בית המשפט העליון של איטליה קבע כי ילדים שלא רוצים לפגוש את סבא וסבתא לא חייבים לעשות זאת. בגרדיאן נכתב שהפסיקה הייתה בעקבות סכסוך משפחתי ובתגובה לערעור שהגיש זוג הורים, אחרי שבית משפט במילאנו קבע כי הילדים של הזוג צריכים לבלות עם סבא וסבתא מצד האב.
הפנייה הראשונה של הסבא והסבתא הייתה לבית משפט לנוער במילאנו. הם התלוננו שנאסר עליהם לפגוש את שני הנכדים שלהם, "בגלל מכשולים שהציבו ההורים" שעמם הם מסוכסכים. בית המשפט פסק לטובתם, וההורים ערערו. ב-2019 קבע בית המשפט לערעורים במילאנו כי הנכדים ייפגשו עם סבא וסבתא בנוכחותו של עובד סוציאלי. בנוסף הזהיר בית המשפט כי ההורים עלולים לגרום נזק נפשי לילדיהם, מכיוון שהם מונעים מהם לפגוש את קרובי המשפחה שלהם.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה סבא סבתא נכדים
אילוס אילוסטרציה סבא סבתא נכדים
(צילום: shutterstock)
ההורים טענו שבגלל המתחים המשפחתיים הילדים לא מעוניינים בפגישות עם סבא וסבתא, ופנו לבית המשפט העליון כדי שיבטל את ההחלטה. כעת קבע בית המשפט העליון כי למרות ש"אין ספק" ששני הילדים ירוויחו מהקשר עם קרוביהם, אם הם מתנגדים לקשר אסור לכפות אותו עליהם. בית המשפט קבע כי טובת הילדים קודמת לטובת הסבא והסבתא, ולכן אין לכפות עליהם יחסים שהם אינם רוצים בהם – במיוחד אם הילדים כבר הגיעו לגיל 12 ובעלי "כושר הבחנה".
לפי "חוק המשפחה" משנת 2006, לילד באיטליה יש זכות לשמור על קשר משמעותי עם סבא וסבתא – גם אם הוריו פרודים. הסבא והסבתא רשאים לפנות לבית המשפט אם ההורים מונעים מהם לפגוש את הנכדים, ולדעתם מניעת המפגש מזיקה לילדים - ולכן אינה חוקית.