הריאיון עם שר התיירות רזבוזוב
(צילום: אביהו שפירא, נויל האריס)

שר התיירות יואל רזבוזוב (יש עתיד) הביע הבוקר (יום א') אופטימיות לכך שהמגבלות על שער הכניסה הראשי של ישראל בנמל התעופה בן גוריון יוסרו בקרוב למרות העלייה בתחלואה בקורונה והתפשטות זן האומיקרון. "לדעתי, תוך שבוע נוכל להגיע לפתיחת נתב"ג, כי אין בכך שום תועלת שהוא יהיה סגור ושיהיו כל המגבלות על האזרחים הישראלים המחוסנים ועל ענף התיירות שסובל גם כך", אמר השר רזבוזוב בריאיון לאולפן ynet.
כבר בדיון האחרון של קבינט הקורונה שנערך ביום שלישי שעבר, טען השר רזבוזוב כי הוא מצדד בהערכות שלפיהן להגבלות הטיסות מישראל ואליה לא תהיה השפעה גדולה כשמאומתי חו"ל יהיו כ-10% מסך כל המאומתים בתוך שטח המדינה. "אם נגיע למספרים האלה, עלינו לפתוח את השמיים לישראלים ולתיירים מחוסנים", אמר רזבוזוב בדיון בקבינט. ראש הממשלה נפתלי בנט חיזק אותו: "אם אלו יהיו המספרים, אני מבקש ממך כשר התיירות שתרים את הדגל כדי שנסיר את מגבלות נתב"ג".
4 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
(צילום: AFP)
היום אמר שר התיירות בהתייחסו לסוגיה: "ככל שמספר מאומתי חו"ל יהיה פחות מ-10%, אין לנו רווח מסגירת השמיים וצריכים לפתוח את נתב"ג ואת השמיים לתיירים מחוסנים ולישראלים מחוסנים כדי שיוכלו לטוס ללא בידוד כי אין פה רווח אפידמיולוגי. אנחנו לא רוצים להגיע למספר מאומתים גבוה, אבל אנחנו רואים את התפשטות האומיקרון".
- אתה מדבר על 10%, אבל כרגע 75% מהמאומתים לאומיקרון מגיעים מחו"ל. "נכון, כרגע. אבל עם מקדם הדבקה מעל 3 והכפלה כל יומיים-שלושה, כנראה שהמספר הזה יגיע תוך שבוע עד עשרה ימים, וההתפשטות תהיה כאן בתוך הקהילה ולא מחו"ל. ראש הממשלה נוהג בזהירות וקיבל החלטה נכונה על סגירת השמיים לפני כשלושה שבועות וקנה לנו זמן, לכל המדינה. אנחנו נמצאים במצב של אי ודאות כי אנחנו לא יודעים את רמת התחלואה ואת יחסי ההמרה בין מאומתים לתחלואה קשה.
"האינדיקציות שאנחנו מקבלים שזה כנראה יותר קל אבל לא ודאי, ואי לכך נצטרך להתאים את עצמנו למציאות, כולל הבידודים. גם מתווה הבידודים במספרים האלה, כשהמקדם כל כך גבוה, זה לא מתווה נכון. צריך לשנות את זה כי זה יפגע בכלכלה ובמערכת החינוך. נצטרך לעשות שיקולים חדשים, ובמשרד הבריאות מחשבים את המסלול מחדש כי אנחנו צריכים לראות כאן מה הרווח האפידמיולוגי ומה הנזק הכלכלי וצריכים לאזן".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר רזבוזוב
(צילום: מארק ישראל סלם)
- אתה תתמוך בסוג של סגר בליל הסילבסטר? "אני אתמוך בכל דבר שהוא הגיוני, שהוא פוגע בכמה שפחות בכלכלה ומגן כמה שיותר על בריאות האזרחים. נכון לעכשיו, לפי המומחים שאני שומע, אנחנו לא מקבלים שום הטבה ממגבלת התקהלות. כן צריכים לבדוק את התו הירוק בכל התקהלות שמתכנסת. לפי המספרים הגבוהים, אני שומע שתוך ימים ספורים לא תהיה שום הצדקה להטלת מגבלות. יש פקטור חדש שזו התרופה שאמורה לעזור לנו וכמובן החיסונים".
- מערכת החינוך נמצאת במצב מאוד מבלבל. אתה שלם עם החזרה ללימודים בזום? "אני לא יכול להגיד שאני שלם כי ראינו מה קרה לילדינו ואת התוצאות אחרי הזומים. מצד שני, אנחנו מקבלים את המדדים מניו יורק שיש שם כרגע פי ארבעה מאושפזים בקרב ילדים. אני את הבנות שלי חיסנתי וזה לשיקול דעת ההורה. לא היינו רוצים לחזור לזום, ונצטרך לחדד את המתווה כדי להיטיב עם הילדים שלנו ולהגן על המבוגרים שבאוכלוסיית הסיכון. אני לא יכול להגיד שאני שלם אם נראה את בתי הספר נסגרים".
4 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בירושלים
חיסוני קורונה בירושלים
חיסוני קורונה בירושלים
(צילום: EPA)
- אתם לא מצליחים להביא את ההורים לחסן את הילדים. "אנחנו לא מצליחים ברמה שהיינו רוצים, אני כן רואה היענות. כן מגיעים, לא בכמויות האלה כי עדיין לא נפל האסימון - רק יצאנו מגל הדלתא, והמשק פתוח, אז אנשים לא מבינים את הרמה ושומעים דיווחים על כך שהתחלואה לא קשה. אז כמובן שזה מבלבל את האנשים. אנחנו כממשלה מעודדים ומנגישים את כל המידע. כשאני שומע על תחלואה בקרב הילדים, תחלואה קשה, אני חושב כהורה שהנתון הזה הוא די מדאיג, ואני חושב שכל ההורים צריכים לשמוע ולבדוק כמו שאנחנו שרי הממשלה בודקים מה קורה בחו"ל".
- יכול להיות שאם יתברר שהאומיקרון לא כזה מסוכן, תרצו שכמה שיותר ישראלים יידבקו כדי לקבל חיסון עדר? "אנחנו רוצים שכמה שיותר ישראלים יתחסנו, כי אנו רואים שהחיסון זה הדבר שעוזר. המשתנה הנוסף זה דווקא התרופה שתיכנס בקרוב. ראש הממשלה קיבל החלטה מהירה לסגור את השמיים וזה קנה לנו זמן, ואולי בזמן הזה הצלחנו לחסן עוד אנשים ולהביא את התרופה ולעבור את גל האומיקרון בשלום".
- בלי סגר? "מקווה מאוד שלא, רק המילה עצמה פוגעת בכלכלה. נכון לעכשיו אנחנו במציאות משתנה עם הרבה אי ודאות אבל אנחנו צריכים לעשות הכול בשביל לא להגיע לסגר. משתדלים לעשות את זה".
הריאיון עם ראש העיר ראשון לציון קינסטליך
(צילום: נויל האריס)

העלייה בנתוני התחלואה וההתפשטות המחודשת של המגפה מתחילות לצבוע שוב כמה רשויות בצבעים בוהקים. אחת מהן היא ראשון לציון, שבה יש נכון להבוקר יותר מ-700 חולים פעילים בקורונה. "זה היה מהיר מאוד, ברגע אחד בית ספר שלם הופך את העיר לאדומה, קצב ההדבקה מטורף", אמר ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך.
ראש העיר העריך כי כ-250 מהמאומתים נדבקו בזן האומיקרון. "היום זה אצלנו אבל לצערי אני יכול להגיד שבקרוב זה יהיה בכל המדינה". בהתייחסו לכוונה להחזיר ללימודים מרחוק כיתות ביישובים שרמת ההתחסנות בהן תהיה נמוכה מ-70%, אמר קינסטליך: "הציגו בתקשורת סיטואציה כאילו ראשון נסגרת היום ומערכת החינוך נסגרת. לא זו הסיטואציה, מערכת החינוך עובדת כסדרה. טרם התקבלו החלטות ממשלה שמשנות את זה.
"עשו פאניקה ובהלה עצומה. זה הרי לא הגיוני, אם יש בית ספר אחד עם חולי קורונה ויש בתי ספר שיה בהם אפס חולי קורונה, מה ייתן לסגור בתי ספר שיש בהם אפס חולי קורונה? לאן זה יוביל? גם ככה הילדים חזרו עם קשיי הסתגלות וקשיים פסיכולוגיים אחרי כל הזומים האלה. אם סוגרים, תגידו 'סגר'. אם יש לי בית ספר עם ארבעה נדבקים, אני צריך לסגור את כל בית הספר?".
4 צפייה בגלריה
מתחם קורונה
מתחם קורונה
תורים לבדיקת קורונה בראשון לציון
(צילום: יובל חן)
ראש העיר ציין כי נכון לעכשיו 76% מהזכאים להתחסן בראשון לציון קיבלו את המנה הראשונה, 72% את המנה השנייה ו-57% את מנת הבוסטר. "ראשון לציון עיר גדולה, זה מספר גדול ומכובד. ראשון לציון עיר ממושמעת ומשתפת פעולה עם משרד הבריאות. יש לנו למעלה מ-24 אלף בני נוער שהתחסנו, נתון שלא מבייש אף רשות".
- מה אתה חושב לעשות כדי להתגבר על הגל הזה? "כרגע סגרנו את האירועים העירוניים. יחד עם פיקוד העורף אנחנו פותחים עוד שלושה מתחמים של בדיקות וחיסונים. ראינו בסוף השבוע היענות גדולה לחיסונים, הולכים לתגבר את זה ולהוסיף עוד עמדות ונקווה שזה יעזור לנו".