4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
"המאבק הוא על הדמוקרטיה". מצעד הגאווה במצפה רמון, בשנה שעברה
(צילום: בראל אפרים)
עתירה הוגשה היום (ראשון) לבג"ץ נגד החלטת משטרת מצפה רמון לשנות את תוואי מצעד הגאווה במצפה רמון, שצפוי להתקיים ביום שישי הקרוב. כבר לפני כחודש המארגנים פנו למשטרה כדי לאשר את מתווה המצעד, שאכן אושר. אולם, בשבוע שעבר המשטרה החליטה להזיז את המצעד, לאור מה שהיא כינתה "ודאות קרובה לפגיעה קשה ורצינית בשלום הציבור ובסדר הציבורי בחלק מהתוואי המקורי".
המשטרה טענה כי ההחלטה התקבלה בהתאם למידע שמצויה ברשותה ולאחר הערכת מצב שקיימה. אולם, גורמים בישיבת "מדבר כעדן" ביישוב שרצו להפגין נגד המצעד הגישו בקשה לקיים את ההפגנה בתוך מתווה המצעד המקורי, ובקשתם אושרה. במילים אחרות, במקום לאפשר למשתתפים במצעד לצעוד בביטחון בתוואי המקורי, הוחלט להזיז אותם ולאפשר למפגינים נגד המצעד לקיים את ההפגנה שלהם במקום.
4 צפייה בגלריה
  העתירה
  העתירה
"המשטרה חורגת מחובתה להגן על הסדר הציבורי". מכתב המשטרה שמודיע על שינוי תוואי המצעד
(צילום: מתוך נספחי העתירה)
בעתירה, שהוגשה על ידי עמותת "קשת" ותנועת ישראל חופשית, נכתב כי "התוצאה, שבמסגרתה אותם גורמים העוינים את קיומו של מצעד הגאווה והסובלנות דוחקים אותו לשולי העיר, רק מעצם רצונם לקיים הפגנת נגד בלב מתווה המצעד, אינה עולה בקנה אחד עם השכל הישר או עם הדין".
מיכל רומי ורז גלוזמן, תושבי מצפה רמון שיזמו את המצעד ומלווים את הקהילה ביישוב, אמרו כי "חשוב להדגיש שהמאבק הוא על הדמוקרטיה, בישראל נרמסות זכויות אדם בסיסיות. היום דורסים את קהילת הלהט"ב, מחר את השמאלנים ומחרתיים את החילונים, ומכאן ניתן רק לדמיין לאן זה יתפתח".
לפני כחודש, ראש ישיבת "מדבר כעדן", הרב צבי קוסטינר התבטא בחריפות נגד הקהילה הלהט"בית. הוא תועד אומר בין היתר "לא להתבייש! לקחת אומץ! איפה שאתה עובד, תגיד - להט"בים הביתה! הומואים הביתה! זה רשע רשע רשע ועוד רשע! מי שיודע כמה אלימות יש שם, כמה פגיעות מיניות. רשעים! רשעים! להילחם!".
4 צפייה בגלריה
כתובת נאצה
כתובת נאצה
כתובת נאצה על מדרכה במצפה רמון, בשנה שעברה
גם לכך יוזמי המצעד התייחסו: "אנחנו תחת מתקפה. ברור לנו שהמטרה של הקהילה התורנית במצפה רמון היא לסכל את המצעד. כולנו רואים את ההסתה – ראש ישיבה שמתבטא בצורה אלימה וקורא לפטר הומואים ממקום עבודתם. בני הישיבה שלו מחלקים פליירים שמפיצים שקרים ומסיתים נגד הקהילה הלהט"בית בכלל ובמצפה רמון בפרט, כתובות נאצה שמרוססות ברחבי היישוב ודגלים שנתלשים מבתים פרטיים".
בשנה שעברה, ראש המועצה רוני מרום הביע את התנגדותו לקיום המצעד והסביר כי זוהי "טעות להחצין את הנטיות המיניות", והוסיף כי הוא מתנגד ל"צבא הצללים הצועד במצעדי ניצחון ממנהטן ועד ברלין". יש לציין שבאותה שנה הגיעו בסופו של דבר למצעד כ-300 אנשים. בעתירה נכתב כי "קו ישר עובר בין דברי ראש המועצה, דברי הרב קוסטינר, והתנהלויות ביריוניות אלו".
מצעד הגאווה במצפה רמון, בשנה שעברה
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
"קוראים לכולם לצעוד איתנו בשישי הקרוב". מצעד הגאווה במצפה רמון, בשנה שעברה
(צילום: בראל אפרים)
עורכי הדין חגי קלעי ועדיה שיינולד, המייצגים את העותרים, מסרו: "המצב שבו המשטרה דורשת מהצועדים במצעד הגאווה לעקוף את הרחובות הראשיים של היישוב, על מנת לאפשר באותם הרחובות לקיים הפגנת מחאה כנגד מצעד הגאווה, חורגת בצורה ניכרת מחובתה של המשטרה להגן על הסדר הציבורי. מתכנן הפגנת מחאה אלימה, היה על המשטרה לחייב אותו להתרחק מהתוואי של המצעד, שתואם זמן רב מראש. למרבה הצער, פעמים רבות מידי נעשה שימוש באיומים כלפי קהילת הלהט"ב על מנת לנסות ולדחוק אותה לשולי המרחב הציבורי. אנו מקווים שבית המשפט יבהיר כי על המשטרה להגן באופן אקטיבי על חופש הביטוי וההפגנה".
רומי, הררי וגלוזמן יצאו בקריאה לציבור: "אנו קוראים לכל מי שישראל דמוקרטית וחופשית חשובה לו, להבין שהמאבק הוא גם שלו, ולהגיע למצפה רמון ביום שישי הקרוב בשעה 10:00 ולצעוד איתנו".
המשטרה מסרה בתגובה: "היערכותנו מתבססת הן על תמונת המודיעין והן על הערכות המצב - כבכל אירוע, וכוללת בתוכה פעילות משטרתית גלויה וסמויה טרם האירוע ובמהלכו. העתירה טרם התקבלה במשטרה, ולכשתתקבל, אנו נשיב לה ככל שנדרש בבית המשפט. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק".