4 צפייה בגלריה
תוצאות ההצבעה בעניין הפיצויים לאוקראינה בה ישראל נמנעה
תוצאות ההצבעה בעניין הפיצויים לאוקראינה בה ישראל נמנעה
אנחנו עם הודו ולבנון. ארה"ב וכל מדינות האיחוד האירופי תמכו
ישראל נמנעה אמש (יום ב') בהצבעה באו"ם על החלטה הקוראת להענקת פיצויים לאוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית. אף שגורמים בישראל הכחישו זאת, התזמון של ההימנעות מעורר תהיות אם מדובר בסוג של נקמה בקייב, בשל תמיכתה בהחלטה באו"ם בסוף השבוע לפנות לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ולבחון את "הכיבוש הישראלי". תומכת בכך העובדה ששתי ההצבעות, אמש וזו שהייתה בסוף השבוע, נערכו בוועדה הרביעית של האו"ם, העוסקת בנושאי "פוליטיקה ודה-קולוניזציה". בתוך כך, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קרניצ'וק זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ בעקבות אופן הצבעתה של אוקראינה בעניין בית הדין בהאג.
ישראל היא המדינה המערבית היחידה שנמנעה בהצבעה אמש, ובין היתר ארה"ב וכל מדינות האיחוד האירופי תמכו בקריאה למתן פיצויים לאוקראינה. בהחלטה תמכו 94 מדינות, 13 התנגדו ו-74 נמנעו. לצד ישראל נמנעו בהצבעה מדינות אפריקה, לבנון והודו. ההחלטה מדברת על הקמת גוף חיצוני לאו"ם שיספור את כל הפליטים האוקראינים והנזקים הרוסיים, כדי שבעתיד ניתן יהיה לתבוע את מוסקבה.
4 צפייה בגלריה
תוצאות ההצבעה נגד ישראל באו''ם
תוצאות ההצבעה נגד ישראל באו''ם
תוצאות ההצבעה נגד ישראל באו''ם, בשבוע שעבר
טרם התקבלה תגובה רשמית מצד ישראל להחלטה, אך גורמים בישראל מסרו כי להימנעותה אמש אין קשר להצבעה של אוקראינה בסוף השבוע, וכי היא נובעת מהחשש שהחלטה מסוג זה תהווה תקדים עבור הפלסטינים. לדבריהם, לישראל יש אינטרסים אחרים בסוגיה. עם זאת, גם בישראל יש מי שרואים בהצבעה כנקמה, ודיפלומט ישראלי אמר שמדובר ב"גישה ישראלית ילדותית".
נציין כי ההחלטה של ישראל להימנע אמש בהצבעה התקבלה עוד לפני ההחלטה שהתקבלה נגדה באו"ם בשבוע שעבר, אך העיתוי בכל זאת מעלה סימני שאלה שכן ההצבעה בכל זאת נערכה לאחר שאוקראינה הצביעה נגדה.
4 צפייה בגלריה
תוצאות ההצבעה נגד ישראל באו''ם
תוצאות ההצבעה נגד ישראל באו''ם
תוצאות ההצבעה המלאות נגד ישראל באו"ם בשבוע שעבר
בהצבעה ביום שישי, נזכיר, תמכה אוקראינה למורת רוחה של ישראל בהצעה הפלסטינית הקוראת לחוות דעת דחופה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך". משמעותה המעשית של ההחלטה, שהתקבלה ברוב של 98 מדינות מול 18 שהתנגדו ו-52 שנמנעו, היא שבית הדין הבינלאומי ישפוט את ישראל ויקבע אם השליטה בשטחי יהודה ושומרון היא סיפוח הלכה למעשה.
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, הביע אכזבה קשה מתמיכתה של קייב בהחלטה נגד ישראל. "התמיכה האוקראינית בהחלטה ששוללת את הקשר היהודי להר הבית וקוראת לגיבוש חוות דעת של בית הדין הבינלאומי מאכזבת מאוד. תמיכה ביוזמות אנטי-ישראליות באו"ם לא עוזרת לבנות אמון בין ישראל לאוקראינה", כתב ברודסקי.
השגריר ארדן: "הושמד הסיכוי לפיוס, הפלסטינים חיסלו אותו"
(צילום: UN)

גדם בתןך אוקראינה נשמעו קולות ביקורת, מצד ועד הקהילה היהודית באוקראינה. "וועד הקהילה היהודית מביע מחאה נחרצת נגד תמיכתה של אוקראינה בסדרה של החלטות אנטי-ישראליות באו"ם למרבה הצער ולאכזבתנו הרבה, תמיכתה של אוקראינה בהחלטות כאלה הפכה שיטתית", נאמר במכתב פתוח שפרסם הוועד וממוען לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ושר החוץ שלו דמיטרו קולבה.
הוועד הזכיר גם את תמיכתה של אוקראינה בהצעה אנטי-ישראלית הדורשת מישראל להצטרף לאמנה נגד הפצת נגד גרעיני ולהציב את כל מתקניה הגרעיניים תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). אוקראינה הצביעה בעד ההחלטה הזו לצד מדינות כמו איראן ורוסיה - וכאשר רוב בעלות הברית האירופיות של אוקראינה נמנעו. "צעד זה גרם לדיונים רציניים בישראל והחליש את מעמדם של תומכי אוקראינה בישראל. לקראת הקמת ממשלה חדשה בישראל, צעד כזה של אוקראינה יחזק את המתנגדים לאספקת נשק לאוקראינה", נאמר במכתב של ועד הקהילה היהודית.
"אופן ההצבעה של אוקראינה גורמת לתמיהה וכעס. אנו מבקשים לקבל הסבר ממשרד החוץ ולשכת הנשיא מדוע אנו פועלים נגד ישראל ובעלות בריתה מקרב מדינות המערב הדמוקרטיות ופועלים יחד עם משטרים אוטוריטריים, כולל רוסיה אשר תוקפת את ארצנו. במקביל המשלחת הישראלית תומכת בעקביות בעמדה האוקראינית לרבות גינוי מלא של רוסיה. ישראל מספקת תמיכה הומניטרית לאוקראינה. אלפי ישראלים מתמסרים לעבודה התנדבותית כדי לספק סיוע מגוון לעם האוקראיני. מאות ישראלים נלחמים כחלק מהחטיבה הבינלאומית של הכוחות המזוינים של אוקראינה. זה לגמרי לא מובן מדוע אוקראינה החליטה ב'הכרת תודה' לתמוך ביריבים של ישראל, לרבות מדינות שאינן מכירות בזכותה של המדינה היהודית להתקיים בכלל ולהכריז רשמית על הצורך בהשמדתה".
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרסון אחרי שחרורה מ כיבושה של רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרסון אחרי שחרורה מ כיבושה של רוסיה
נשיא אוקראינה זלנסקי. בוועד הקהילה היהודית באוקראינה כתבו לו: "זו 'הכרת התודה' לישראל? לתמוך ביריבים שלה?"
(צילום: רויטרס)
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, אמר שלשום בריאיון ל-ynet radio כי "יחסים בינלאומיים זה דבר יותר מורכב מהצבעה כזו או אחרת, ואם כבר להשוות אז ההצבעות של הרוסים הן הרבה יותר נגדנו מאשר של אוקראינה. זה לא אומר שאני לא מאוכזב עד עמקי נשמתי, כי היו לי שיחות אישיות עם השגריר בנושא. אני לא יודע על מה הם כועסים. אני חושב שהם טועים טעות חמורה מאוד בגישה שלהם, ואני חושב שהיה מצופה שכפי שאנחנו מביעים תמיכה בהם, למרות הרגישויות שלנו מול הרוסים, אני חושב שהיה מקום לתמיכה בנו. ציפיתי ואני עדיין מצפה שהם יתקנו את ההצבעה הזו בהצבעה הקרובה בעצרת".
ברקע למתיחות סביב ההצבעות באו"ם ניצבת האכזבה האוקראינית מסירובה של ישראל לספק לקייב נשק, כולל מערכות הגנה אווירית - מהלך שברוסיה הזהירו שיביא ל"הרס" היחסים בין מוסקבה וירושלים. בחודש שעבר שר הביטחון בני גנץ הדגיש בשיחה עם שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב כי בגלל "מגבלות אופרטיביות" ישראל לא תוכל לספק לארצו מערכות נשק. זאת לאחר ששבוע לפני כן מתחו בכירים באוקראינה ביקורת חריפה נגד גנץ, בעקבות הצהרתו שלפיה ישראל תמשיך להימנע מהעברת נשק לצבאם. אחרי שגנץ הציע לבנות לאוקראינים מערכת התראה חכמה מפני טילים, אמרו בכירים בקייב: "זה מעט מדי, מאוחר מדי. להגיד את זה עכשיו, זה נראה כמו בדיחה שאדם מבקש פיסת לחם ומישהו מציע לך כף".
פורסם לראשונה: 23:23, 14.11.22