ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש (חמישי) בקבינט המדיני-ביטחוני כי במהלך הימים הקרובים יתקיים דיון בהריסת בתי מחבלים ערבים-ישראלים ובגירוש משפחותיהם. על-רקע שרשרת הפיגועים במהלך המלחמה, שבהם היו מעורבים בין היתר אזרחי ישראל ערבים, הנושא נדון בקבינט ביוזמתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
השר בן גביר בזירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: מאיר אבן חיים / אילנה קוריאל )

"יש ערבים-ישראלים ובדואים שביצעו פיגועים", אמר השר בן גביר. "בוא נהרוס להם את הבתים עכשיו! הריסת בית מחבל זה בידיים של שב"כ וצה"ל". סגן ראש השב"כ, שנכח בדיון, הגיב: "עמדתנו המקצועית שזה מייצר מורכבות".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "אתם ממליצים, אבל אנחנו הדרג המדיני. צריך לבצע את זה". סגן ראש השב"כ הזהיר כי צעד כזה ישליך גם על מבצעי פיגועים יהודים, אך השר בן גביר טען: "בג"ץ קבע שיש הבדל. השופטים קבעו שאצל יהודים זו לא תופעה". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "אין את תמיכת הסביבה הטבעית".
שר הביטחון יואב גלנט ציין בדיון כי הנחה לברר את הנושא, וכי שב"כ וצה"ל יבחנו אותו. השר בן גביר אמר: "גם לדון ולקדם עונש מוות למחבלים. זה חייב להיות ביחד". בעקבות כך, סיכם ראש הממשלה נתניהו את הדברים וציין כי בימים הקרובים ייערך כאמור דיון בסוגיה הנפיצה.
גורם בקבינט אמר: "ראש הממשלה נתניהו ביקש מהייעוץ המשפטי לממשלה ומשב"כ לבחון לקראת דיון הקבינט המדיני-ביטחוני הבא את האפשרות של הריסת בתי מחבלים ערבים-ישראלים וגירוש בני משפחותיהם, אם עודדו או לא מנעו פעולות טרור".
1 צפייה בגלריה
רנ״ג אורי מויאל ז"ל, סמ"ש שירה חיה סוסליק ז"ל, רפאל מרדכי פישהוף ז"ל,  אלכסנדר (סשה) יקימינסקי ז"ל
רנ״ג אורי מויאל ז"ל, סמ"ש שירה חיה סוסליק ז"ל, רפאל מרדכי פישהוף ז"ל,  אלכסנדר (סשה) יקימינסקי ז"ל
קורבנות בפיגועים שביצעו ערבים-ישראלים. למעלה מימין: אורי מויאל, שירה חיה סוסליק. למטה מימין: רפאל מרדכי פישהוף, אלכסנדר (סשה) יקימינסקי
(צילום: מתוך פייסבוק, באדיבות המשפחה, דוברות מג"ב)
באוגוסט האחרון נחשף ב-ynet כי בדרג המדיני התקבלה החלטה שלא להרוס את ביתו של המחבל הערבי-ישראלי ג'וואד רביע (20) מהיישוב נחף בצפון, שהרג בתחילת יולי בכרמיאל את החייל סמל אלכסנדר (סשה) יקימינסקי (19) מנהריה. ההחלטה התקבלה אז בניגוד להמלצת המשטרה, אך בהתאם לחוות דעת של שב"כ שסבר שיש להימנע מהריסת הבית.
מתחילת המלחמה היו מעורבים ערבים-ישראלים נוספים בטרור. במרץ השנה התגנב המחבל פאדי אלטייף (22) מרהט מאחורי איש הקבע רב-נגד אורי מויאל בסניף ארומה בתחנת הדלק בבית קמה - ודקר אותו למוות. מויאל הספיק לירות באלטייף ולנטרל אותו.
בתחילת השבוע נהרגה לוחמת מג"ב סמלת-שנייה שירה חיה סוסליק בהיתקלות עם המחבל שביצע את פיגוע הירי בתחנה המרכזית בעיר. המחבל, אחמד אל-עוקבי (29) מהפזורה הבדואית בנגב, הגיע באוטובוס לתחנה חמוש באקדח, ופתח באש מחוץ לסניף מקדונלד'ס. עוד כמה בני אדם נפצעו מהירי, חיילים שנכחו בזירה חיסלו אותו.
בבית החולים הלל יפה בחדרה נקבע אתמול מותו של רפאל מרדכי פישהוף (35), שנפגע יום קודם לכן אנושות בפיגוע הדקירות בעיר. את מסע הדקירות ביצע מחבל ערבי-ישראלי מאום אל-פחם. במקביל נעצרו במהלך המלחמה עוד ערבים-ישראלים שתכננו פיגועים, כך למשל הוגש היום כתב אישום נגד חמישה תושבי טייבה בגין הצטרפות לדאעש. לשניים מהנאשמים מיוחס תכנון לבצע פיגוע במגדלי עזריאלי בתל אביב.