תיעוד ממעצרו של פעיל הזרוע הצבאית של חמאס
(צילום: דוברות המשטרה)

כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז חיפה חושף כיצד גויס מוחמד מחאג'נה, צעיר בן 20 מאום אל פחם, לזרוע הצבאית של חמאס - ואיך כמעט הצליח להוציא לפועל פיגוע קטלני. הקשר בין האזרח הישראלי, שנאשם במספר עבירות ביטחוניות חמורות, לארגון הטרור נוצר בפייסבוק. פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, שהציג את עצמו כ"זיין אחמד", פנה אליו בהודעה ברשת החברתית - וכתב לו שהוא מכיר אותו וזקוק לעזרתו.
6 צפייה בגלריה
מפת חדרה בה סימן את התחנה המרכזית ותחנת אוטובוס נוספת
מפת חדרה בה סימן את התחנה המרכזית ותחנת אוטובוס נוספת
פעיל חמאס מאום אל פחם והתחנות שסימן בחדרה
בהסכמת הנאשם, השניים המשיכו את הקשר בצ'אט סודי בטלגרם. הפעיל הסביר כי הוא משתייך לגדודי עז א-דין אל קסאם, ומחאג'נה נענה לבקשתו והצטרף לחמאס. הוא אף נשבע "באללה האדיר לפעול לשחרור פלסטין". לפי האישום, "במהלך פברואר השנה קשרו הנאשם והפעיל קשר לבצע פיגוע בשטחי ישראל, שמטרתו לגרום למותם של ישראלים רבים".
בהמשך, שוחח הנאשם עם שני פעילים נוספים בחמאס, שהוצגו בפניו כמומחה לענייני טכנולוגיה ומומחה לענייני הסוואה. הם העבירו לו הנחיות בנוגע לאופן בו עליו להתנהל במסגרת ההכנות לביצוע הפיגוע ובעת ביצוע הפיגוע.

הוראות מומחה ההסוואה: "תצבע את השיער"

בין השאר נמסר לו על ידי "מומחה הטכנולוגיה", כי עליו לכבות את מערכות ה-Bluetooth וה-GPS במכשירים הסלולריים בהם הוא משתמש, כך שיקשה על מעקב גופי הביטחון הישראליים אחריו. בנוסף נמסר לו כי עליו לבצע את השיחות מול הפעיל באמצעות תקשורת WI-FI בלבד, וכי עליו להימנע מלבצע עדכונים ביישומונים השונים שבמכשיר הסלולרי שלו.
6 צפייה בגלריה
בלי Bluetooth ו-GPS. הפעיל והנאשם שוחחו בצ'אט סודי בטלגרם
בלי Bluetooth ו-GPS. הפעיל והנאשם שוחחו בצ'אט סודי בטלגרם
בלי Bluetooth ו-GPS. הפעיל והנאשם שוחחו בצ'אט סודי בטלגרם
(צילום: shutterstock)
מומחה ההסוואה, מצידו, הנחה את הנאשם איך למנוע את חשיפת זהותו כפעיל חמאס בשטח ישראל. המומחה מסר לנאשם, בין היתר, כי כדי להקשות על זיהויו כמבצע פיגוע, עליו להגיע לזירה עם שני סטים שונים של בגדים, כך שיוכל להחליף ביניהם לאחר ביצוע הפיגוע.
בנוסף העלה בפניו את האפשרות להגיע לזירת הפיגוע עם גבס, אותו יוריד לאחר מכן. לנאשם הוצגו עוד שתי אפשרויות, במטרה לבלבל את כוחות הביטחון: להגיע עם משקפיים לזירה ולהסירם לאחר הפיגוע או לצבוע את צבע או עורו או שערותיו באמצעות ספריי.

הסיורים באזור הקריה ובחדרה, והסירוב לבצע פיגוע בהפגנה

לאחר ההתקשרות הראשונית וההנחיות שקיבל, במהלך חודשים פברואר-מרץ, ביצע מחאג'נה סיור בתחנה המרכזית בחדרה, בחן את סידורי האבטחה ואת פריסת מצלמות האבטחה במקום וזיהה "נקודות תורפה". את המידע העביר לפעיל החמאס שגייס אותו.
6 צפייה בגלריה
הקרייה בתל אביב
הקרייה בתל אביב
העביר צילומים מגשר הקריה, וסייר באזור הבסיס
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
תמונת איצטדיון עירוני עפולה על גביה סימן חצים לעבר פחים בהם ניתן להניח מטענים
תמונת איצטדיון עירוני עפולה על גביה סימן חצים לעבר פחים בהם ניתן להניח מטענים
צילם גם פחים שבהם ניתן להטמין מטענים. ליד האצטדיון בעפולה
לאחר מכן הוא נסע לתל אביב עם אחיו, כדי "לאסוף מידע" על אזור קניון עזריאלי ובסיס הקריה. לאחיו סיפר כי הם נוסעים "לטייל" בעיר. "בהגיעו לת"א, הנאשם בחן את אזור גשר עזריאלי וקניון עזריאלי, ובהמשך בחן את הכניסות למחנה הקריה ואת סידורי האבטחה במקום. בנוסף, הנאשם בחן מקומות בהם ניתן לשכור אופניים חשמליים, סמוך לקניון עזריאלי, תוך שקילת האפשרות להניח את מטען החבלה בתא האחסון שלהם".
גם לאחר הסיור הזה, הנאשם העביר את המידע לפעיל החמאס, לרבות תמונות שהוריד מגוגל מפות, של אזור הקריה, הגשר שמוביל אל הבסיס והכניסה אליו וכן של מתחם "שרונה מרקט". בכך לא תמו מעשיו של מחאג'נה, ששיתף פעולה עם ארגון הטרור - כמעט עד הסוף.
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפעיל ניסה, הנאשם סירב לבצע פיגוע בהפגנה המונית
(צילום: רויטרס)
לטענת התביעה, הוא צילם במכשיר הסלולרי שלו צילומי מסך מאפליקציית "מוביט", ובהם נתיב הנסיעה בקו אוטובוס 921 הנוסע מחיפה דרך חדרה לפתח תקווה. "הנאשם סימן על גבי צילומי המסך תחנות אפשריות לביצוע פיגוע, וכן תחנות שבהן ניתן לרדת מהאוטובוס לאחר הנחת מטען החבלה. הנאשם העביר את צילומי המסך לפעיל החמאס", נכתב באישום.
בשלב זה, ולאחר שפעיל הזרוע הצבאית של חמאס הבחין בשיתוף הפעולה הפורה, הוא התעניין האם יוכל להסתנן למוקדי ההפגנות ההמוניות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב ובחיפה, לצורך ביצוע הפיגוע, אולם לפי האישום "הנאשם סירב לאפשרות זו".

הרכב שבו הונח המטען היה נעול - והפיגוע נמנע

הנאשם, מצידו, חשב שניתן לבצע את הפיגוע בתחנת הרכבת בבנימינה, בבסיס צה"ל הסמוך לכפר קרע ובאוטובוסים שונים שעוברים באזור ואדי ערה ואום אל פחם, אך לפי האישום "לא שיתף את הפעיל בנוגע למחשבות אלה". ב-30 במרץ השנה סיכמו הנאשם ופעיל החמאס כי הראשון יקבל לידיו מטען חבלה באזור התעשייה מבואות גלבוע הסמוך לעפולה, והמטען הונח ברכב מסוג סובארו לבן, יחד עם סכום כסף של כ-2,000 שקלים.
הנאשם הגיע לנקודת האיסוף יום לאחר מכן ותכנן להניח את המטען בקו האוטובוס 921 בדרכו מחדרה לפתח תקווה. כאשר איתר את הרכב ובו המטען ניסה לפתוח את הדלתות ואת תא המטען שלו - אך הוא היה נעול. המגויס בן ה-20 ניסה ליצור קשר טלפוני עם פעיל החמאס, אך לא הצליח לעשות כן. לאחר כחצי שעה עזב את המקום וחזר לביתו.
"הנאשם תכנן להניח את המטען בתא המטען של האוטובוס, בעודו נוסע בו, כאשר בהמשך הנסיעה, ולאחר שיירד מהאוטובוס, הוא יפוצץ את המטען מרחוק ויגרום למותם של נוסעי האוטובוס", נכתב באישום, "עוד במסגרת תוכנית הפיגוע, תכנן הנאשם להניח לצד התיק ובו המטען תיק נוסף עם בגדים, כדי להסוות את תיק המטען וכדי שיוכל לקחת עימו את תיק הבגדים במידה שמישהו יעיר לו כי שכח את תיקו באוטובוס, זאת תוך השארת התיק עם המטען באוטובוס לשם הבטחת הוצאת הפיגוע אל הפועל גם במקרה כזה".
תושבי חדרה מספרים על התחושות אחרי החשיפה על מניעת הפיגוע בעיר
(צילום: יאיר שגיא )

6 צפייה בגלריה
אלי בן יוסף
אלי בן יוסף
"חייבים להמשיך להיות ערניים, זה לא ייפסק". אלי בן יוסף, תושב חדרה
(צילום: יאיר שגיא )

תושבי חדרה מאמינים שניסיונות הפיגועים יימשכו, אבל סומכים על כוחות הביטחון

בתחנה המרכזית בחדרה, סמוך לקו האוטובוס 921 שבו תכנן המחבל להניח מטען רב עוצמה, מצאנו את זאב, תושב חיפה. "מודה לשב"כ החזק שלכד אותו. חשוב מאוד שעשו את זה בזמן", הוא סיפר. אברהם עבדו, תושב חדרה שנוסע בקו לעיתים קרובות, אמר: "טוב שלכדו את המחבל. צריכים להיות ערניים כל העת שעולים לאוטובוסים, זו תקופה רגישה. בסוף לוכדים את כולם".
ברחוב אחד העם בחדרה ליד תחנת האוטובוסים מצאנו את אלי בן יוסף, גם הוא תושב חדרה, שסיפר שהוא אמור לנסוע היום לאום אל פחם לקנות סחורה, אך אינו חושש. "יש לנו שב"כ מצוין וכוחות ביטחון שסיכלו פיגוע גדול. חייבים להמשיך להיות ערניים, זה לא ייפסק, והמחבלים תמיד ינסו לבצע פיגועים. עלינו להיות מוכנים לכל תרחיש תמיד".