המשבר עם צרפת הולך ומחמיר: אחרי ששר הביטחון יואב גלנט דחה כל אפשרות שפריז תתווך בכל הנוגע לגבול הצפוני, בין השאר לאחר ההחלטה לאסור כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק הגדולה - כעת הורה בית משפט מחוזי בצרפת שאזרחים ישראלים כלל לא יוכלו להשתתף באותה תערוכה - יורוסטורי.
3 צפייה בגלריה
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
הדוכן הישראלי ביורוסטורי ב-2014. אין כניסה לישראלים
(צילום: Bambax / Shutterstock)
החלטת צרפת לאסור על ישראל להשתתף ביריד התקבלה בחודש שעבר, על רקע טענות לפשעי מלחמה ורצח עם שבוצעו בעזה. על כן, הדוכן הישראלי שאמור היה לכלול 74 מציגים מישראל - בוטל. יחד עם זאת, המארגנים הודיעו אז כי אזרחים ישראלים יוכלו לבקר ביריד.
אלא שארגון פרו-פלסטיני לא הסתפק בכך - והגיש עתירה לבית המשפט בטענה שביטול הדוכן לא מבטיח היעדר נוכחות של ישראלים ביריד. בית המשפט קיבל את הטענה, והורה לחברה המארגנת את יריד הנשק למנוע גם כניסה של אזרחים ישראלים שעלולים להיות מתווכים לאותן חברות נשק ישראליות. בית המשפט סבר כי המארגנים למעשה השאירו פתח להשתתפות של יצרני נשק ישראלים או כל עובד או נציג של חברות נשק ישראליות.
בהחלטת בית המשפט נקבע כי ההחלטה אוסרת כניסה על כל אדם או ישות משפטית שעלולה לפעול עבור חברות ישראליות כמתווכת. עוד טען בית המשפט בהחלטתו שהחלטת המארגנים לאפשר כניסת נציגי חברות ישראליות היא בלתי חוקית בעליל. בית המשפט הורה לחברה המארגנת לתלות את ההחלטה על שערי הכניסה למרכז הכנסים בווילפינטה שבפאתי פריז – שם מתקיים יריד הנשק היוקרתי. הארגון הפרו-פלסטיני בירך על ההחלטה שניתן לפרש אותה רק בדרך אחת: לאסור על כניסת ישראלים ליריד הנשק – או במילים אחרות שיריד הנשק יהיה נקי מישראלים.
3 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון
עמנואל מקרון
נשיא צרפת מקרון. יריד נשק נקי מישראלים
(צילום: Hannah McKay / POOL / AFP)
נציגים ישראלים של חברות ביטחוניות שתכננו לבקר ביריד הודיעו שבשל ההחלטה ייעדרו ממנה. מדובר במכה קשה עבור תעשיית הנשק הישראלית שההחלטה מציגה אותה כמצורעת. זאת ועוד, חברות ישראליות השקיעו כספים בהכנות ליריד הזה וכל ההכנות שלהן ירדו לטמיון.
גורמים המעורים בפרטים אמרו כי החברה המארגנת את התערוכה הגישה ערעור על ההחלטה, וציינו כי הפסיקה תתקבל מחרתיים, ביום פתיחת היריד. בכירים בצרפת אמרו כי החברה המארגנת את הסלון ערערה על ההחלטה, והערעור נתמך על ידי ארמון האליזה, שכן הפרשנות שנתן השופט להחלטת הנשיא מוטעית לחלוטין. לא ברור אם אזרחים ישראלים יוכלו להיכנס ליריד עד היוודע תוצאות הערעור.
נשיא חברת "קוג'ה" שמארגנת את יריד הנשק, צ'ארלס בודווין, הודיע כי בשל החלטת בית המשפט לא ניתן יהיה להבטיח את כניסתם של אזרחים ישראלים וכל בני הלאומים שעובדים עבור חברות נשק ישראליות, כולל מבקרים. "אנו מודיעים לך בזאת כי ניתנה החלטת בית משפט המחייבת את קוג'ה לאסור השתתפות עובדים או נציגי חברות ישראליות בתערוכת יורוסטורי, ולמנוע את קידום פעילותם וכל תיווך מסחרי", כתב. "כמו כן אנו נדרשים להציג את ההחלטה בכניסות לאולם. אנו רואים שהחלטה זו חורגת מהחלטת הממשלה שהתקבלה לפני שבועיים לאסור את נוכחותם של דוכני חברות ישראליות ביורוסטורי בהקשר הנוכחי. מעתה ואילך, איסור השתתפות זה מתרחב גם על אנשים טבעיים או משפטיים מכל הלאומים העובדים עבור חברה ישראלית השוכנת בישראל או בחו"ל, לרבות מבקרים".
הוא הוסיף: "אנו משתמשים בהליכים המשפטיים המהירים ביותר כדי לערער על החלטות אלו. עם זאת, הדבר לא יעכב את החלטת בית המשפט לעת עתה. לכן איננו יכולים להבטיח את כניסתכם ליריד כבר ביום שני. אנו נעדכן אותך בהקדם האפשרי בכל התפתחויות נוספות".
גורם בתעשיית הנשק הישראלית אמר: "בושה וחרפה. זה ממש 'אין כניסה ליהודים וכלבים'. זה יהיה כדור שלג שרק ילך ויגבר. מתייחסים אלינו בצרפת כאל מצורעים. מה השלב הבא? אולי ירצו שבאולימפיאדה בפריז נבוא מחופשים? שלא יידעו שיש מתמודדים מישראל? משרד החוץ חייב להרעיש עולמות. על דברים פחותים מזה מחזירים שגרירים. זו הסלמה חסרת תקדים שממשיכה את ההחלטה למנוע מהתעשיות הביטחוניות להשתתף בתערוכה. שיש חשש שעוד יהיו ביטולים גם של תערוכות וגם של רכש".

גלנט תקף, במשרד החוץ ניסו לצנן

המשבר עם צרפת מתגלגל עוד לאחר הודעת התמיכה שלה בהחלטת בית הדין בהאג. הנשיא עמנואל מקרון, שהודיע ביום חמישי על הקמת פורום משולש ישראלי-צרפתי-אמריקני, כדי להביא להרגעת המתיחות בצפון, זכה אתמול למתקפה חריפה מצד שר הביטחון גלנט שאמר כי "לא נהיה שותפים לוועדה להסדרת המצב הביטחוני בגבול הצפון אם צרפת תיקח בה חלק. בשעה שמדינת ישראל נלחמת במלחמה הצודקת ביותר בתולדותיה, צרפת הוכיחה עוינות ואיבה כנגדנו, תוך התעלמות בוטה ממעשי הזוועה שביצעו מחבלי החמאס נגד ילדים ונשים - רק בשל היותם יהודים".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד הצפון
יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד הצפון
גלנט. באליזה זעמו על דיפלומטים ישראלים
(צילום: שחר יורמן)
גורמים בכירים במשרד החוץ יצאו נגד גלנט ואמרו כי הם "מסתייגים מההתקפות של שר הביטחון גלנט על צרפת. מעבר לחילוקי הדעות הקיימים בין ישראל לצרפת, האמירות נגד צרפת אינן נכונות ואינן במקומן. רק לפני מספר שבועות צרפת השתתפה באופן פעיל בהגנה על שמי מדינת ישראל ואזרחיה, ולקחה חלק במבצע לסיכול מתקפת הטילים האיראנית".
הם הזכירו כי צרפת גינתה את חמאס, והובילה קו תקיף בנוגע לסנקציות נגד איראן, לצד מלחמה באנטישמיות. לשכת שר הביטחון מסרה בתגובה: "כדאי שהגורמים הבכירים ידברו בשמם. ישראל לא תיתן לצרפת מעמד בדיון על צרכיה הביטחוניים - זו עמדה משותפת לישראל וארה"ב. בכירים באליזה קיימו אמש שיחות נזעמות עם דיפלומטים ישראלים ואמרו להם: "ההתקפה של גלנט מציגה את צרפת כמדינה אנטישמית והיא לא ראויה".
בכירים בצרפת אמרו אמש כי "הופתענו לקרוא הצהרות שונות של הרשויות הישראליות על מאמצינו להורדת ההסלמה בצפון. אנו נשארים מוכנים לעבוד עם כל הגורמים הרלוונטיים, כולל ישראל וארה"ב, לשם כך". הם הוסיפו: "צרפת שיתפה את ישראל בכאב ובצערה מאז מתקפת 7 באוקטובר, שבה נהרגו 46 אזרחים צרפתים. שני אזרחים צרפתים עדיין שבויים בעזה".