איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שלא נראה בציבור כבר יותר משבועיים, נצפה בשידור חי של הטלוויזיה הממלכתית של איראן, כשהוא יושב במהלך טקס קבלת גופתו של עבאס נילפרושאן, מפקד גיס לבנון וסוריה בכוח קודס שחוסל לצד מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בדאחייה בביירות. צפו בתיעוד:
צפו: קאאני בתיעוד בטלוויזיה האיראנית

6 צפייה בגלריה
מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני בטלוויזיה האיראנית
מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני בטלוויזיה האיראנית
איסמעיל קאאני בטלוויזיה האיראנית
(מתוך X)
6 צפייה בגלריה
אחד העיתונאים שהיו בטקס פרסם סלפי עם קאאני
אחד העיתונאים שהיו בטקס פרסם סלפי עם קאאני
אחד העיתונאים שהיו בטקס פרסם סלפי עם קאאני
שמועות רבות נפוצו סביב היעלמותו של קאאני, וחלקן טענו שהוא חוסל בהפצצה בביירות. בשבוע שעבר נטען כי הוא "נחקר על רקע חשד לקשר עם ישראל ולקה בליבו" - ובאיראן טענו כי מדובר ב"פייק ניוז". הטקס שבו הופיע הלילה כאמור הוא של קבלת גופתו של עבאס נילפרושאן, שהגיעה לאיראן אחרי טקס שהתקיים בעיראק. קאאני אף תועד בוכה בשלב מסוים בטקס.
ברשת הלבנונית "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה, נטען ביום שישי כי מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, יעניק ביום שני לקאאני אות כבוד. אות דומה הוענק בשבוע האחרון למפקד חיל האוויר והחלל באיראן, בעקבות מתקפת הטילים הבליסטיים על ישראל. יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף אמר לאל-מיאדין כי הדיווחים על קאאני הם "חדשות כוזבות. הוא בסדר וממשיך לבצע את משימותיו".
קאאני לא נראה בציבור כבר יותר משבועיים כאמור, והיעלמותו המסתורית הציפה גל שמועות. ביום חמישי נטען ב"סקיי ניוז" בערבית מפי מקורות איראנים כי הוא "נחקר על החדירה המודיעינית ולקה בהתקף לב. הוא הועבר לבית החולים במהלך חקירותיו. ראש משרדו של קאאני חשוד בקשר עם ישראל".
6 צפייה בגלריה
מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני בטלוויזיה האיראנית
מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני בטלוויזיה האיראנית
בוכה על מותו של נילפרושאן. מפקד כוח קודס, אחרי שלא נראה יותר משבועיים בציבור
(מתוך X)
לפני כשבוע, שני גורמי ביטחון בכירים באיראן אמרו כי קאאני נעלם אחרי המתקפה העוצמתית ברובע הדאחייה של ביירות, שכוונה נגד בכיר חיזבאללה האשם ספי א-דין - יורשו המיועד של חסן נסראללה. הקשר עם ספי א-דין נותק מאז אותה תקיפה, ואף שבצה"ל טרם אישרו שהוא חוסל - ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר זאת בהודעה מטעמו.
גורם ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס אמר כי קאאני שהה בדאחייה במהלך אותה תקיפה, ומאז כאמור לא נשמע ממנו דבר. עם זאת, הגורם טען כי קאאני לא השתתף במפגש עם ספי א-דין. למעשה, עד היום קאאני נראה בפעם האחרונה בפומבי ביום ראשון לפני כשבועיים, אז ביקר במשרדי חיזבאללה בטהרן - שם צולם לצד אחיו של האשם ספי א-דין, עבדאללה.
6 צפייה בגלריה
עבאס נילפרושאן
עבאס נילפרושאן
עבאס נילפרושאן, שחוסל יחד עם נסראללה בדאחייה
6 צפייה בגלריה
הלוויה של עבאס נילפרושאן בעיראק
הלוויה של עבאס נילפרושאן בעיראק
טקס ההלוויה של נילפרושאן
(צילום: Ahmad AL-RUBAYE / AFP)
בתחילת השבוע שעבר דווח גם ב"ניו יורק טיימס" על ההיעלמות של קאאני - מי שהחליף את קאסם סולימאני אחרי שזה חוסל ב-2020 על-ידי ארה"ב - ונטען שמטרת נסיעתו לביירות הייתה סיוע לבכירי חיזבאללה להתאושש מגל התקיפות בלבנון. עם העיתון האמריקני שוחח אחד מאנשי משמרות המהפכה שמוצב בביירות, והוא אמר כי השתיקה של הגורמים הרשמיים באיראן סביב קאאני גורמת לפאניקה בקרב אנשי משמרות המהפכה הזוטרים.
לפי אותו דיווח, מ-7 באוקטובר ביקר קאאני כמה פעמים בציר של עיראק-סוריה-לבנון. במהלך ביקוריו הוא נפגש גם עם נסראללה ופואד שוכר, ששניהם חוסלו בביירות. מה שהגביר לפי המקורות את החשד נגדו אפילו יותר, היא העובדה כי היה אמור להשתתף בפגישה של בכירי חיזבאללה שישראל תקפה בדאחייה. אותם גורמים טענו כי קאאני הודיע לנוכחים כי יצטרף לפגישה יחד עם ראש המשרד שלו, המכונה איחסאן, אך לאחר מכן התנצל שאינו יכול להגיע. נטען כי ישראל למעשה תקפה את הפגישה שממנה הבריז.