שעות לאחר חיסול איסמעיל הנייה, ולקראת ציון 300 יום לשבי, משפחות חטופים ונרצחים מברכות על ההתנקשות בראש הלשכה המדינית של חמאס - ומפצירות בראש הממשלה בנימין נתניהו למנף את ההישג הצבאי למהלך מדיני - ולהודיע על קבלת העסקה.
"מקומם של ראשי מפלצות החמאס הוא בגיהינום, וכולנו בעד לבוא איתם חשבון על מעשיהם", אמרה הבוקר (רביעי) עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, "אבל אסור שסיכול הנייה יביא לסיכול העסקה ויגזור גזר דין מוות על יקירינו בשבי. ל-115 החטופים נגמר הזמן".
עינב צנגאוקר בתגובה על חיסול הנייה

היא ציינה: "במיוחד עכשיו, חייבים לתרגם את ההישג המבצעי למהלך מדיני שיציל חיים ויחזיר את כולם. נתניהו, האחריות שלך היא בראש ובראשונה להחזיר את מי שהפקרת. קבל את העסקה, בלי תנאים חדשים ובלי מכשולים מיותרים. אחרי 300 ימים, הסיוט הזה חייב להיגמר. מגיע לי לחבק בחזרה את מתן שלי ולשאר המשפחות לקבל את יקיריהן".
ישראל אומנם לא קיבלה אחריות באופן רשמי על חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס, אך ארגון הטרור הודיע רשמית על מותו של הנייה בתקיפה אווירית - והאשים את ישראל.
ג'ימי מילר, בן דודה של שירי ביבס, שנחטפה לעזה עם שני ילדיה הקטנים אריאל וכפיר, אמר לאולפן ynet: "אפשר להגיד בוקר טוב, סוג של, אחרי הרבה זמן שלא. אנחנו רואים שרצים על העסקות כבר כל כך הרבה זמן ושום דבר לא זז. אולי ייחתם, אולי לא. החמאס שולח תגובות הזויות, לנו יש גם דרישות מיוחדות. להגיד לך שזה מה שיוביל אותנו לתוצאה חיובית יותר וזה מה שיחזיר את החטופים? 299 ימים? מי יודע".
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS/File Photo)
(צילום: ירון ברנר)

לדבריו, "מה שלא ניסינו עד היום וקרה עכשיו, אולי זה מה שיוביל לתוצאה טובה יותר, שיבינו שהם מתחסלים אחד-אחד. לבכירי החמאס לא נשארו בתולות בגן עדן - אם זו הסיבה שאתם רוצים ללכת - לא נשארו בתולות. תנסו להציל את עצמכם כל עוד אתם על הרגליים".
צביקה מור, אבא של החטוף איתן מור, דיבר על הצורך בשינוי כללי המשחק. "זה בוקר טוב", אמר, "בוקר שמבשר לכולנו שהחיים שלנו בארץ יותר בטוחים. כל ארגוני הטרור ראו שמדינת ישראל לא פוחדת לעשות פעילות כזאת בלב-ליבה של איראן. חלק מהקונספציה שאנחנו צריכים לנפץ זה שאם ניתן תגובה חריפה מדי, זה עלול להסלים את המצב, אבל צריך להיכנס לראש שלהם. בראש שלהם, כשהם רואים אותנו פחדנים, הם תוקפים יותר חזק. כשהם רואים שאנחנו לא פוחדים - הם נרתעים לאחור".
עם זאת, מור אמר כי הוא "לא רואה היתכנות לעסקה. ישראל מתעקשת בצדק להחזיק את פילדלפי. לא מוכנים לסכן את הילדים שלנו בשנים הבאות. חמאס לא מוכן. אני חושב שצריך להתיש את חמאס, להחליש אותו עד שייכנע. יכול להיות שיציעו לסינוואר וחבורתו הגליה בתמורה לחטופים".
(צילום: ירון ברנר)

שרון שרעבי, אחיהם של יוסי ואלי שרעבי שנחטפו לעזה מקיבוץ בארי, ציין: "גורלם של טרוריסטים נחרץ, מיום שהחליטו לעסוק בכך. התזמון לבצע פעולות חיסול בימים קריטיים שבהם מונח הסיכוי לשחרור חטופים משבי החמאס, תמיד יהיה נתון למחלוקת. מצד אחד, החשש לחיי החטופים והסיכוי להשבתם הולך וגובר. מצד שני, השגת היעדים הטקטיים של ישראל בפעולות חיסול עשויה להוביל לפשרות בקרב מנהיגי חמאס ולקדם עסקה. בימים אלה אני בוחר לאחוז באופטימיות שנראה בקרוב את אחינו ובנינו בבית. התקווה הזו היא המניע העיקרי לפועלם של כל הישראלים בארץ ובעולם למען השבת החטופים".
אייל אשל, אביה של התצפיתנית סמלת רוני אשל (19) שנפלה ב-7 באוקטובר במוצב נחל עוז, התייחס לדחיית מינויו של האלוף שלומי בינדר לראשות אגף המודיעין עקב חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר. "לא יכול להיות שבינדר לא היה מעורה בפרטים לפני 7 באוקטובר. אתה כבר לא ראוי לתפקיד הזה, זה לא משנה מה עשית בעברך וכמה הצלחות גזרת. זה כישלון קולוסאלי שמהדהד בכל ישראל".
הוא הוסיף: "אלוהים אוהב אותנו, מהצד הכי חילוני שלי. גם בגלל החיסול הלילה. אנחנו במלוא הכוח, ונילחם על זה. אני מודיע כאן - נמשיך במאבק הזה כדי שהמינוי שלו יתבטל. אנחנו במדינה דמוקרטית, עומדים לפנינו כל הכלים עד לבית המשפט העליון, שעדיין לא אמר את דבריו האחרונים. אני עובד קשה כדי להיפגש עם אנשים גם בתוך הליכוד, אני לא ימין ולא שמאל. כל הצרה הזאת, האירוע הזה - פטירתה של מדינת ישראל".
לדבריו, "בדקות האלה באולפן רוני אמורה הייתה להיות בחופשת שחרור, ובראשון היינו אמורים לחגוג כולנו. לצערנו הרב זה לא יקרה. הבנות מאותה שכבת גיוס שלה מתחילות להשתחרר. שיזכור כל עם ישראל את 16 הבנות שנשרפו למוות בעודן בחיים - גם בגלל חלק מהכישלונות של בינדר והרצי הלוי וכל שרשרת הפיקוד".
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
"גורלם של טרוריסטים נחרץ, מיום שהחליטו לעסוק בכך". הנייה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר כי הוא "מחזק את צה"ל על הסיכולים הממוקדים החשובים שבוצעו בימים ובשבועות האחרונים ועל ההישגים הצבאיים בעשרת החודשים האחרונים בעזה. לישראל הישגים ביטחוניים משמעותיים, אך על מדינת ישראל לזכור כי לא יהיה אפשר להגיע לניצחון ללא מימוש הישגים אלו לצורך השבת כל החטופים הביתה. זו תכלית המערכה. זו המטרה המוסרית והלאומית העליונה והחשובה ביותר".
עוד נמסר: "מטה המשפחות מצפה מממשלת ישראל לנצל בדחיפות את הישגי צה"ל, להצהיר שפניה לעסקה ולהביא סוף-סוף למימוש עסקת נתניהו במתווה שהוא יזם ואושר על-ידי הנשיא ביידן, שתחזיר את כל 115 החטופים והחטופות הביתה, החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה".
הנייה חוסל לפי דיווחים בסביבות 02:00 בלילה. מעט אחרי הדיווח בטלוויזיה האיראנית על החיסול, חמאס פרסם הודעה שלפיה "תנועת חמאס מבכה את בני העם הפלסטיני הגדול שלנו, האומה הערבית והאיסלאמית, וכל האנשים החופשיים בעולם. המנהיג האח, השהיד, הלוחם איסמעיל הנייה. מנהיג התנועה מת כתוצאה מתקיפה ציונית בוגדנית על מקום מגוריו בטהרן, לאחר שהשתתף בטקס השבעתו של הנשיא האיראני החדש". מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב מודעת לחיסולו של הנייה.
הנייה היה בטהרן, פטרון של חמאס וארגוני הטרור באזור, כדי להשתתף בטקס השבעת הנשיא החדש שנערך אתמול. הוא אף נפגש אמש עם המנהיג העליון עלי חמינאי יחד עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה. לפי הדיווחים, הוא חוסל יחד עם אחד מהמלווים שלו - ווסים אבו שעבאן.