התיעוד של ניצב חכרוש בזירה בכפר כנא. ספטמבר 2020

ההודעה על פרישתו מהמשטרה של ראש אגף סי"ף למאבק בפשיעה בחברה הערבית, ניצב ג'מאל חכרוש, חצתה אתמול (ב') את האזרחים הערבים בישראל בין אלה שסבורים שהתנהלותו כפי שתועדה בזירת הדקירה בכפר כנא הייתה מבישה, לבין אלה המשוכנעים שסיום תפקידו נעוץ בנקמנות, פוליטיקה וגזענות בתוך המשטרה.
כלי התקשורת הערביים בארץ עסקו בנושא בהרחבה כמעט לאורך כל היום, סיקרו את ההתפתחויות, ניהלו דיונים חיים והעלו גולשים ומאזינים שביקשו להביע את דעתם. אבל בתוך הסיקור וההמולה בלטו דווקא מי שנעדרו מהדיון: חברי הכנסת הערבים מהמפלגות השונות, שלא התבטאו בנושא בתקשורת ולא התייחסו להתפטרות בעמודים הפרטיים שלהם ברשתות החברתיות. כמוהם נהגו ראשי רשויות רבים, חלקם חברים אישיים של ניצב חכרוש, שביקשו לא להגיב.
רדיו א-שמס המשדר מנצרת עסק בפרשה במשך שעות ארוכות לאורך היום, כולל ראיונות עם בני משפחתו של חכרוש ועם קציני משטרה, והקדיש חלק גדול מהתוכניות לשיחות עם מאזינים שביקשו להביע את דעתם בעד ונגד ההתפטרות.
פרשת חכרוש בתקשורת בערבית וברשתות החברתיות:
6 צפייה בגלריה
הסיקור התקשורתי בחברה הערבית סביב התפטרותו של חכרוש
הסיקור התקשורתי בחברה הערבית סביב התפטרותו של חכרוש
הכותרת באתר רדיו א-שמס
"בשבועות האחרונים פרסמנו כל דבר שנוגע לחכרוש, אפילו הכי קטן", הוסיף איהאב חנו, בעלי האתר "אל-חמרה" שהמערכת שלו יושבת בגליל. "לפחות 15 ידיעות עליו התפרסמו אצלנו מאז שהפרשה נחשפה, ואנחנו כנראה נמשיך".
מנכ"ל העיתון והאתר "כל אל-ערב", פאיז שתווי, הסביר שהפרשה כולה והודעת העזיבה בפרט עוררו בציבור צורך להתייחס ולהתבטא: "קיבלנו המון פניות מגולשים וקוראים בכל הארץ. הם ממש התעקשו שנפרסם סרטונים שלהם מתייחסים לעניין. ג'מאל חכרוש חשוב להם והיה חשוב להם שדעתם תישמע".

"הפתיע אותי שהגנו עליו"

בספטמבר 2020 שהה חכרוש בבית עסק בכפר כנא, שם נדקר גאזי אמארה (34) ולאחר מכן מת מפצעיו. מצלמת אבטחה תיעדה את הניצב חולף מעל הפצוע שהיה שרוע על המדרגות מבלי להעניק לו סיוע. "חכרוש לא מילא את חובתו כלפי המנוח", אמר ל-ynet מוחמד חטיב, תושב כפר כנא. "היו צריכים לפטר אותו כבר אחרי שראו את התיעוד ולא להשאיר אותו בתפקיד שנה וחצי. גם את אלה שראו את התיעוד ולא דיברו עד עכשיו צריך להעיף. הם לא היו נאמנים לעבודתם".
עבד אמארה, גם הוא תושב כפר כנא, הוסיף: "הסיפור עורר מחלוקת חריפה, לא רק אצלנו ביישוב. אותי זה הפתיע כי שהגנו עליו. הוא לא מתאים להיות באף תפקיד במשטרה, אפילו לא זוטר. יכול להיות שאם הוא היה מעניק עזרה – החיים של הקורבן היו ניצלים".
6 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
(צילום: אלעד גרשגורן)
מנגד, שכנם אחמד חטיב חושב אחרת, וטוען שיש קשר לזהותו של המפוטר - כניצב המוסלמי הראשון במשטרה: "לדעתי הובילו את חכרוש להתפטר בגלל נקמה. רצו לסיים את עבודתו בלי קשר למה שקרה במפעל. כולנו יודעים שהמשטרה מלאה בשחיתות ונקמה, ואני לא שולל שחכרוש היה קורבן למדיניות הזו".
סאמר מחאמיד מאום אל פחם טוען שחכרוש היה צריך להתפטר ללא קשר לתיעוד, מאחר שכשל במטרתו לצמצם את הפשיעה ושיעורי הרצח בחברה הערבית: "חכרוש נכשל כבר הרבה זמן. השאלה היא אם עכשיו המשטרה תצליח לסגור את הפערים הללו ותטפל בפשע, או שהמצב יישאר כמו בתקופת חכרוש".
תושבת סכנין הוסיפה: "עד השבוע שעבר שמעתי על חכרוש דברים טובים לגבי המלחמה שלו בפשע. אבל כשראיתי את הסרטון כבר לא נשאר לי מה להגיד. היו צריכים לפטר אותו באופן מיידי. אלה שהסתירו את המעשה ולא דיברו הם שותפים למעשה וצריך להעיף גם אותם מהמשטרה. כל מי שרוצה לעבוד במשטרה צריך להיות ישר ואמין".
רוח הדברים ברשתות החברתיות לא הייתה שונה. בין גולשים שכתבו ש"מדובר בקצין חסר אחריות שמקומו לא במשטרה", או "חכרוש התנהג כמו מוכתאר ולא כמו מפקד", כתבו גולשים אחרים: "הרבה מפקדים עושים טעויות חמורות והם ממשיכים בתפקידם. כשערבי טועה זה לא כמו מפקד יהודי. חכרוש, היית צריך להרגיש שאתה לא רצוי".
עדותו של ג'מאל חכרוש אחרי האירוע:
אתמול בצהריים הודיע ניצב חכרוש שהחליט לפרוש אף שהדגיש שאין בו "כל חרטה". לדבריו, הוא עשה זאת על מנת למנוע פגיעה במהלך גדול יותר של מאבק בפשיעה בחברה הערבית. בהודעה שפרסם כתב: "בכל 44 שנים של עשייה בכל תפקיד פיקודי פעלתי באופן מקצועי ומתוך נאמנות למשטרת ישראל ולערכיי קצין משטרה. הובלתי מהלך משמעותי להקמת אגף לסיכול הפשיעה בחברה הערבית, אך משימה זו גדולה מעבר לאנשים העוסקים בה.
"העיסוק הצדדי בשבוע האחרון, עלול לפגוע בעיניי במהלך הגדול יותר. בשל אחריותי האישית, אני מודיע כי החלטתי לפרוש מהמשטרה לאלתר. אין בי חרטה על דרכי. מסע ההשמצות השיטתי פוגע בי ובמשפחתי. אני יוצא לדרך חדשה ומסתכל לאחור בגאווה עצומה על הקריירה ארוכת השנים. אני בטוח שיש בי את העוצמה הדרושה והמנהיגות לתרום לחברה הערבית ואני מתכוון להמשיך ולפעול לקידום הנושא.
"האחריות הכבדה שהמדינה הטילה על כתפיי לא ניתנה לי באופן שרירותי, כי אם מתוך אחריות כבדה שאני יכול להוביל מהלך שכזה. חרשתי תלמים, סללתי דרכים לא ידועות, בין המדינה והחברה הערבית. כאשר אני עומד מול המראה אין בי כל חרטה על דרכי, רבים רואים בי לאורך הדרך כפורץ דרך, ואם השפעתי ולא במעט לתרום לחברה שוויונית וטובה יותר במדינת ישראל דיינו".
פורסם לראשונה: 22:05, 31.01.22