3 צפייה בגלריה
אבי דיכטר ויעל גרמן בועדת חוק חוקה ומשפט
אבי דיכטר ויעל גרמן בועדת חוק חוקה ומשפט
"סמכתי על לפיד שימצא לי משהו מתאים". גרמן בכנסת
(צילום: אלכס קולמויסקי)
גורמים המעורים ביחסי ישראל-צרפת מותחים ביקורת חריפה על החלטתו של שר החוץ יאיר לפיד למנות את מקורבתו יעל גרמן לתפקיד שגרירת ישראל בצרפת. ביקורת דומה נשמעה גם בקהילה היהודית במדינה.
ראשי הקהילה היהודית וכמה חברי פרלמנט הפצירו בראש הממשלה נפתלי בנט ובלפיד למנות בהקדם שגריר שהוא פרנקופיל - דהיינו "שוחה" בתרבות הצרפתית, ובטח דובר את השפה. בכירים בקהילה גם העבירו לבנט וללפיד שמות של מועמדים שראויים לתפקיד בעיניהם.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בקהילה היהודית הפצירו בשר החוץ למנות לתפקיד פרנקופיל. לפיד
(צילום: AP)
התקשורת הצרפתית אינה סלחנית, ומי שלא מדבר את השפה ומכיר את המנטליות במדינה לא מוזמן לאולפני הטלוויזיה. כך, במשך שנים רבות מדינת ישראל הודרה מאולפני הטלוויזיה בצרפתית - ונציגיה, הלכה למעשה, לא יכלו לקיים הסברה ישראלית.
אלא שלפיד החליט למנות לתפקיד את מקורבתו, שרת הבריאות לשעבר גרמן, שאומנם רושמת בקורות החיים שלה שהיא דוברת אנגלית וצרפתית - אך בראיון ברדיו שערכה אתמול הודתה שהיא מדברת רק "קצת צרפתית". אין ויכוח שלגרמן רזומה מרשים - עוד בטרם מונתה לשרה היא כיהנה כראש העיר הרצליה שלוש קדנציות. אך עם מינויה, יווצר מצב חסר תקדים שבו כל שדרת הניהול של השגרירות אינה מדברת צרפתית ברמה גבוהה - לא השגרירה, לא סגניתה רונית בן דור ולא היועצת המדינית נילי שילה. עם זאת, השתיים האחרונות הן דיפלומטיות מקצועיות ומוערכות.
לישראל אין שגריר בפריז מאז דצמבר 2019, עת הוחזרה לארץ מי שהיתה השגרירה האחרונה בתפקיד עליזה בן נון. מאז נוהלה השגרירות על ידי דניאל סעדה, ממלא מקום השגריר, שלאחרונה הופיע רבות בתקשורת הצרפתית במהלך במבצע שומר החומות.

מעוניינת בשיתופי פעולה בתרבות

גרמן הודתה בראיון לרדיו 103 כי לפיד הציע לה בהתחלה לשמש בתפקיד השגרירה בלונדון אך ציפי חוטובלי, מינוי פוליטי של נתניהו לתפקיד, סירבה לחזור לארץ בגלל שחתמה על חוזה לשלוש שנים. "אני מאושרת, זה לא היה חלום עד שלא הציעו לי", אמרה. "כשיאיר לפיד עשה זאת, הרגשתי שכל האנרגיות שלי חוזרות אליי. אני מאוד מאמינה ביאיר לפיד ואוהבת אותו, זו הערכה הדדית. סמכתי עליו וידעתי שהוא ימצא משהו שיתאים לי. לא כל אישה בת 70 זוכה לתפקיד כזה. בפעם הראשונה שהציע לי את לונדון הייתי מאוד מופתעת ומאוד מאושרת".
היא ציינה כי היעד שלה בצרפת הוא לשנות את התדמית ולהראות שישראלים לא עוסקים רק במלחמות, אלא גם אוהבים אומנות ותרבות. "אני חושבת לעשות הרבה שיתופי פעולה בתחום המוסיקה והאומנות בין ישראל לצרפת, ואלה הפנים היפות שלנו".
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה חרם נגד ישראל צה"ל ב פריז צרפת
הפגנה מחאה חרם נגד ישראל צה"ל ב פריז צרפת
ללא צרפתית - הדיפלומטים לא יוכלו לייצג את המדינה באולפנים. מחאה נגד ישראל בפריז
(צילום: EPA)
השרה לשעבר, שפרשה מהכנסת לפני כשנה וחצי בעקבות אירוע מוחי שעברה, התגברה באחרונה גם על מחלת הסרטן. "מבחינה בריאותית, אני בריאה", אמרה בראיון. "עברתי שלוש בדיקות והכל יצא בסדר גמור. גם הסרטן נעלם. כך שמהבחינה הזאת אני בריאה. את הכוחות אני אשאב מהאנרגיות החדשות בתפקיד".
מלשכת שר החוץ נמסר בתגובה כי ידיעת השפה הצרפתית היא לא הקריטריון היחיד לתפקיד, וגם לא המרכזי. גורם בלשכה אמר ל-ynet כי "החשוב הוא שהצרפתים יודעים שלפיד שלח לצרפת מישהי 'שלו' במאה אחוז וזה החשיבות שהוא מייחס לצרפת וליחסים עם ישראל. גרמן יכולה להרים טלפון ללפיד ישירות והוא יענה".