ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לבקר היום (חמישי) בתוואי הרכבת הקלה בתל אביב, וכחלק מההיערכות לכך ייחסמו לתנועה רחובות רבים בעיר. בהמשך יתקיים טקס בהשתתפות נתניהו ורעייתו שרה בפתח תקווה, שאליו יגיעו גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר האנרגיה ישראל כץ, סגן שר התחבורה הנוכחי אורי מקלב ועוד.
לפי המשטרה, החסימות צפויות בין השעות 07:00 ל-16:00, על אף שהטקס בפתח תקווה יתקיים רק בשעה 15:00. החסימות בתל אביב, ככל הנראה, יתקיימו בשל העובדה שנתניהו צפוי לבקר בתוואי הרכבת הקלה. הרחובות הבאים יושפעו, במה שעלול להוביל לעומסי תנועה כבדים:
• בן צבי - שלבים חסימה למערב.
• שלבים - התחייה חסימה למערב.
• שלבים - שארית ישראל חסימה למערב
• קיבוץ גלויות -שלבים חסימה למערב.
• שלמה - אליפלט חסימה למערב.
• אילת - אליפלט חסימה למערב.
•אילת - ניצנה חסימה למערב.
• שלמה - עציון גבר חסימה למערב.
• שלמה - רוחמה חסימה למערב.
• קוייפמן - המרד חסימה לדרום.
• כיכר השעון חסימה לצפון ולמזרח.
• גולדמן - אליזבת ברגנר חסימה למזרח.
• עולי ציון - יהודה מרגוזה חסימה למזרח.
• יהודה הימית - שבטי ישראל חסימה למזרח.
• יהודה הימית - עזה חסימה למערב.
• רוקח/אבן גבירול -חסימת התערוכה למערב.
• ירקון/ז'בוטינסקי- חסימה לכיוון דרום והפניית הרכבים למזרח.
• הרברט סמואל/של"ג- חסימת הרברט סמואל לדרום.
• הירקון/פרישמן- חסימת פרישמן למערב.
• הירקון/טרומפלדור- חסימת טרומפלדור למערב.
• קויפמן/יוסף הלוי- חסימת רח' קויפמן לכיוון דרום.
• קויפמן/שנקר- חסימת קויפמן לכיוון דרום.
• קויפמן-נחום גולדמן לדרום.
קבוצת "כוח קפלן" פנתה אמש למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי בדרישת לבלום את "שיתוק בעיר תל אביב כולב עבור נסיעת הרודן ברכבת הקלה". לדברי המוחים, מדובר ב"חסימה בלתי סבירה של צירי תנועה עבור נסיעת הזוג נתניהו. המשטרה מכניסה אזרחים למצור ומשתקת עיר שלמה כדי שהרודן והגברת לא ייתקלו במפגינים. כך נראית דיקטטורה".
הם הוסיפו: "מדובר בטרללת עבור בני הזוג נתניהו. המשטרה מבצעת פשע נגד הציבור ומכניסה עיר שלמה להסגר כי הרודן מבקש לנסוע ברכבת ללא הפגנה בסביבה. זהו מהלך זדוני שנועד להתעמר בציבור הליברלי והיצרני, ולפגוע בפרנסתו בשביל סיבוב יחסי ציבור של נתניהו".
אתמול בשעה 16:20 יצאה ההודעה הרשמית של משרד התחבורה לאירוע השקת הקו האדום של הרכבת הקלה, שייערך היום בדיפו בפתח תקווה. ההזמנה כללה את כל הבכירים הנוגעים לדבר, החל מהפוליטיקאים ועד לראשי החברות שעסקו ועוסקות בפרויקט - מלבד שניים: שרת התחבורה לשעבר ויו"ר העבודה מרב מיכאלי, ועמירם אוחיון, מנכ"ל חברת תב"ל שתפעיל את הקו משישי בבוקר - והטקס עצמו ייערך במשרדיה.
בעוד שהשכחה של אוחיון אולי נעשתה בטעות, שרי תחבורה מהעבר טוענים בשיחות סגורות שייתכן והקרדיט שהם מקבלים צריך להיות גדול יותר. בעוד שהשרים לשעבר ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ' הוזמנו לאירוע, ואף ינאמו בו, מיכאלי כלל לא הוזמנה. גורמים המקורבים לה טענו שהיא לא ניסתה גם להידחף אליו. "בתקופתה כשרה היא הזמינה את השרים לשעבר לאירועים מסוג זה", אמרו. "פה לא הייתה אינטראקציה בכלל. אולי זה בגלל שמיכאלי תקפה את רגב על עניין אי-הפעלת הקו בשבת".
בתגובתה הרשמית טענה מיכאלי: "אנחנו כאן לא בשביל כיבודים או צילומים, אלא כדי לשרת את הציבור ולדאוג שהרכבת הקלה תפעל בשבת. כשרת התחבורה פעלתי כדי שזה יקרה, וזה יכול לקרות אם השרה מירי רגב תעבוד בשביל הציבור ולא תתקע את התוכנית להפעלת הרכבת בשבת כדי לרצות את דרעי וגולדקנופף".
לפי פרסומים ברשתות החברתיות, נדמה כי המכובדים שיגיעו לטקס יצטרכו להקדים במעט בכדי להימנע מלהיתקל באנשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, שצפויים להפגין מחוץ לטקס נגד המהפכה המשפטית. במשרד התחבורה נאמר אמש כי בדומה לכך שהיו מוכנים למחאה הבוקר, בעת הגעת רגב לקו הרכבת הקלה לתל אביב, כך הם יהיו מוכנים היום - אך בארגוני המחאה טענו שהם מכינים לשרים שיגיעו לטקס "הפתעות" שאותם לא פרטו.
הקו שתוכנן ב-1973, ויוצא לפועל ב-2023
לפרויקט הרכבת הקו יש אבות ואימהות רבים, והמדקדקים יוכלו לחזור עד לשנת 1973, שבה גולדה מאיר הכריזה על הקצאת כספים לסלילת רכבת קלה בגוש דן. אלא שמהר מאוד הגיעה מלחמת יום הכיפורים, והתקציב שהופנה לסלילה נבלע בתוך תקציבי הצבא.
23 שנים מאוחר יותר, ב-1996, נתניהו כבר היה בשלטון והרעיון של הקמת רכבת קלה שוב עולה על שולחן הממשלה (אחרי שנגוז מספר פעמים בעשורים הקודמים). אלא שהפעם, בניגוד לפעמים אחרות, אפשר היה לראות שינוי בתפיסה. למעשה, הפרויקט חלף בין הידיים של 13 שרי תחבורה מאז ההכרזה המחודשת עליו, אך רק שלושה מבין ארבעת האחרונים יקחו חלק בטקס מחר. השאר, מבין אלו שבחיים, לא ממש הוזמנו לטקס.
באותה שנה גם הוקמה חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) על ידי משרדי האוצר והתחבורה, שתפקידה היה לבצע סקר היתכנות לתוואי הפוטנציאלי של קווים להסעת המונים במטרופולין תל אביב. ב-1998 התוכנית אושרה במועצה הארצית לתכנון ובנייה ובממשלה והוקצה לה תקציב של שני מיליארד דולר - כזה שטיפס והכפיל את עצמו מספר פעמים תחת ידיהם של כל שרי התחבורה מאז.
שרי התחבורה התחלפו, התוכניות נעו באיטיות, אך נדמה שהתמונה שזכורה לכולנו מתחילת העבודות ועל היו של השר ישראל כץ מוביל את פיצוץ גשר מעריב ב-2015. משם הדרך של הקו האדום של הרכבת הקלה הייתה פתלתלה, איטית ועמוסת עיכובים שמהם איש משרי התחבורה לא ממש ניסה להיצמד.
פורסם לראשונה: 23:18, 16.08.23