דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, חשף הערב (יום שבת) סרטונים של מנהיג חמאס יחיא סינוואר מהלילה שלפני הטבח ב-7 באוקטובר 2023, ובהם הוא נראה סוחב ציוד למחבוא. דובר צה"ל הגרי פרסם פרטים חדשים על המרדף אחר סינוואר עד שחוסל ביום רביעי האחרון, ועל כמה קרוב הוא היה לחטופים לאורך המצוד. צפו בתיעוד החדש:
תיעוד ירידת סינוואר ומשפחתו למסתור לפני הטבח - וחיסולו
(צילום: דובר צה"ל )

תא"ל הגרי אמר בהצהרתו: "הערב אנו חושפים חומרים מהמרדף של צה"ל ושב"כ אחרי יחיא סינוואר. במסגרת המרדף התחקינו אחר הפעולות שלו בשעות שלפני הטבח על מנת להבין את מסלול הימלטותו. גם בערב שלפני הטבח סינוואר היה עסוק בהישרדותו האישית ובהישרדות של בני משפחתו. בסרטון אתם יכולים לראות כיצד הוא ובני משפחתו חומקים למתחם תת-קרקעי מתחת לביתם ב-6 באוקטובר, שעות לפני הטבח. במשך שעות סינוואר ובנו עולים ויורדים, מצטיידים באוכל, מסך פלזמה, מזרנים. מדוע פעל לבדו? על מנת לשמור על המידור.
"סינוואר בנה בחאן יונס מבצר תת-קרקעי, שם התחבא והורה לצאת למתקפה. בחודש פברואר כוחות צה"ל נכנסו לחאן יונס ושם איתרנו את התוואי שבו שהה מתחת לאדמה. שם מצאנו מתחם לשהות ארוכה, שירותים ומקלחת, מיטות, מדים, כספות. כמה פעמים כוחותינו היו קרובים אליו מאוד והגיעו אליו זמן קצר לאחר שהספיק לברוח.
"במתחם היה כל מה שהוא צריך – טלוויזיה, אוכל, ספות, אמצעי קשר ושליטה. איך ידענו שהוא היה שם? מצאנו את דגימת הדנ"א שלו על טישו שאיתו הוא קינח את האף. הנקודה שבה שהה נמצאת כמה מאות מטרים מהמנהרה שבה נרצחו הירש, עדן, אורי, אלכס, אלמוג וכרמל ז"ל. על-פי המודיעין שלנו סינוואר התחבא רובו המוחלט של הזמן מתחת לפני הקרקע במרחב שבין חאן יונס לרפיח ויצא רק לטובת בריחה".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ביום לפני הטבח
יחיא סינוואר ביום לפני הטבח
יחיא סינוואר ביום לפני הטבח
3 צפייה בגלריה
המחסה של יחיא סינוואר, מאות מטרים מהמקום שבו נרצחו ששת החטופים
המחסה של יחיא סינוואר, מאות מטרים מהמקום שבו נרצחו ששת החטופים
המחסה של יחיא סינוואר, מאות מטרים מהמקום שבו נרצחו ששת החטופים
3 צפייה בגלריה
סמר אבו זמר, אשתו של יחיא סינוואר
סמר אבו זמר, אשתו של יחיא סינוואר
סמר אבו זמר, אשתו של יחיא סינוואר, כפי שתועדה ב-6 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל הוסיף כי "לוחמי צה"ל ושב"כ המשיכו לפעול מתחת ומעל לקרקע בכדי ללכוד את סינוואר עד שהוא עשה טעות". על התקרית שבה חוסל ביום רביעי אמר: "הלוחמים חתרו למגע, השיבו באש ופגעו במחבלים שהחלו לברוח ולהתפצל לשני מבנים סמוכים. סינוואר ברח לבדו לאחד המבנים. הכוחות ירו לעבר המבנה שאותו אתם רואים בסרטון כאן. זוהי למעשה הפעם הראשונה שסינוואר, שבמשך שנה התחבא מתחת לאדמה, פגש את כוחות צה"ל בעזה, וזה גם הרגע בו חוסל.
"ההתמדה, הנחישות, המקצועיות, ניתוח השטח והחתירה למגע סגרו מעגל עם מי שהיה אחראי לטבח האכזרי של 7 באוקטובר. מה שהראנו הערב מוכיח פעם נוספת כי למנהיגי ארגון הטרור חמאס באשר הם לא אכפת מחיי התושבים בעזה. כפי שניתן לראות לכל אורך הדרך, סינוואר דאג קודם כל לעצמו ולשרידותו האישית.
"אחרי חיסולו יש מי שמנסים להחזיר את כבודו. סינוואר חי והתנהל כטרוריסט מבוקש, התחבא וברח בשעה שהמלחמה התנהלה לידו ומעליו. מחבלי חמאס פעלו כשמנהיגיהם מתחבאים ועושים כל מאמץ על מנת לברוח. לא היו חטופים עם סינוואר בעת חיסולו".
לשאלת ynet אם מבחינת צה"ל הושגו התנאים לעסקת חטופים ענה תא"ל הגרי: "התפקיד שלנו הוא לייצר את התנאים להשבת החטופים. אין ספק שההישג שלנו בחיסול סינוואר סייע לכך".
האם ברור לצה"ל מה הדרג המדיני שואף להשיג כרגע בעזה ומי אמור לחלק את הסיוע ההומניטרי? "אנחנו פועלים לפי הדרג המדיני, שהנחה אותנו להכניס 250 משאיות לתוך רצועת עזה ונמשיך לפעול באופן הזה".