3 צפייה בגלריה
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
למרות ההסכמות המסתמנות במשא ומתן הקואליציוני, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף הערב (רביעי) בחריפות את התנהלות מפלגת הליכוד. סמוטריץ' האשים כי המפלגה "החליטה לקבוע פגישות מו"מ בקושי אחת לשלושה ימים, ובין לבין להכפיש ולהקטין אותנו, ולשלוח גדודי צייצנים ו"פרשנים" לשקר, לקלל ולגדף אותנו בוולגריות".
סמוטריץ' הוסיף כי "קשה לרדוף כל יום אחרי עשרות ספינים שקריים שהליכוד מוציא מגמתית לעיתונאים. אנחנו בכלל מאמינים שנכון לנהל מו"מ בחדר ולא בתקשורת, אבל היום יריב לוין, שאמור לנהל את המו"מ, יצא לתקשורת בקולו בהאשמות שווא, אז אין מנוס מלענות". סמוטריץ' פירט כי מפלגתו ביקשה לקבל את משרדי הביטחון, החינוך והדתות, אך הסכימו לבקשתו של נתניהו כי יקבלו את משרד האוצר במקום הביטחון, יחד עם אחריות על "ההתיישבות והמנהל האזרחי".
עוד אמר סמוטריץ' כי הסכים לרוטציות במשרד האוצר, אל מול משרדי הפנים והתחבורה שתקבל מפלגת ש"ס בהנהגת אריה דרעי, וכן לוויתורים על תיקי החינוך והדתות, אך הדגיש כי "אתמול נתניהו חזר בו מכל ההסכמות". "בלי אחריות מלאה על המנהל האזרחי ועל חינוך דתי, ללא רוטציה במשרד התחבורה ובלי חלוקה בהסכמות על משרד הדתות", פירט. סמוטריץ' הוסיף: "אנחנו מציעים לליכוד להתחיל לנהל משא ומתן רציני".
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
סמוטריץ': הסכמנו לבקשת נתניהו לרוטציות עם דרעי"
(צילום: עמית שאבי )
עם זאת, במפלגתו של נתניהו מתחו ביקורת על מתקפתו של סמוטריץ', וקראו לו לשוב לשולחן המו"מ. מהליכוד נמסר: "בצלאל, ביום של פיגועי טרור רצחניים שבו הציבור מצפה להקמת ממשלה שתחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל - עזוב את הג'ובים ובוא לחתום עוד הערב על הקמת ממשלת ימין על מלא".
זו הפעם השנייה בשבוע האחרון שבה סמוטריץ' מותח ביקורת על התנהלות הליכוד. ביום ראשון, לנוכח התעמרויות והשתלחויות חריפות נגדו ונגד מפלגתו ברשתות החברתיות, שכללו בין היתר את הטענה כי דרישותיו במשא ומתן הקואליציוני הן מוגזמות, סמוטריץ' אמר: "לא ייתכן שבכל פעם שאנחנו לא עומדים דום מול דרישות הליכוד יהיו מי שיהפכו אותנו לאויבים, יסיתו נגדינו ויכפישו אותנו". ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הגיב לדבריו אז: "בצלאל הוא שותף ראוי ונאמן, אבל מה שהוא עושה כאן זה שיטות של השמאל".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
סיכם עם המפלגות החרדיות, נתקל בקשיים עם סמוטריץ'. נתניהו וראשי הקואליציה המתגבשת
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
במקביל, נתניהו נפגש היום עם דרעי, והשניים סיכמו כי ש"ס תקבל את תיק הפנים ואת תיק הבריאות, וכעבור שנתיים יעבור לכהן כשר האוצר. בנוסף תקבל ש"ס גם שליטה מלאה במשרד לשירותי דת. לעומת הסיכומים הנרחבים עם המפלגות החרדיות ועם עוצמה יהודית, דווח כי נתניהו עדיין נתקל בקשיים מול סמוטריץ', שדורש בנוסף למשרד האוצר, שבו יכהן ראשון, גם את משרד ההתיישבות ומשרד העלייה והקליטה.
בנוסף, סמוטריץ' מבקש להוציא ממשרד החוץ את מחלקת הדה-לגיטימציה ולהעבירה לאוצר, וכן לקבל למשרדו גם אגפים ממשרד החינוך - ולדעת מראש מי יעמוד בראש המשרד. במסגרת המו"מ דורש סמוטריץ' 4 מתוך 11 הוועדות שבראשן תעמוד אחת ממפלגות מהקואליציה בכנסת: עבודה ורווחה, חוקה חוק ומשפט, הקמת ועדת רפורמות והוועדה לשירותי דת.