בחודש האחרון לכהונתו הכריז היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט כי הוא עוסק ב"ניקוי השולחן". זה כלל בין השאר מגעים על עסקת טיעון עם סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, סגירת עסקאות טיעון נפיצות ושנויות במחלוקת עם השרים לשעבר אריה דרעי ויעקב ליצמן, ולקינוח, מנדלבליט הכשיר את ההתנחלות "אביתר".
ביום שני הקרוב צפויה הממשלה להתכנס ולאשר את מינויה של עו"ד גלי בהרב-מיארה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, ועל שולחנה כבר ממתינות כמה סוגיות נפיצות, ולא מעט עבודה שוטפת.
5 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה אביחי מנדלבליט
גלי בהרב-מיארה אביחי מנדלבליט
מיארה ומנדלבליט. השאיר שולחן כמעט נקי, אך עדיין יש הרבה עבודה
(צילום: יאיר שגיא, דויד ווייל, לע"מ)
מבחינת התיקים "הגדולים" מצפה למיארה שולחן כמעט לגמרי נקי, למעט אולי ספיחי פרשות עבר כמו השאלה אם לאשר חקירה של סגן השר אביר קארה.
תיק נוסף שצריכה להתקבל בו החלטה הוא תיקו של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שאיש לא רצה להתעסק איתו ובעיקר להכריע בו. מדובר בתלונות על כך שקיבל סכום כסף גבוה לרגל חתונת בתו מהטייקון ג'יימס פאקר, לכאורה בניגוד לחוק המתנות.
העובדה שכהן כבר פרש משירות המדינה, ולכן לא ניתן להעמידו לדין משמעתי, כמו גם תרומתו הבלתי מעורערת לביטחון המדינה, הקשתה עוד יותר על קבלת ההכרעה, והתיק עבר ממנדלבליט לפרקליט המדינה עמית איסמן, וחזר ליועמ"ש.
5 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
כהן. אף אחד לא רצה להתעסק עם התיק נגדו, ובעיקר לא להכריע בו
(צילום: AP)
למיארה לא ממתינה פרשייה גדולה כמו שהמתינו ליועצים הקודמים פרשיות דרעי המוקדמות, פרשת "האי היווני" של אריאל שרון, תיקי אהוד אולמרט ועוד. אבל אין ספק שהתיק הגדול ביותר שבו תעסוק מיארה, כל עוד לא ישונה החוק ויפוצל התפקיד, הוא פרשיות נתניהו על כל ספיחיהן.
אחד המאפיינים הבולטים של תקופת מנדלבליט היה יחסי העבודה ההדוקים ביותר בינו לבין ראש צוות התביעה ליאת בן ארי. הם ראו עין בעין את ניהול התיק, אם כי מנדלבליט החליט בניגוד לעמדה שלא להחמיר עם נתניהו בתיק 1000 (פרשת המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס).
5 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי בבית המשפט
ליאת בן ארי בבית המשפט
בן ארי בבית המשפט. יחסי עבודה הדוקים מאוד עם מנדלבליט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מעל הכל, בן ארי זכתה לגיבוי מוחלט, דלת פתוחה וכמובן אמונה משותפת בצדקת התיק. מכיוון שפרשיות נתניהו עוסקות בהעמדה לדין של ראש ממשלה מכהן, מדובר ביותר מסתם תיק דגל. בן ארי ואיסמן יצטרכו להעניק למיארה סמינריון מקיף ורווי ניואנסים אודות מצבו המשפטי של התיק בכלל, ושל כל הליך ביניים בפרט. כמו כן, לתאר בפרטי פרטים את המגעים שהתנהלו עם פרקליטי נתניהו אודות עסקת הטיעון, שתשוב ותרים ראש במוקדם או במאוחר.
מי שמכיר את מיארה אומר שלצד הגיבוי לתביעה היא תביא עמה צוות ייעוץ מצומצם שייעץ לה גם בתחום הפלילי, שמהווה חיסרון יחסי עבורה. "למיארה יש ראש פתוח וחריף", אמר פרקליט שעבד עמה בעבר. "היא אינה נמנית על הטיפוסים שחושבים שמה שהיה הוא שצריך להיות, והדבר ישפיע גם על קבלת ההחלטות שלה בתחום הפלילי".
בשבועיים האחרונים העסיקה את לשכת היועץ המשפטי לממשלה חשיפת "כלכליסט" על שימוש המשטרה בתוכנת הרוגלה "פגסוס". ועדה שמינה היועץ הקודם מנדלבליט, בראשות המשנה ליועץ עמית מררי, כבר החלה יושבת על המדוכה בנושא.
5 צפייה בגלריה
מטה NSO. להיות עם היד על הדופק בכל הקשור לפרשת השימוש בפגסוס במשטרה
מטה NSO. להיות עם היד על הדופק בכל הקשור לפרשת השימוש בפגסוס במשטרה
מטה NSO. להיות עם היד על הדופק בכל הקשור לפרשת השימוש בפגסוס במשטרה
(מילום: AFP)
מיארה תצטרך להיות עם היד על הדופק בכל הקשור להליך הבדיקה ולהליכי ביניים קשורים ולהיות בקשר עם צמרת המשטרה, שממתינה גם היא לממצאים.
ספיח לפרשה כבר נראה בימים האחרונים. צוות הסנגורים של נתניהו ושל שאול אלוביץ, הנאשמים בתיק 4000, כבר מבקשים לדעת את היקף ומהות השימוש בתוכנה זו בחקירותיהם, שלא על פי חוק, כפי שהם טוענים.
היועמ"שית החדשה תצטרך לגבש את עמדת צוות התביעה בכל הקשור לפנייה של הסנגורים לקבל את כל חומרי החקירה הקשורים ל"פגסוס" ותיקי נתניהו. כמו כן, יהיה צורך לקיים הערכת מצב אודות השפעת הבדיקה על עדותו הקרובה של עד המדינה המרכזי בתיק – שלמה פילבר, וכיצד הבדיקה תשפיע על המשך העדויות בתיק.
מיארה תצטרך לסייע גם למי שבחר בה לתפקיד, שר המשפטים גדעון סער, שידוע כקנאי לזכויות נחקרים, חשודים ונאשמים. סער מתכוון לא רק לקדם את חקיקת חוק יסוד: זכויות במשפט, אלא גם את אחת מיוזמות הדגל שלו, שעוסקת בנושאים שעלו ממש לאחרונה על הפרק, "פירות העץ המורעל", שעוסקות בראיות שהושגו בדרך לא חוקית. מיארה תצטרך לסייע בהבאת החקיקות הללו לתחנתן האחרונה.
5 צפייה בגלריה
גדעון סער ישיבת ממשלה
גדעון סער ישיבת ממשלה
סער. היוזמות של שר המשפטים מחכות לסיוע של מיארה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
נושא מרכזי נוסף שילווה את כהונתה של מיארה בתפקיד הוא גולת הכותרת בתוכניותיו של סער – פיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה. אין ספק שהתמיכה במועמדותה עלתה בין השאר בשל הסכמתה למהלך, או לפחות שקילתו בראש פתוח.
רוב הגורמים שעוסקים בנושא מעריכים שלא צפויות חדשות טובות מבחינת השר סער. הוא איבד תשעה חודשים מאז נכנס לתפקידו שבהם לא נערכו דיונים על הנושא במשרד ולא נעשו הכנות חקיקה. כל היבט בפיצול הזה, אם יתגשם, כרוך בשינוי חוקים, נהלים, הנחיות, ותרבות עבודה שהצטברו מאז קום המדינה. קשה להאמין שניתן יהיה להתגבר על כך, בעיקר לשר שכהונתו קבוצה בשל הממשלה החלופית שתקום.
בנוסף עומדים בפני היוזמה קשיי היתכנות פוליטיים בשל התנגדות צפויה של חלקים מכחול לבן, יש עתיד, העבודה ומרצ למהלך. על כן, ההערכה היא שסער יאלץ להתפשר אולי על "פיצול קטן" – העברת סמכויות התביעה לגבי ראשי ממשלה, שרים וחברי כנסת – מהיועץ המשפטי לפרקליטות או לגוף משפטי ממלכתי אחר.
בפני היוזמה לפיצול היועמ"ש עומדים קשיי היתכנות פוליטיים. סער ייאלץ אולי להתפשר על "פיצול קטן" - העברת סמכויות התביעה לגבי ראש ממשלה, שרים וחברי כנסת
נושא נוסף שיעסיק את מיארה, אם כי בעצימות בינונית, קשור לוועדת החקירה הממלכתית לחקר הצוללת. אמנם מדובר בהליך משפטי ציבורי נפרד, אולם יהיו מספר צמתים משיקים עם הייעוץ המשפטי והפרקליטות.
כך למשל, כאשר יעלו נושאים הקשורים למיקי גנור ולאבריאל בר יוסף, שעומדים לדין פלילי. כמו גם נושאים הקשורים למעורבים נוספים בפרשה, גם אם ניצלו מההליך הפלילי, כמו מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום.
אל כל אלה מצטרפת גם העבודה השוטפת שמטביעה כל יועץ משפטי לממשלה. הנושאים הביטחוניים, נושאים כלכליים, מגפת הקורונה, תופעות אלימות בחברה הישראלית בכללותה, העיסוק השוטף באכיפת החוק ביהודה ושומרון כלפי ערבים ויהודים, נושאים במשפט הבינלאומי, ומה לא.