בארה"ב ובישראל ערוכים למתקפה: שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר (יום רביעי) בתרגיל של עוצבת שועלי מרום, שדימה לחימה במתאר צפוני. "כפי שהדברים מסתמנים, נסראללה עלול לגרור את לבנון לשלם מחירים כבדים ביותר", אמר שם. "הם לא מתארים לעצמם מה יכול לקרות, אני מניח שאם הם ייקחו תמונה של עזה הם יבינו, אבל לא תמיד ההיגיון מדבר".
גלנט בתרגיל שדימה לחימה בצפון
(צילום: שחר יורמן)

3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר בתרגיל של עוצבת שועלי מרום אשר דימה לחימה במתאר צפוני
שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר בתרגיל של עוצבת שועלי מרום אשר דימה לחימה במתאר צפוני
"אי אפשר להרוג 12 ילדים ולא לשלם על זה מחיר". גלנט בתרגיל
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר בתרגיל של עוצבת שועלי מרום אשר דימה לחימה במתאר צפוני
שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר בתרגיל של עוצבת שועלי מרום אשר דימה לחימה במתאר צפוני
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בביקורו, שר הביטחון שמע ממפקד החטיבה אלוף משנה אלעד שושן וממפקדי הגדודים בחטיבה על השלמת המוכנות לגזרה הצפונית - ועמד על חשיבות הכוננות הגבוהה והצורך בפיתוח תחבולות ופעולות ייחודיות. בביקור השתתפו, בין השאר, מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין, מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי, מפקד פיקוד המרכז אלוף אבי בלוט, מפקד אוגדה 99 תת אלוף יואב ברונר, מפקד המרכז לאימונים ביבשה ותת-אלוף קובי הלר.
בשיחה עם לוחמים אמר גלנט: "היכולת שלכם בעת הזאת כאן ממוקדת בפעילות המבצעית בהגנה, אבל אנחנו מכינים את שני הדברים גם להתקפה. צריך להתכונן, צריך להיות מוכנים. נכון להיום, אנחנו מכים את האויב בדרכים שלנו. זה נכון למבצעים שמחסלים את מוחמד דף וראפע סלאמה בחאן יונס ולתקיפה של החות'ים בתימן ולחיסול ברובע הדאחייה בביירות, וזה לא נגמר. זה לא יהיה רק פעילויות אוויריות. אנחנו צריכים להיערך".
גלנט פנה ללוחמים: "רמת המוכנות שלכם היא מה שמבטיח לנו את היכולת להגיע ולקבל החלטות על בסיס זה שאנחנו יודעים שמאחורה יש דבר אמיתי, לא משהו על הנייר, ואתם מתאמנים לאורך כל הדרך, כולם מתאמנים, הגנה והתקפה – זה מאוד חשוב".
"אי אפשר להרוג במדינת ישראל אזרחים, בוודאי לא 12 ילדים, ולא לשלם על זה מחיר", הוסיף. "זה לא עובד, הפטנט הזה לא מקובל עלינו ואם יהיה צורך אנחנו נרחיב את הפעולות ונעשה את מה שצריך. התהליך הזה עלול גם להידרדר למצב של מלחמה, זה לא דבר תיאורטי, זה דבר אמיתי".

איראן שוקלת מחדש?

הנשיא האיראני החדש מסעוד פזשכיאן, שהנייה חוסל כשהגיע להשבעתו, אמר כי "טהרן שומרת לעצמה את זכותה להגיב כראוי לפשעים הישראליים. מדינות המערב חייבות להפסיק לתמוך בישראל אם הן רוצות למנוע את התפשטות המלחמה והכאוס באזור. לא נשתוק על ההתקפות על האינטרסים והביטחון שלנו". עם זאת, פזשכיאן גם ציין כי "נפעל על פי החוקים והאמנות הבינלאומיות" - מה שמעיד שאיראן, לפחות לפי הצהרותיה, לא מתכוונת לסמן יעדים אזרחיים - אולי מתוך הבנה שהדבר יביא להסלמה רבתי.
בהמשך, אמר פזשכיאן לנשיא צרפת עמנואל מקרון כי איראן "מחשיבה את ההימנעות ממלחמה, ואת המאמץ לכונן שלום וביטחון גלובליים, כעקרונות יסוד". לדבריו, אם המערב וארה"ב רוצים באמת למנוע מלחמה, עליהם לעצור את "רצח העם" של ישראל ברצועת עזה ולדרוש ממנה להסכים להפסקת אש.
נציג פיקוד העורף עושה סדר
(צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)

3 צפייה בגלריה
מימין קאסם סולימאני מפקד כוח קודס חסן נסראללה עלי חמינאי איראן חיזבאללה
מימין קאסם סולימאני מפקד כוח קודס חסן נסראללה עלי חמינאי איראן חיזבאללה
איראן עדיין מתלבטת, התגובה של חיזבאללה תגיע. נסראללה וחמינאי
ברקע הדברים, ארצות הברית ממשיכה לנסות ולהנמיך את הלהבות בין איראן לישראל - וגם נערכת להגנה על בת בריתה. בכירים אמריקנים, לפי CNN, לוחצים בו-זמנית על שותפיהן במזרח התיכון ללחוץ על איראן שלא לבצע תקיפה או מתקפה מתואמת עם שלוחיה - ובמקביל מבקשים מישראל לגלות איפוק שימנע מלחמה נרחבת באזור.
ב-CNN ובכלי תקשורת אמריקניים אחרים מדגישים בימים האחרונים את השיחות שעורכים מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והנשיא ג'ו ביידן עם מנהיגים ברחבי המזרח התיכון, ובהם עם הירדנים, הקטארים והמצרים. בלינקן עצמו אמר כי הוא מנהל דיפלומטיה אינטנסיבית כדי למנוע מלחמה, והדגיש שהמסר עבר הן לאיראן והן לישראל. "כולם באזור צריכים להבין שהתקפות נוספות רק מנציחות עימות, חוסר יציבות וחוסר ביטחון לכולם", אמר.
בוושינגטון פוסט דווח הלילה כי בארה"ב מאמינים שמאמציהם נשאו פרי, ושייתכן שאיראן שוקלת מחדש את תוכנית התגובה ה"קשה" שלה לחיסול איסמעיל הנייה בטהרן. עם זאת, צוין, לא ברור עדיין כיצד חיזבאללה יגיב על חיסול פואד שוכר בביירות. לצד זאת, ב-CNN דווח - מפי גורמי מודיעין אמריקנים - כי נראה שאיראן ושלוחיה התחילו בהכנות לפעולת תגמול נגד ישראל.
גורמים אמריקנים נוספים אמרו ל-CNN כי ארה"ב מצפה שישראל תותקף בימים הקרובים, אך עדיין לא ברור אם תהיה זו תגובה מתואמת בין איראן ושלוחיה - או פעולות נפרדות. גורמים רשמיים אמרו ל-CNN גם כי איראן עדיין מתלבטת לגבי היקף תגובתה.
לצד זאת, גורם אמריקני וגורם מודיעיני מערבי אמרו לרשת האמריקנית כי החשש מפעולה של חיזבאללה גדול יותר מהפעולה שמתכננת לכאורה איראן - מה שמגביר את הסיכוי שבסופו של דבר חסן נסראללה יפעל בנפרד מהרפובליקה האיסלאמית. הוא, מצידו, אמר אתמול כי המתקפה עשויה להיות משולבת ועשויה להיות נפרדת - וכי ההמתנה הישראלית אליה היא חלק בלתי נפרד ממנה.
חרף העובדה שבישראל ובארה"ב מעריכים שהמתקפה תצא לפועל, היא לא בהכרח תביא למלחמה - והשאלה מה יקרה אחריה תלויה בישראל, שככל הנראה צפויה להגיב באופן שונה אם יותקפו אתרים צבאיים ואם יותקפו אתרים אזרחיים. עוד על ההיערכות והתרחישים שאליהם מתכוננים בישראל, תוכלו לקרוא כאן.