נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מנסה כבר שנים לקדם את מעמדה של ארצו לכזו של מעצמה עולמית. מחר, יום חמישי, הוא ינסה להוכיח שהוא מסוגל גם לסייע במניעת מלחמה במזרח אירופה. הנשיא הטורקי יבקר בקייב, בירת אוקראינה שחוששת מפלישה רוסית, וינסה להפיג את המתיחות הרבה באזור תוך ניצול מעמדה האסטרטגי של ארצו בברית נאט"ו – לצד מערכת היחסים הידידותית שבנה לאורך השנים מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
9 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, תרגיל צבא רוסיה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, תרגיל צבא רוסיה
ארדואן, והפגזה בתרגיל רוסי בצל החשש מפלישה לאוקראינה. יצליח לתווך בין פוטין לזלנסקי?
(צילום: AFP, רויטרס )
9 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
ארדואן ופוטין, במפגש ב-2019. ידידות חמה ששרדה מהמורות לאורך השנים
(צילום: EPA)
מלשכתו של ארדואן נמסר כי מטרת המפגש מחר עם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי בקייב תהיה למצוא פתרון להפגת המתיחות הגבוהה כעת בגבול רוסיה-אוקראינה. "ארדואן יעביר לזלנסקי מסר בנוגע לצורך בשמירה על השלום באזור ומניעת הסלמה במתיחות ופרוץ עימות חם", אמר גורם בכיר באנקרה לסוכנות הידיעות רויטרס. ארדואן, לפי אותו גורם, מתכנן להזמין את פוטין לבקר בטורקיה לאחר משחקי החורף האולימפיים, שייפתחו מחרתיים בבייג'ינג ויימשכו עד 20 בפברואר.
מאמצי התיווך שארדואן מקווה ליזום בין פוטין לזלנסקי נתקלים לפי שעה ביחס זהיר יותר מצדה של מוסקבה, אבל עבור הנשיא הטורקי הצלחה במניעת מלחמה במזרח אירופה היא לא רק עניין של יוקרה. אם מאמצי התיווך הללו ייכשלו, ופוטין אכן יורה על פלישה כפי שוושינגטון מזהירה שיכול לקרות בכל רגע, עשויות להיות לכך גם השלכות קשות על טורקיה – ובעיקר על כלכלתה.
אנליסטים הבוחנים את מדיניותה של אנקרה סבורים כי עימות צבאי באוקראינה עשוי לפגוע בכלכלה הטורקית, בתקופה שבה היא סובלת ממילא מאינפלציה אדירה שפוגעת בפופולריות של ארדואן לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. עימות צבאי עשוי גם לאלץ את אנקרה לבחור צד בין פוטין – מנהיג שמחזיק במספר קלפי מיקוח כלכליים וצבאיים מעל ראשה של טורקיה – לבין בעלות הברית המערביות של אנקרה, שמאיימות בסנקציות חסרות תקדים על מוסקבה. ארדואן כבר הצהיר בשבוע שעבר כי אם יפרוץ עימות שכזה, טורקיה תפעל כפי שנדרש מבעלת ברית בנאט"ו. טורקיה הכעיסה את מוסקבה גם במכירת מל"טים צבאיים לאוקראינה, שמשתמשת בהם במאבקה מול את המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרחה.
9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשיחת טלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשיחת טלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. ארדואן יעביר לו "מסר של שלום"
(צילום: Ukrainian Presidential Press Service / REUTERS)
9 צפייה בגלריה
מל"ט טורקי טורקיה טס מעל קפריסין סכסוך על גז
מל"ט טורקי טורקיה טס מעל קפריסין סכסוך על גז
מל"ט טורקי, ארכיון. אנקרה מוכרת אותם לקייב, שמשתמשת בהם נגד המורדים הפרו-רוסים
(צילום: AP)
מנגד, אותם אנליסטים סבורים שאם לארדואן יהיה חלק במניעת עימות צבאי – הדבר יסייע לו לחזק את מעמדה של ארצו בברית נאט"ו, ולחמם את יחסיו הצוננים עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. "זו הזדמנות עבור טורקיה לחזק את המעמד שלה ולצאת מהתסבוכת שלה בנאט"ו", אומר לסוכנות הידיעות AFP אסלי איידינטסבס, ממכון המועצה האירופית ליחסים בינלאומיים. "אנקרה תנצל את ההזדמנות הזו גם כדי לשפר את יחסיה מול וושינגטון", הוא מוסיף.
לדבריו, בין ארדואן לפוטין יש מערכת יחסים ייחודית: "היא בו-זמנית תחרותית וחברותית – ומאפשרת להם לתמוך בצדדים נפרדים בסכסוכים בלוב, בקווקז ובסוריה". מערכת היחסים בין שני המנהיגים הללו עברה עליות ומורדות לאורך השנים: ב-2015 יחסיהם עלו על שרטון לאחר שטורקיה הפילה מטוס קרב רוסי בגבול סוריה. שנה לאחר מכן היחסים השתפרו להפליא, אחרי שפוטין היה המנהיג הראשון בעולם שצלצל לארדואן כששרד את ניסיון ההפיכה ב-2016. רוב המנהיגים במערב חיכו מספר ימים עד שהביעו תמיכה בנשיא הטורקי, עיכוב ואי-החלטתיות שמומחים סבורים כי דחפו את טורקיה לקרבתה של רוסיה בשנים שחלפו מאז.
ואכן, הקשר החזק בין פוטין לארדואן שרד מאז כמה וכמה משברים. התמיכה שלהם בצדדים נפרדים במלחמת האזרחים בסוריה (פוטין באסד וארדואן במורדים) וגם בצדדים מנוגדים בסכסוך בלוב, לא מנעה מאנקרה להתעקש על רכישת מערכת ההגנה האווירית-רוסית S-400, למורת רוחה הכבד של וושינגטון – שבתגובה סילקה אותה מתוכנית מטוסי ה-F35 שלה.
החשש מפלישה רוסית: סיקור באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

9 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
"גבר אמיתי שעומד במילתו". פוטין על ארדואן
(צילום: MCT)
פוטין אף הביע את הערכתו לתמיכה הטורקית לאזרבייג'ן במלחמה בינה לבין ארמניה באזור המחלוקת נגורנו קרבאך בסוף 2020, בדמות אספקה נרחבת של מל"טים קרביים. פוטין הביע את הערכתו על התמיכה הזו חרף העובדה שארמניה, שהפסידה למעשה במלחמה ההיא, היא בעלת ברית של מוסקבה. "הוא בן אדם שעומד במילה שלו – הוא גבר אמיתי", אמר פוטין על ארדואן שבועות אחדים לאחר שוך הקרבות בנגורנו קרבאך.
אלא שכעת, המתיחות באוקראינה מהווה נקודת חיכוך משמעותית ביחסי המנהיגים. ארדואן הביע התנגדות נחרצת לסיפוח הרוסי של חצי האי קרים מידיה של אוקראינה ב-2014, בעיקר בשל העובדה שבחצי האי הזה שוכן מיעוט טטרי-טורקי. הוא אף הביע תמיכה בשאיפותיה של קייב להצטרך לנאט"ו – הברית המערבית שמוסקבה רואה בה את האיום הגדול ביותר עליה. דרישתה של רוסיה מהמערב לבלום את התרחבות הברית מזרחה היא אחד הגורמים המרכזיים שמאחורי המשבר הנוכחי.
בנוסף, טורקיה מספקת כאמור לקייב מל"טים קרביים מסוג "ביירקטאר TB2", דגם שבו עושה אוקראינה שימוש בעימות מול הבדלנים הפרו-רוסים בחבל דונבאס. בשנה שעברה פרסמה אוקראינה תיעוד של הפצצת מחנה של הבדלנים הללו באמצעות אותו מל"ט טורקי, וברוסיה זעמו. פוטין אף שוחח על כך עם ארדואן בשיחת טלפון בדצמבר אשתקד. אחד ממנהיגי הבדלנים במזרח אוקראינה, דניס פושילין, אמר כי המל"טים שמוכרת טורקיה לאוקראינה הם הסיבה המרכזית לכך שרוסיה צריכה לחמש אותם באופן גלוי. "בראש ובראשונה, אנחנו צריכים לבלום את הביירקטארים", הוא אמר.
9 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה
צבא אוקראינה
כוחות צבא אוקראינה, שנערכת לפלישה רוסית
(צילום: AP, EPA)
מומחים צבאיים, יש להדגיש, סבורים שלמל"טים הטורקיים לא תהיה חשיבות רבה במקרה שתפרוץ מלחמה של ממש. "כן, בעימות א-סימטרי שבו הצבא האוקראיני נלחם בכוחות בדונבאס, כמה מל"טי TB2 יכולים להטות את כף המאזניים בין הכוחות", אומר אהרון סטיין, מנהל תוכנית המזרח התיכון במכון לחקר מדיניות חוץ. "עם זאת, במקרה שבו רוסיה תפלוש, ה-TB2 לא ישנה דבר".
האפשרות שארדואן יתעמת מול פוטין באופן ישיר בסוגיית אוקראינה, כך מעריכים המומחים, קלושה. "אם טורקיה תסלים (את יחסה), רוסיה יכולה להגיב באופן דומה – וללחוץ בסוריה (שבצפון-מערבה מחזיקה טורקיה חיילים משלה ותומכת שם בכמה מארגוני המורדים) או להטיל סנקציות כלכליות", אומר דימיטר בצ'ב, חוקר מאוניברסיטת אוקספורד. "לנוכח החולשה שלה, הכלכלה הטורקית לא יכולה להרשות לעצמה חרם של תיירים מרוסיה", מוסיף החוקר הטורקי אנטוני סקינר.
סונר קגפטאיי, חוקר ממכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, סבור שהדאגה המיידית של ארדואן היא שמירה על כלכלה חזקה ככל האפשר, כדי לשפר ככל האפשר את הפופולריות שלו בדעת הקהל הטורקית לקראת הבחירות ב-2023. "טורקיה (עסוקה) כל כולה בארדואן עכשיו, וארדואן (עסוק) כל כולו בניצחון בבחירות", הוא אומר.