הטיולים אלנה באנדורו, שהתגוררה במוסקבה והייתה בת 33 במותה. היא שיתפה עם עוקביה ברשתות החברתיות את המסעות שלה בעולם, ובמהלך הטיול בנפאל אף צילמה עצמה במטוס (ככל הנראה בטיסה אחרת), וכתבה לעוקביה באנגלית: "בואו לנפאל". אחד מעוקביה ברשתות ספד לה ותיאר אותה כ"נשמה הנחמדה והמבריקה ביותר שהכרנו".
מבין הנוסעים הרוב הגדול היו מקומיים, וקרוביהם התאספו ביממה האחרונה מחוץ לבית החולים בפוקרה שאליו הובאו הגופות. בתמונות משם נראו בני המשפחות מחבקים זה את זה בבכי. אחת מהם היא בימאלה בנדרי, שאמרה ל-AP כי בטיסה שהה החבר שלה טרבהונבאן פאדול. "אני כל כך עצובה, אני עדיין לא יכולה להאמין", אמרה בדמעות. נוסע נוסף שנהרג הוא סנג'איי ג'אייסוואל, שעבד בתחום הפרסום וטס מקטמנדו לפוקרה לקראת לידת אחיינו. אחותו עדיין נמצאת בהליכי לידה באותו בית חולים שבו מוחזקת גופתו, ובעלה של האישה אמר כי טרם סיפר לה על האסון. הבעל תיאר אותו כאדם שעבד קשה עבור פרנסת משפחתו, והביע חשש שכעת לא יהיה מי שיכלכל אותה.
ההתרסקות אתמול היא אסון התעופה הגדול ביותר בנפאל מאז 1992, אז נהרגו 167 בני אדם כשמטוס של חברת "פקיסטן אינטרנשיונל איירליינס" התרסק לקראת הנחיתה בקטמנדו. זו הייתה התאונה האווירית הקטלנית בתולדות המדינה. לפני כחמש שנים, במרץ 2018, נהרגו 51 בני אדם בהתרסקות מטוס של חברת US-Bangla Airlines בנמל התעופה הבינלאומי של קטמנדו.