נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר היום (יום שישי) כי דחף להפסקת אש זמנית ב"שיחות מקיפות" שניהל בימים האחרונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהן זו שניהלו אתמול. הנשיא אמר לכתבים כי "חייבת להיות הפסקת אש זמנית כדי לשחרר את החטופים". במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש בחשאי בוועידת מינכן לביטחון עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני, ודן עמו בעסקה לשחרור חטופים.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"חייבת להיות הפסקת אש זמנית כדי לשחרר את החטופים". נתניהו וביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
נתניהו וביידן שוחחו אמש במשך כ-40 דקות, תוך כדי ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. בסיום השיחה נתניהו העביר מסר לאמריקנים ואמר כי "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים", בצל הדיווחים כי ממשל ביידן מקדם ביחד עם מדינות ערביות תוכנית בזק להקמת מדינה פלסטינית.
"הבהרתי בישיבת הקבינט את עמדתי ביחס לדיבורים שנשמעים לאחרונה על כפיית מדינה פלסטינית על ישראל", פרסם נתניהו בחשבון הטלגרם שלו לאחר שיחתו עם ביידן. ראש הממשלה הבהיר כי "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים", אך לא הוציא מכלל אפשרות הסדר עתידי בין ישראל לפלסטינים: "הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים".
עוד אמר נתניהו: "ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזו בעקבות הטבח של 7 באוקטובר תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו ותמנע כל הסדר עתידי לשלום".
השיחה בין נתניהו לביידן אמש הייתה השיחה השנייה ששני המנהיגים קיימו במהלך השבוע האחרון. בין השאר הם שוחחו על סוגיית החטופים המוחזקים בשבי חמאס, כמו על גם המשך הלחימה ברצועת עזה - בדגש על הפעולה המתוכננת ברפיח. כמו כן, בשיחה עלה נושא הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג, מוחמד בן עבד א-רחמן אל תאני
יצחק הרצוג, מוחמד בן עבד א-רחמן אל תאני
הרצוג ו-תאני. הנשיא נפגש עם מנהיג אחת המתווכות בעסקה לשחרור החטופים
(צילום: קובי גדעון לע"מ, KARIM JAAFAR / AFP)
"הנשיא הבהיר כי הוא מחויב לפעול ללא לאות כדי לתמוך בשחרור כל החטופים בהקדם האפשרי, מתוך הכרה במצבם המזעזע לאחר 132 ימים בשבי חמאס. הנשיא וראש הממשלה דנו גם במצב בעזה ובדחיפות בהבטחת כך שסיוע הומניטרי יוכל להגיע לתושבי הרצועה שנמצאים במצוקה", מסר הבית הלבן לאחר השיחה. לפי ההודעה, "הנשיא גם העלה את המצב ברפיח, וחזר על עמדתו כי אין לפעול צבאית ברפיח ללא תוכנית אמינה וניתנת לביצוע להבטחת שלומם של האזרחים ותמיכה בהם".
הודעה זו של ראש הממשלה, לאחר שיחתו עם נשיא ארה"ב, מגיעה כאמור אחרי שב"וושינגטון פוסט" דווח אתמול כי ארה"ב וקבוצה קטנה של מדינות מהמזרח התיכון מנסות להשלים במהירות תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום במזרח התיכון בין ישראל לפלסטינים, כולל לוח זמנים קשיח להקמת מדינה פלסטינית. בעיתון האמריקני דווח כי ייתכן שהתוכנית תוכרז תוך כמה שבועות.