3 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם ולחם פרוס
בית חולים רמב"ם ולחם פרוס
לחם ברמב"ם? חוק החמץ עבר סופית
(צילום: עידו ארז, shutterstock)
היום (שלישי) עבר בכנסת חוק החמץ, המתיר למנהלי בתי חולים להורות למאבטחים לחטט בחפציהם של חולים ומבקרים כדי לוודא שלא יכניסו חמץ. ביררנו בבתי החולים השונים כיצד הם מתכוונים לפעול.
בבתי החולים שבגליל מתכוונים ליישר קו עם החוק החדש. גורמים בבתי החולים "זיו" בצפת ו"מזרע" לבריאות הנפש בעכו אמרו כי הם ממתינים להנחיות משרד הבריאות.
מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה נמסר כי "כבית חולים ציבורי ממשלתי המשרת אוכלוסיות שונות ומגוונות, אנו מקפידים על הוראות החוק ואוכפים את הנדרש מאיתנו לאכוף, בצורה סבלנית, בנועם ובסבר פנים ראוי ומכבד".
לפיד על חוק החמץ במליאה: "אתם כופים דת – ומחטיאים"
(צילום: ערוץ כנסת )

בבית החולים רמב"ם מסרו: "יותקן בבית החולים שילוט בכמה שפות שמסביר את רוח החוק. המבקרים ייקראו לכבד את שומרי הכשרות. יהיה ארון ליד כל כניסה כדי שאנשים יוכלו להפקיד חמץ. אבל לא תתבצע בדיקה בכלי הנכנסים או בקשה לפתיחת תיקים לחיפוש חמץ".
בבית החולים איכילוב הדגישו שמעולם לא בדקו חמץ, ו"אנו מתנהגים כמו כל שנה. שום דבר לא השתנה".
מבית חולים ברזילי באשקלון נמסר: "נכשיר את בית החולים ונתלה מודעות המבקשות לא להכניס חמץ, לא לצרוך חמץ בפרהסיה ולכבד את החג. יחד עם זאת, לא נחפש בכלים ובתיקי של הנכנסים לבית החולים".
מבתי החולים וולפסון בחולון, קפלן ברחובות ואסף הרופא נמסר כי יפעלו לפי ההנחיות שמשרד הבריאות או הכללית.
גורמים במרכז הרפואי העמק הבהירו כי בית החולים יפעל ברגישות והתאמה לכל צרכי המטופלים.
מבית החולים הלל יפה בחדרה נמסר: "כמדי שנה, לקראת פסח, בית החולים מפרסם שילוט המבקש מהציבור להימנע מלהכניס חמץ ולהתחשב בצורכי הציבור שומר הכשרות".
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי ונתניהו. בתי החולים לא ירצו להתעמת עם ש"ס
(צילום: ערוץ כנסת)
בבית החולים שיבא הסתפקו בתגובה: "אנחנו מכבדים את כולם".
ממרכז רפואי צפון (פוריה) נמסר: "זה מוסד ציבורי המשרת מטופלים ממגוון אוכלוסיות ומגזרים. המרכז הרפואי מקפיד על הוראות החוק ופועל לפיו, תוך גילוי סובלנות לצורכי המטופלים ומתוך כבוד לבאים בשעריו".
מבית החולים סורוקה נמסר כי יגיבו בהמשך.
מבתי החולים הדסה הר הצופים והדסה עין כרם בירושלים נמסרה הודעה לקונית בלבד: "רוח הדסה וערכיה מובילים את הטיפול המצוין ואת היחס האישי אותם אנו מעניקים לכלל בני העדות, הקהילות והלאומים השונים, תוך התחשבות בצרכיהם ובאמונתם. על פי אמות מידה אלו ובהתאם לחוק פעלנו תמיד ונפעל גם בחג".
לפי גורם בבית חולים גדול במרכז הארץ, "המדיניות היא לא לחטט בתיקים של החולים או המבקרים. כפי שעשינו כל השנים גם בלי חוק, נמשיך לכבד את חג הפסח במרחב הציבורי". גורם אחר אמר: "גם מטופלים שלנו שהם מוסלמים ובני משפחותיהם כיבדו כל השנים את הפסח ולא אכלו חמץ במקומות ציבוריים".
יצוין שבמטבחים, במסעדות ובמזנונים שבתוך תחומי בתי החולים, המחזיקים תעודת כשרות, ממילא לא ימכרו מאפים לא כשרים. באופן רשמי, בתי החולים יפעלו בהתאם להנחיות שיקבלו, אולם בפועל נראה שאין כוונה לחטט בתיקים של חולים או ‏מבקרים. גורם רפואי אמר שבתי החולים לא שלמים עם הרצון של הממשלה להפוך אותם לשומרי הכשרות של המטופלים והמבקרים, אבל הם מעדיפים שלא להתעמת עם השרים, במיוחד במשרד הבריאות, שכרגע נמצא באחריות ש"ס.
3 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
גפני במליאה, היום. "איזו כפייה יש כאן? השתגעתם?"
(צילום: יואב דודקביץ')
מוקדם יותר היום עבר כאמור חוק החמץ בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, בתום הליך חקיקה מזורז במטרה להכניסו לתוקף כבר בחג שיחול בשבוע הבא. החוק נועד לבטל את פסיקת בג"ץ שאסרה על הנוהג הזה לפני שנתיים. השופטים קבעו אז שמדובר בפגיעה בזכויות החולים מחופש לדת, אבל יוזם החוק ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טוען שלא מדובר בכפייה דתית וכי הפסיקה של בג"ץ, שהתירה הכנסת חמץ, פגעה דווקא ביכולתם של יהודים שומרי מצוות להגיע לטיפול רפואי מחשש להימצאות סמוך לחמץ. בדיון שקדם להצבעה אמר גפני כי הוא לא מבקש לומר לחילונים איך להתנהג: "עומדים פה אנשים מכובדים, אנשי כנסת, ומדברים על כפייה. תגידו השתגעתם? איפה יש מילה אחת בחוק הזה על כפייה?".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד טען מנגד שאכן מדובר בכפייה דתית, והזהיר כי האפקט שלה יהיה הפוך - של התנגדות רבה יותר לדת: "מה שאתם עושים עכשיו יכפיל את זה וישלש את זה, וילדים בני 16 יחשבו שזה מצחיק לזרוק לחמניות לתוך בתי חולים, ומשפחות יפסיקו לשמור על הפסח. פרקי אבות ה': 'כל המחטיא את הרבים...' - זה מה שאתם עושים, מחטיאים את הרבים, ואתם תגרמו לזה שפסח יהיה פחות פסח, ואנשים לא ישמרו חמץ, כי אתם לא תכפו עלינו את היהדות".