מתקפות הביפרים ומכשירי הקשר, שבהם נהרגו עשרות אנשי חיזבאללה ונפגעו אלפים אחרים, מעניקים - לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט" הצצה ליכולות ה"כפתור האדום" של ישראל. בעיתון האמריקני ציינו כי ב"כפתור האדום" הכוונה ליכולת חדירה הרסנית אפשרית לאויב שיכולה להישאר רדומה במשך חודשים ואף שנים, עד שהיא מופעלת.
"פיצוץ המכשירים - לא חלק מהתוכנית המקיפה". התיעודים מלבנון

2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
בישראל מיפו את רשתות חיזבאללה - וחדרו אליהם במשך שנים
(צילום: AP)
הסיבה של ישראל ללחוץ על אותו "כפתור אדום" בשבוע שעבר נותרה עמומה, אבל מומחים העריכו שבישראל חששו כי בחיזבאללה החלו לחשוד בנוגע לאותם ביפרים. גורמים אמרו כי מתקפות כאלה נועדו לרוב להתבצע כהכנה למתקפה רחבה יותר, ולזריעת כאוס לפני פעולות צבאיות נוספות.
"כפתור אדום זה קונספט למשהו שאפשר להשתמש בו כשאתה רוצה או צריך אותו", אמר בכיר ישראלי לשעבר המעורה בפעולת הביפרים. לדבריו, פיצוץ המכשירים בשבוע שעבר "לא היה חלק מהתוכנית המקיפה" שנחזתה כשהפעולה הוכנה - אבל ציין כי בכירים בישראל סבורים שהייתה לה השפעה משמעותית. "תראו את התוצאה", אמר - כשהוא מתייחס לאלפי הנפגעים.
בכיר מודיעין ישראלי לשעבר אחר אמר כי הפיצוצים מהווים את השיא של השקעה רבת שנים בחדירת לתקשורת, ללוגיסטיקה ולרכש של חיזבאללה. לדבריו, זמן רב לפני שחומרי הנפץ הושמו בביפרים, המוסד ואחרים פיתחו הבנה מפורטת לגבי "מה חיזבאללה צריך, מה הפערים שלו, עם אילו חברות קש הוא עובד, איפה הן ומיהם אנשי הקשר".
פיצוצי הביפרים היו האות לפתיחת המתקפה המפתיעה

הוא ציין כי אחרי מיפוי הרשתות האלה, "יש צורך ליצור תשתיות של חברות, שבה אחת מוכרת לאחרת" - כל זה כדי להתקרב לסוכני הרכש של חיזבאללה, שמשתמשים בחברות קש משלהם - וכל זאת תוך הסתרת כל קשר לישראל.
גורמי ביטחון אמריקניים ומערביים ששוחחו עם ה"פוסט" סיפרו כי הם עדיין מחברים את חלקי הפאזל של אותה מתקפה. כמה גורמים רשמיים, כך נכתב, מעריכים שהעבודות להתקנת חומרי הנפץ בתוך אותם מכשירים התבצעו בישראל, על מנת להימנע מסיכון של חשיפת הפרויקט או תאונת עבודה בשטח מדינה זרה.
עוד כותרות:
גורמי מודיעין ברחבי העולם התפעלו מאותה מתקפה, אך חלקם הטילו ספק בחשיבותה האסטרטגית. אחד מבכירי המודיעין האמריקני לשעבר טען כי ההחלטה של ישראל לטמון חומרי נפץ באותם מכשירים, ולא ציוד רגיל מתוחכם, משקפת את "הלך הרוח ההתקפי" של ממשלת נתניהו. לדבריו, אותו הלך רוח מעיד על העדפה של גילויי כוח - שאולי לא ישיגו את המטרות הרחבות יותר של ישראל בסכסוך האזורי ההולך וגובר.
בתוך כך, מאות פעילי חיזבאללה עדיין מאושפזים בבתי חולים בלבנון, ואנשים שקשורים לארגון מתארים את המתקפה - ככישלון אבטחה מדהים. "איך חיזבאללה לא בדק את המשלוח הזה כשהגיע?", תהה אדם לבנוני המקורב לארגון. "יש להם את היכולת הטכנית, הם ייצרו כטב"מים וטילים - איך הם לא יכולים לזהות את זה?".
2 צפייה בגלריה
מכשירי הקשר שהתפוצצו וגמרו לפגיעה ופציעתם של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
מכשירי הקשר שהתפוצצו וגמרו לפגיעה ופציעתם של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
יממה לאחר פיצוץ הביפרים - מכשירי קשר התפוצצו ברחבי לבנון גם כן
פיצוצי הביפרים היו האות לפתיחת המתקפה המפתיעה, והם החלו ביום שלישי האחרון סמוך לשעה 15:30. אלפי ביפרים שמחזיקים פעילי חיזבאללה התפוצצו במקביל בלבנון ובסוריה. הביפרים שהתפוצצו הם מסוג AR-924 של חברת "גולד אפולו" הטייוואנית, אבל שם הכחישו מיד כל מעורבות - וטענו כי הם יוצרו ונמכר על ידי חברה בשם BAC, שמקום מושבה בהונגריה.
קצת יותר מיממה לאחר מכן, ביום רביעי באזור השעה 17:00, מאות מכשירי קשר ידניים התפוצצו ברחבי לבנון, והתקבלו דיווחים גם על פיצוצים במערכות אנרגיה סולאריות ביתיות ובמכשירים לסריקות טביעות אצבע. מהפרטים שהתקבלו עלה כי מכשירי הקשר הובאו לידי פעילי חיזבאללה לפני כחמישה חודשים - כמעט במקביל לקבלת הביפרים.
רצף המתקפות חסרות התקדים הוביל להלם במדינה השכנה. "הלבנונים מבוהלים, הם מנסים להיפטר ממכשירים אלחוטיים", דווח ביום רביעי האחרון ברשת אל-חדת' הסעודית, שם ציטטו מקורות איראניים לפיהם מכשירי הקשר שהתפוצצו, בגל השני של המתקפות, "נמצאים בשימוש נרחב באיראן".
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי מכשירי הקשר, שחלקם כונו "ווקי-טוקי", היו גדולים וכבדים יותר מהביפרים שהתפוצצו יממה לפני כן, ובמקרים מסוימים אף גרמו לשריפות גדולות יותר. לפי ההערכה שפורסמה בעיתון האמריקני, כמות חומרי הנפץ בהם הייתה גדולה יותר.