אלוף (במיל') יצחק בריק, נציב קבילות החיילים לשעבר, האשים בריאיון ל-ynet radio הבוקר (ראשון) את צה"ל בחוסר מעש מול תופעת הגניבות והנשק, לאחר הפרסום על גניבת הענק מבסיס צה"ל בגולן: "אחת ההפקרויות הגדולות ביותר בצה"ל. טוענים שנקטו בצעדים כדי להשקיט את הציבור". בריק, חבר פרויקט הניצחון הישראלי ולשעבר מחבר דוח בריק בנושא מוכנות צה"ל ללחימה, התריע מפני שימוש בנשק ובתחמושת שנגנבים מבסיסי צה"ל: "כבר בקרבות האחרונים בג'נין חיילינו מדווחים על נשק צה"לי שיורה עליהם. 300,000 כלי הנשק במגזר הערבי והבדואי ירוצו ברחובות בכל המדינה במלחמה הבאה, וירו לכל עבר".
3 צפייה בגלריה
"הצבא הפך לבונקר התחמושת של הטרור". בריק
"הצבא הפך לבונקר התחמושת של הטרור". בריק
"הצבא הפך לבונקר התחמושת של הטרור". בריק
(צילום: אלון בסון, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
אנחנו רואים שעל אף הצעדים שננקטו והירידה המסוימת בגניבת הנשקים, זו עדיין בעיה קשה מאוד, גניבת תחמושת, פריצה לבסיסים, שיתוף פעולה מבפנים. זה מחדל מאוד משמעותי. "אני הייתי מגדיר את זה כאחת ההפקרויות הגדולות ביותר בצה"ל", אמר בריק, שנוטה לבקר בחריפות את צמרת הצבא עם נבואות זעם קשות. "אין שבוע כמעט שעובר ללא גניבות נשק ותחמושת בצה"ל. לא הכול אנחנו יודעים. רבות מהגניבות שכלל לא מדווחות - או שלא יודעים משום שלא עשו ספירה, או שיודעים ולא מדווחים. האירועים שמתפרסמים בתקשורת הם רק אירועים שדלפו החוצה, ולצבא לא הייתה שליטה על דליפתם לתקשורת. הצבא לא רוצה לפרסם חלק מהדיווחים שכן מגיעים שמא זה יפגע בו קשות. בנוסף, אין חיילים לשמירה כתוצאה מקיצור שירות הגברים בצה"ל. התקנים לשמירה על המחנות קוצצו".
הצבא טוען שב-2019 הוקם מערך אבטחה שלם של המשטרה הצבאית, תחת אלוף משנה, כדי למנוע את הגנבות. כן נעשו צעדים, פשוט העבירו את זה למערך אחר. "כן, הם טוענים המון דברים כדי להשקיט את הסיפור. המיליונים שהשקיעו זה בעיקר בנשקיות, אבל הבונקרים הוזנחו. הצבא הפך לבונקר התחמושת של הטרור והפשיעה. כבר בקרבות בג'נין לאחרונה, כשחיילים שלנו נכנסים הם מדווחים על אלפי כדורים ונשק צה"לי שיורה עליהם.
"בידי הערבים והבדואים יש היום מעל 300,000 כלי נשק. יש להם טונות של תחמושת, ובמלחמה הבאה הם ירוצו ברחובות - לא רק בערים המעורבות, בכל המדינה - וירו לכל עבר. ואנחנו לא מוכנים לזה, לא בנינו אפילו משמר לאומי בגלל אינטרסים, ואנחנו בעצם נותנים לזה לקרות. אף גנרל לא משלם בתפקידו. הקבינט פשוט לא דן בזה".
3 צפייה בגלריה
בסיס צנובר
בסיס צנובר
בסיס צנובר, ממנו נגנבו בסוף השבוע כ-70,000 קליעים
(צילום: אביהו שפירא)
אלוף פיקוד צפון אורי גורדין הודיע על הקמת ועדת בדיקה ברשות קצין בכיר. "עובדים על הציבור בעיניים. מקימים ועדת חקירה, זה נשמע נהדר, נכון? מישהו שילם מחיר? בכל מדינה מתוקנת היו נוזפים ברמטכ"ל, היו מדיחים מפקדים, דנים בקבינט, מסכמים על דברים חד משמעיים. זה לא שלבכירי צה"ל לא אכפת מהתופעה - אין להם אנשים לשמור, אין להם גדרות לאבטח והם בעצם משלימים עם המצב במקום להפוך שולחנות".
צה"ל משקיע משאבים גדולים בחמ"לים מיוחדים ואמצעים בגבולות כדי למנוע בין השאר הברחות נשק. בשבוע שעבר הם פרסמו הודעה על תפיסת חמישה אקדחים בגבול ירדן, שבוע אחר כך גונבים 70,000 קליעים, ואז למי אכפת מחמישה אקדחים? משהו במשאבים לא מאורגן נכון. "הם משתמשים בתקשורת באמצעות דובר צה"ל בתהליך פשוט מהמם - הם מספרים סיפורים, הם לא פותרים את הבעיות, אחרי כל גניבה יש רעש של יומיים, ואחרי זה הסיפור נרדם עד לגניבה הבאה שדולפת".
3 צפייה בגלריה
 "זה שאכפת לא אומר שדברים השתנו". הרמטכ"ל אביב כוכבי
 "זה שאכפת לא אומר שדברים השתנו". הרמטכ"ל אביב כוכבי
"זה שאכפת לא אומר שדברים השתנו". הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
הפכת בשנים האחרונות לאופוזיציה קולנית לבכירי מערכת הביטחון וצה"ל בשלל הקשרים, ובהקשר הזה אני רוצה להבין מה אתה חושב - לרמטכ"ל אביב כוכבי לא אכפת שהנשק הזה זולג לאויבי ישראל? אתה חושד בו בכוונת זדון? "זה שאכפת זה עדיין לא עושה את השינוי. איך יכול להיות שבזמן שגונבים מקצצים תקנים במחנות של השמירה? איך זה יכול להיות שיש כזאת בעיה ולא פותרים אותה ואין דיון בקבינט ולא הופכים שולחנות? איך יכול להיות שכוכבי נותן לזה להמשיך? הוא כועס שמוציאים מיליונים וזה לא עוזר, אז תעשה מעשה שזה יעזור, הרי אין דבר כזה שאי אפשר לפתור בעיה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הטענות לפיהן צה"ל משקר ומסתיר הינן משוללות כל יסוד. צה"ל פועל לצמצום תופעת הגניבות מהמחנות הצבאיים באמצעות תכניות פעולה נרחבות והקצאת משאבים רבים לשיפור תשתיות ההגנה. מערך הגנת מחנות הוקם בחיל המשטרה הצבאית והסדיר תפישה מקצועית בנושא. המערך עוסק בפיתוח ידע ומכשיר קב"טים למחנות השונים באמצעות קורס ייעודי. בנוסף, פותחו ויושמו הכשרות מקצועיות לחיילי חובה ומבוצעות מאות ביקורות בבסיסי צה"ל במטרה לוודא שהנהלים מיושמים כנדרש.
"המשטרה הצבאית הגבירה את נוכחותה במחנות צה"ל ומקיימת שיתוף פעולה רציף עם משטרת ישראל בנושא. כל אירוע גניבת נשק נחקר במשטרה הצבאית החוקרת ובמקרים המתאימים, מוגשים כתבי אישום לבתי הדין הצבאיים ומוטלת ענישה מחמירה על עבריינים שהורשעו. צה"ל ימשיך לפעול למיגור זליגת נשק ואמל"ח מרשות הצבא ולנקוט יד קשה כנגד המעורבים בעבירות אלה".