סיפורי גבורה מתוך הטבח הרצחני בבארי ב-7 באוקטובר
(צילום: סרט של "האם ראית את האופק לאחרונה?", בבימוי של רגב קונטס)

איה מידן קמה בשבת בבוקר בקיבוץ שלה, בארי, כדי לצאת ולרכוב על אופניים. "הקיבוץ בזמן הזה של 6:15 בבוקר שקט. אין נפש חיה בחוץ. זה זמן שאני כל כך אוהבת אותו". סרטון חדש של עמותת "האם ראית את האופק לאחרונה?" שהתפרסם בסוף השבוע חושף כיצד איה ניצלה מהטבח של מחבלי חמאס על-ידי תושבי העיר הבדואית רהט.
בן הזוג של איה התקשר אליה כשיצאה מהקיבוץ, הוא אמר שכדאי שתחזור הביתה כי "מדובר באירוע אחר". איה הסתובבה חזרה וראתה בכניסה לקיבוץ כמה מעובדי המטבח שצעקו לעברה "יש מחבלים בחוץ".
המחבלים החלו לירות לכל עבר, השליכו רימונים לתוך מיגוניות - ואיה ברחה עם בחור שהיה במקום לשיח. אחר כך התברר לאיה שמדובר בהישאם, תושב רהט. בעת שהשניים התחבאו תחת שיח, הדוד שלו איסמעיל יצא עם עוד בני משפחה לחלץ אותם.
בדרך, הרכב שלהם הגיע לאזור מסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים. "הגענו לנקודה מחוץ לבארי וראינו שם אנשים שברחו מהמסיבה לכיוון היערות. ראינו אנשים בתוך סכנת חיים, המצפון שלנו לא נתן לנו להשאיר אותם תחת אש", מספר איסמעיל.
1 צפייה בגלריה
האסון של משפחת הברון מקיבוץ בארי
האסון של משפחת הברון מקיבוץ בארי
קיבוץ בארי אחרי הטבח
(צילום: טל שחר )
לפני החילוץ של הישאם, בני משפחתו הצליחו לחלץ תחת אש כ-40 צעירים ממסיבת הטבע. הם הביאו להם ים ואת הטלפונים הניידים שלהם כדי שיוכלו להתקשר להוריהם, להגיד שהם בסדר.
בינתיים, איה והישאם המשיכו לחכות בשיח מחוץ לקיבוץ כשכדורים שורקים מעל ראשם. אחרי שעות מורטות עצבים, המשפחה של הישאם הגיעה. איה והישאם רצו לרכב של בני משפחתו ונשמו לרווחה. כמה מטרים אחר כך הם נתקלו בכוחות צה"ל. "התחלנו לצעוק - לא לירות! אנחנו אזרחים, ישראלים, באנו לעזור, אנחנו מרהט".
איה ירדה מהרכב וקרסה על המדרכה, החיילים מיהרו אליה ושאלו אם היא חטופה. היא השיבה בשלילה, סיפרה שהם מבארי ושהמחלצים מרהט הצילו אותה.
גם לאחר מכן, כשפינו אותה ואת חברי הקיבוץ באוטובוס לבאר שבע, הישאם איסמעיל ושאר בני המשפחה לא עזבו אותה. הם הבטיחו להגן עליה, הציעו לה להגיע לרהט וכשלא יכלה לרדת מהאוטובוס הם ליוו אותה כשנסעו מאחוריו.
את הסיפור של איה והישאם הציגה כאמור לראשונה עמותת "האם ראיתם את האופק לאחרונה?". הסרטון נחתם בשתי מילים, בעברית וערבית, "שותפים לגורל".

יוצרי הסרט

במאי: רגב קונטס
חברת הפקות: יש הפקות
מפיק אחראי: שליו יהוד
מפיק ראשי: יהונתן שובלי
תחקירן: פאדי עיאדאת
צלמים: רן אביעד ואמנון באבייב
סאונדמן: אוהד סתמטי
ע.הפקה: בר לוין, עידו זילברמן
מפיקת פוסט: שני אביעד
עורכי אוף ליין : שחר אמריליו, עידן סטולר
און ליין: אלון טיסון
מיקס סאונד: סאונדהאוס