אחרי כמעט שש שנים של עבודות והשקעה של כמיליארד שקלים, "כביש המנהרות" לירושלים החדש צפוי להיפתח מחר (רביעי) לתנועת כלי רכב. הכביש, שהינו מקטע של כביש 60, מחבר בין גוש עציון לירושלים ורובו עובר באזור יהודה ושומרון, מחוץ לתחומי "הקו הירוק". בסוף שנת 2022 נפתח המקטע הצפוני של הכביש, וכעת ייפתח המקטע הדרומי והאחרון - אחרי שבאופן חריג הסתיימו העבודות מספר חודשים לפני המתוכנן.
3 צפייה בגלריה
כביש המנהרות החדש
כביש המנהרות החדש
כביש המנהרות החדש
(באדיבות חברת מוריה)
פרויקט הכפלת הנתיבים ב"מנהרות" בוצע במסגרת מיזם משותף של משרד התחבורה ושל עיריית ירושלים, על-ידי חברת מוריה לפיתוח ירושלים. המטרה: להקל על עומסי התנועה הכבדים באזור ולשדרג את בטיחות הכביש.
הפרויקט כלל את שדרות המנהרות הקיימות, הוספת שתי מנהרות חדשות והקמת גשר חדש במקביל לזה הקיים. הכביש המחודש כולל שתי מנהרות באורך של כ-900 מטרים כל אחת במקטע הדרומי ושתי מנהרות באורך של כ-300 מטרים כל אחת במקטע הצפוני, עם שני נתיבי נסיעה דו-מסלוליים. בין המנהרות מחברים שני גשרים באורך של כ-360 מטרים עם שני נתיבים דו-מסלוליים.
לפי התכנון המקורי, במנהרות אמור להיות גם נתיב תחבורה ציבורית שיופעל במתכונת מתחלפת, בהתאם לעומסי התנועה המשתנים. בשעות הבוקר, ישמש הנתיב כעורק כניסה לעיר ירושלים מגוש עציון; ובשעות העומס אחר הצהריים יתחלף כיוון הנסיעה בנת"צ, לכיוון גוש עציון. אך המתווה הסופי להפעלת הנתיב טרם סוכם, ולכן כרגע הכביש לא יכלול את הנתיב, שהוכח כמסייע לייעול התחבורה הציבורית ולהפחתת הגודש בכבישים ושל תאונות הדרכים.
בתחילת החודש נפתח בירושלים מסוף תחבורה חדש המכונה "ארזים", שנבנה למרגלות שכונת רמות שבצפון העיר בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים. המסוף מתפרס על פני 50 אלף מ"ר, כולל 12 רציפי אוטובוסים, מבני מנהלה ומנוחה לנהגים וחניון חשמלי עם 215 עמדות לטעינה חשמלית של אוטובוסים. בנוסף, לצד המסוף נבנה גם חניון "חנה וסע" שנוי במחלוקת, שרבים טוענים שדווקא מחזק את התלות של הציבור ברכבים פרטיים על חשבון תחבורה ציבורית.
בשל מיקומו של "כביש המנהרות", שנסלל עוד בימי המנדט הבריטי ומשמש כעורק תחבורה ראשי ביהודה ושומרון, במהלך השנים אירעו בו פיגועי טרור רבים ומשנת 2001 ועד היום נרצחו בו יותר מ-50 ישראלים בפיגועי טרור שונים. בחודש נובמבר האחרון, רב"ט אברהם פטנה, בן 20 מחיפה, נהרג בפיגוע ירי שביצעו שלושה מחבלי חמאס ליד מחסום "כביש המנהרות" וחמישה בני אדם נפצעו באורח קל עד בינוני.
3 צפייה בגלריה
כביש המנהרות החדש
כביש המנהרות החדש
המנהרות שודרגו, אך בינתיים לא יופעל נתיב תחב"צ
(באדיבות חברת מוריה)
3 צפייה בגלריה
כביש המנהרות החדש
כביש המנהרות החדש
(באדיבות חברת מוריה)
שרת התחבורה מירי רגב אמרה עם פתיחת הכביש: "מדובר במגה-פרויקט של שדרוג והרחבת 'כביש המנהרות', הפותח את שער הכניסה הדרומי לירושלים ומחבר אותה ליישובי גוש עציון, קריית ארבע, אפרת, ביתר עילית וחברון. מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית ותחבורתית, ביטחונית ובטיחותית גם יחד".
ראש העיר ירושלים משה ליאון הוסיף: "עיר הבירה עוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש בתחום התשתיות, הבאה לידי ביטוי לא רק בפיתוח העיר עצמה, אלא גם בפיתוח דרכי הגישה אליה. גם ההגעה לעיר הופכת לנוחה יותר ובטוחה יותר. עוד פרויקט ענק מאחורינו ורבים עוד לפנינו".
מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מסר: "השלמנו היום פרויקט גדול ומורכב, בשיתוף פעולה פורה עם עיריית ירושלים וחברת מוריה, לרווחת כל תושבי העיר והבאים בשעריה. למרות שהפרויקט בוצע בתקופה קשה ותחת אילוצים ביטחוניים ובעיות כוח אדם עקב המלחמה, מנהלי הפרויקט, הקבלנים והעובדים השקיעו את כל המאמצים והשלימו את הפרויקט במועד ובתקציב שנקבעו. ממזרח וממערב, מצפון ומדרום, אנו פותחים כניסות חדשות ומשודרגות לירושלים, כפי שמגיע לבירת הנצח של ישראל – וכך נמשיך גם בעתיד".