על-רקע הודעת צה"ל שלפיה במסגרת הלחימה ברפיח הושגה שליטה מלאה על ציר פילדלפי שחוצץ בין גבול מצרים לרצועת עזה, ניצל היום (חמישי) הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי את ביקורו בסין כדי לשלוח מסרים חדים לישראל. "חייבים לעצור את המצור על עזה", אמר הנשיא המצרי בביקור שאליו הגיעו גם שליטי תוניסיה, איחוד האמירויות ובחריין. "אני קורא לקהילה הבינלאומית להעביר סיוע הומניטרי מיידי לרצועת עזה, ולסיים את המצור שישראל הטילה על הרצועה".
א-סיסי גם קרא לעולם למנוע את המאמצים שמבצעת ישראל, לטענתו, להעביר שוב ושוב את הפלסטינים בתוך שטחי רצועת עזה. לדבריו, "אני קורא לקהילה הבינלאומית למלא את חובותיה המוסריות והחוקיות כדי לעצור את המלחמה האכזרית שישראל מנהלת בעזה, חייבים לעבוד במהירות כדי לספק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה". הנשיא המצרי חתם את נאומו בכך ש"שרק מדינה פלסטינית עצמאית היא הפתרון".
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה רוהמ ביבי בנימין נתניהו ,  כרם שלום, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה רוהמ ביבי בנימין נתניהו ,  כרם שלום, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
(צילום:REUTERS/Shannon Stapleton, חיים גולדברג פלאש90, Christophe Ena / POOL / AFP,)
כמו בכל הופעותיו הפומביות, א-סיסי נמנע גם הפעם מלהזכיר בנאומו את ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא גם לא הזכיר בדבריו את החייל המצרי שנהרג ביום שני בחילופי אש עם כוחות צה"ל במעבר רפיח - עדות לסיכום בין הצדדים לשמור על התקרית בפרופיל נמוך. א-סיסי גם לא הזכיר את סוגיית המנהרות לאורך ציר פילדלפי. בקהיר טוענים בתקיפות כי "כל המנהרות הושמדו והוצפו במים עמוקים", ישראל הבהירה באחרונה כי הרסה 50 מנהרות שחוצות משטח הרצועה למצרים.
החשש שהעלתה ישראל הוא מפני מנהרות שיכלו לשמש ציר להברחת נשק, ציוד צבאי ואפילו בני אדם ובכללם החטופים הישראלים שבשבי חמאס. ישראל טוענת עוד כי מצרים ניהלה מדיניות של "עין חצי עצומה" בסוגיית המנהרות. "גילינו סבלנות מול מצרים, אבל לא יכולנו עוד להשלים עם קיומן של מנהרות ההברחה", אמר גורם ישראלי בכיר בהתייחסו לנושא הרגיש.
אין ספק שמדובר באחת התקופות הקשות להסכמי השלום בין מצרים וישראל, אף על פי ששני הצדדים מסכימים כי הם יחזיקו מעמד. המתיחות בין קהיר לירושלים עלתה מדרגה אחרי שהתברר כי האחראי על תיק פלסטין במוחבראת המצרי, מוסטפה חאפז, מסר גרסה אחת לישראל ולראש ה-CIA ויליאם ברנס לתוכנית המצרית לעסקה בעזה, וגרסה נוחה מרוככת יותר לחמאס. ברנס זעם על חאפז, במצרים ניסו להתגונן ואמרו כי "תמיד מנסים להטיל את האשם על השליח".
תיעוד של משגרי רקטות שאותרו על ידי צק״ח 401 בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)

חשוב לציין כי במקביל לפעילות צה"ל בעזה, נמשכת הפעילות המשותפת בין צבאות מצרים וישראל נגד הג'יהאדיסטים בסיני. מצרים מתייעצת בנושא ומעדכנת את ישראל, שמתירה מצידה לחיל האוויר המצרי להכניס יותר נשק וציוד צבאי באזור למרות ההסכמים הפורמליים בין המדינות שאוסרים זאת.
גם בקהיר וגם בירושלים מגדירים את שיתופי הפעולה בסיני כ"טובים מאוד". כך, למשל, עלה מספר החיילים והקצינים בסיני מ-20 אלף ליותר מ-66 אלף. מצרים לחצה, וישראל הסכימה להגברת כוחות הצבא והמשטרה המצרית בסיני. הנשיא א-סיסי אף נתן ביטוי לכך בריאיון לעיתונאי מצרי, כשחשף באחרונה, ביוזמתו, את "שיתוף הפעולה ההדוק וחילופי המידע בין הצדדים".
המלחמה בעזה פגעה ברוח החיובית. בעוד אזרחי מצרים מנסים ליזום הפגנות תמיכה בפלסטינים והמשטר מפזר הכוח, יצאו לפועל ברחובות קהיר כמה מחאות נגד ישראל. א-סיסי לא מנע אותן, ונתן ביטוי למה שהציק לו: "לא תהיה הזזת פלסטינים מעזה לשטחי מצרים או ירדן, זה הקו האדום עבורנו", הבהיר הנשיא באחרונה חד-משמעית. לפי דיווחים שונים, מצרים הניחה ליותר מ-100 אלף אזרחים עזתים לעבור לשטחה אחרי ששילמו סכומי עתק במסוף הגבול המצרי במעבר רפיח.

זיכרונות מינואר

כבר בינואר ישראל העבירה למצרים מסר חד-משמעי על היערכותה להשתלט על ציר פילדלפי מהצד הפלסטיני כדי לעצור את הברחות הנשק. מצרים, בתגובה, הודיעה אז כי לא תסכים לנוכחות ישראלית לאורך רצועת החיץ. בכירים מצרים מיהרו לאיים אז ב"סגירת" הסכמי השלום עם ישראל. מומחי צבא מצרים טוענים כי לאורך השנים נהרסו 1,500 מנהרות באזור, וכי הברחת הנשק הפכה ל"בלתי אפשרית לחלוטין".
גם בנושא הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה התגלעו חילוקי דעות בין הצד הישראלי לצד המצרי. השיא אירע כשצה"ל השתלט ב-7 במאי על מעבר הגבול הפלסטיני ברפיח, ומצרים סירבה אז להעביר את משאיות הסיוע לבדיקה ישראלית. משאיות הסיוע נשארו תקועות לאורך הגבול המצרי במשך שלושה שבועות, המזון הטרי התקלקל, ובכיר מצרי התעקש להודיע ש"כל עוד כוחות צה"ל נמצאים במסוף רפיח, מצרים לא מתכוונת לשגר את משאיות הסיוע".
רק בשבוע שעבר החליטה מצרים לשנע מספר לא גדול של משאיות דרך מעבר כרם שלום, בידיעה שיעברו בדיקה בידי כוחות צה"ל. באותה העת, מסוף הגבול ברפיח נסגר למעבר בני אדם. מצרים דאגה להודיע כי "חלק גדול ממנות המזון שהועברו, התקלקלו, ואין עוד טעם להעבירן לרצועה". במקביל, מצרים הודיעה על הצטרפותה לתביעת דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.