2 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן. צפויים לשוחח היום
נתניהו וביידן. צפויים לשוחח היום
נתניהו וביידן. צפויים לשוחח היום
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי לשוחח היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יממה לפני סיום ההצבעות בוועדת החוקה ושבוע לפני האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות. כך פרסם היום העיתונאי ברק רביד ב-axios.
לפי שלושה גורמים ישראלים ואמריקנים, שיחת הטלפון - הראשונה זה כמעט ארבעה חודשים של נתק - תתמקד בין היתר במהפכה המשפטית. היא תתקיים רגע לפני המראתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג לוושינגטון, שם יפגוש את ביידן.
בשבוע שעבר, בריאיון ל-CNN, ביידן התחמק מהשאלה אם יזמין את נתניהו בקרוב לביקור בבית הלבן והזכיר כי הרצוג יגיע. "נתניהו עוד מנסה לפתור את הבעיות בקואליציה", אמר באותו ריאיון הנשיא האמריקני.
גורם אמריקני בכיר אמר כי ביקורו השבוע של הנשיא הרצוג בוושינגטון הוא בשום אופן לא "אצבע בעין" של ראש הממשלה נתניהו, ולכן לא נכון להציגו ככזה. הגורם ציין כי הרצוג עצמו היה זה שביקש את ההזמנה בביקורו הקודם בוושינגטון באוקטובר האחרון, ולכן אין לראות את הביקור הזה כהתרסה כלפי נתניהו.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
בממשלה סבורים שהנשיא היה צריך להתנות את ביקורו בוושינטון בכך שנתניהו יוזמן גם הוא. הרצוג וביידן
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
עם זאת, ולמרות האמירה של הגורם האמריקני הבכיר, שרים בממשלה לא משתחררים מהתחושה שהאמריקנים משפילים ו"מייבשים" את נתניהו, בזמן שהם פורסים שטיח אדום בפני הרצוג. יש אף שרים שבשיחות סגורות אמרו כי הם סבורים שהרצוג היה צריך להתנות את ביקורו בוושינגטון בכך שגם נתניהו יקבל הזמנה.
אבל בינתיים נראה שנתניהו מבין שהזמנה כזאת לא תגיע בקרוב, בוודאי כל עוד נמשכת החקיקה המשפטית וכשיש מתיחות ביטחונית ביהודה ושומרון, ולכן בסביבתו ממעיטים מחשיבות ההזמנה שלא מגיעה. בישראל מדגישים כי החיבור בין ישראל לארה"ב מעולם לא היה כל כך חזק ואינטימי שנוגע בנושאים הכי רגישים שיש.
בישראל מתנחמים בהכחשה האמריקנית שיצאה למאמר שכתב הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" שמקורב לביידן, תום פרידמן, ולפיו ארה"ב החלה בבחינה מחודשת של יחסיה עם ישראל. "פרידמן מחויב לאג'נדה שלו ומנוטרל מראייה מאוד אובייקטיבית. הוא רוצה שזה מה שיהיה, אבל אין לזה יסוד כי המציאות ממש הפוכה", אמרו בכירים בירושלים.