על רקע ההפגנות, אזהרות הכלכלנים והוצאת כספים של חברות הייטק וקרנות הון סיכון מהמדינה בעקבות תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד) אמר היום (חמישי) בריאיון ל-ynet radio כי הממשלה לא מתכוונת לבצע שינויים ברפורמה בעקבות המחאות. לדבריו, "אני מאמין שנסיים לחוקק את הרפורמה עד סיום מושב הכנסת, לפני אישור תקציב המדינה".
"אנחנו ממשיכים בסדר היום כרגיל, הכול מתנקז בסופו של דבר לרפורמה ולתיקון מערכת המשפט", אמר כץ. "זה משהו שדיברנו עליו במהלך מערכת הבחירות, בכל כנס ובכל חוג בית. לא רק שדיברנו על זה, גם הבוחרים ביקשו את זה מאיתנו. הפגנות זה בסדר, גם אני כשהייתי באופוזיציה יצאתי להפגין, אבל בסופו של דבר ההפגנה הגדולה ביותר הייתה בבחירות, שבהן יותר משני מיליון מיליון אזרחים בחרו בנו בשביל הרפורמה, בשביל לטפל ביוקר המחיה ובשביל הביטחון האישי".
4 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
"לא נעשה שינויים ברפורמה בגלל ההפגנות". יו"ר הקואליציה
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
"נסיים לחוקק את הרפורמה עד סיום מושב הכנסת". לוין ונתניהו
(צילום: שלו שלום)
על ההפגנות והאזהרות נגד המהפכה המשפטית אמר כץ: "בכל קבוצה בחברה הישראלית אפשר למצוא גם אנשי ימין שתומכים ברפורמה וגם אנשי שמאל. אין מה לעשות, ההחברה הישראלית מחולקת לימין ושמאל, ובכל קבוצה יכולים להגיד שהם נגד הרפורמה, אבל הם לא מייצגים את כל הקבוצה. בכל מקום יש ימין ויש שמאל, אז יש גם כלכלנים ויש גם רופאים שחלקם ימין וחלקם שמאל. בכל מקום זה כך. אנחנו שומעים את הקולות, ואנחנו נשמע אותם בוועדת הכנסת".
לדברי כץ, המחאות לא יובילו לכך שייעשו שינויים ברפורמה המוצעת. "אנחנו לא מוכנים להוריד דברים מהרפורמה. ההצעות שמביאים לנו לא מתיישבות עם מה שאנחנו רוצים. לוקחים את זה למקום אחר. אני שומע את יאיר לפיד למשל אומר שצריך להקים איזושהי וועדה ולנתק את זה מנבחרי הציבור. מה זה לנתק את זה מנבחרי הציבור? בשביל מה יש בחירות? בשביל מה יש דמוקרטיה? בשביל מה יש חברי כנסת? הרי הציבור בוחר את הנציגים שלו בשביל ליישם את הדברים".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
יצחק הרצוג נשיא המדינה בביקור בפרלמנט האירופי
" "אי אפשר לראות את הדמוקרטיה ושלטון החוק כמובנים מאליהם". נשיאת הפרלמנט האירופי להרצוג
(צילום: AFP)
ח"כ פורר: "נתניהו תלוי בדרעי באופן מוחלט"
(צילום: שמוליק דודפור)

על האפשרות שבסופו של דבר הרוב הנחוץ כדי להתגבר על פסיקת בג"ץ יהיה 65 או 70, ולא 61 כפי שכעת מציעה הרפורמה, אמר כץ: אם אנחנו נשים פער שבסוף לא נוכל להתגבר על פסיקות - אז מה עשינו בזה? פסקת התגברות בכאילו היא לא המטרה. יש קואליציה, זה רוב מה שאזרחי מדינת ישראל בחרו, זה הרוב שמייצג את אזרחי מדינת ישראל, זה הרוב שצריך לחוקק את החוקים כדי לקבוע מדיניות וזה הרוב שאנחנו רוצים. אנחנו רוצים שנבחרי הציבור הם אלה שיישמו את המדיניות".
כץ אמר כי הוא מאמין שעד סיום המושב בחודש מאי חקיקת הרפורמה המשפטית כבר תושלם, עוד לפני שיעבור תקציב המדינה. "בגלל שיש הפגנות ומחאה, זה לא אומר שעכשיו אנחנו צריכים לחשוב על להוריד דברים מהרפורמה. אנחנו רוצים את הרפורמה הזאת, אנחנו מאמינים בה ולגבי הדעות של חברי האופוזיציה ושל אנשי עולם המשפט - כל מי שרוצה מוזמן לוועדה. גם הצעת החוק של היועצים המשפטיים יעבור. הכול כמובן יעבור במידה שזה מוסכם על כל הקואליציה.
ח"כ אלקין: "הרפורמה - כדי להחזיר את דרעי לממשלה"
(צילום: משה מזרחי, שמוליק דודפור)

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד היום בבריסל עם נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מטסולה, והשניים דנו בהתפתחויות האחרונות בישראל. מטסולה אמרה לנשיא: "אנו חולקים את הערכים המשותפים בדבר חברה פתוחה, דמוקרטיה ושלטון החוק, שאף פעם אי אפשר לראות אותם כמובנים מאליהם".
ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי התראיין גם הוא הבוקר ל-ynet radio, ואמר כי "אם המהפכה המשפטית של השר לוין תעבור כמו שהיא - אז מדובר במהפכה שלטונית ושינוי שיטת המשטר בישראל על מלא מלא. ואני אחד שמשוכנע שיש כוח בודד בידיים של המערכת המשפטית, שהאיזון בין הרשויות הוא לא איזון מוצלח ושחייבים לתקן את זה. יש הרבה מה לתקן, ואני עושה כל מה שאני יכול כדי לעשות את התיקונים האלה".
4 צפייה בגלריה
ועדה מיוחדת להצעת חוק יסוד הממשלה
ועדה מיוחדת להצעת חוק יסוד הממשלה
"אם הרפורמה תעבור כמו שהיא - מדובר במהפכה שלטונית מלא מלא". ח"כ כהנא
(צילום: רפי קוץ)
כהנא הוסיף: "אני תומך במכתב ששלחו אתמול הכלכלנים, שחלקם הלא מבוטל אלה אנשים שנתניהו מינה לתפקידים משמעותיים - אנשים ציוניים ואוהבי מדינת ישראל. הם לא בוראים מציאות, הם משקפים מצב, והם משקפים מצב שבו תהיה פה מפולת כלכלית בעקבות הדברים האלה. אני מציע להקשיב להם בקשב רב. הם באים לשקף מצב, הם לא יוצרים מציאות, ואפשר היה להבחין אתמול בזיעה הקרה על מצחם של נתניהו וסמוטריץ'. אפשר היה לראות את הלחץ שבו הם נתונים, כי באמת הם הולכים לרפורמה רעה מאוד".
חבר כנסת נוסף מהמחנה הממלכתי, זאב אלקין, התראיין הבוקר לאולפן ynet ואמר כי "זה משעשע שנתניהו כבר רואה בנגיד בנק ישראל נציג האופוזיציה". לדבריו, "הרי אתמול הוא האשים שזה הכול המצאות של האופוזיציה. כשנגיד בנק ישראל מזהיר אותו מכך שאנחנו הולכים לנזקים כלכליים רציניים בעקבות המדיניות שהוא מנהל, אז גם הוא הופך לכוחות השמאל וכחות האופל".
ח"כ קרויזר מעוצמה יהודית: "מערכת משפט צבועה באג'נדה"
(צילום: שמוליק דודפור)

"יש רשימה ארוכה של כוחות האופל - נשיאת בית משפט העליון וכל ההרכב. גם השופטים השמרניים ביותר שם הם כבר אופוזיציה של השמאל, כי העזו לפסוק נגד אריה דרעי", המשיך אלקין. "כמובן שהיועמ"שית גם שייכת לכוחות האופל של האופוזיציה ושל השמאל, ועכשיו הרבה כלכלנים בכירים במדינת ישראל נכנסים לרשימה הזאת. זה כבר לא רק התקשורת. כל הרפורמה הזאת היא כדי להחזיר את אריה דרעי לממשלה".
לדברי אלקין, "נתניהו בעצמו נבהל מהעוצמה של התנגדות בעולם הכלכלי הבינלאומי לרפורמה. נתניהו היה אומר לי בעבר 'כלכלה זה הדת שלי', ועכשיו הוא נמצא בסיטואציה הזאת. הוא מבין מה המחיר של זה והיות שהוא מאוד מחשיב את הנושא הכלכלי - הוא יודע שבנושא הזה אי אפשר לנצח ברוב מול מיעוט בכנסת. הוא יכול להצביע עד מחר, אבל מחיר כלכלי יהיה מחיר כלכלי".
ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית אמר בריאיון לאולפן ynet כי "הרפורמה מחזקת את מערכת המשפט. חלק גדול מבעיית המשילות במדינה היא מערכת משפט שצבועה באג'נדה. מדובר בשינוי מהותי וחד שהיה מתבקש אחרי שנים שבהם מערכת המשפט התנהלה בצורה לא ראויה".