גורם רשמי לשעבר בסעודיה טען כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן זייף את החתימה של אביו, המלך סלמאן, כשפורסם הצו המלכותי שבו הכריזה ריאד על הצטרפותה למלחמה נגד החות'ים בתימן.
הגורם, סעד אל-ג'ברי, אמר את הדברים בריאיון שפורסם היום (ב') ב-BBC. אל-ג'ברי הוא מתנגד לבית המלוכה הסעודי, והשלטון בריאד כינה אותו "אדם מפוקפק וגורם ממשלתי לשעבר".
2 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
(צילום: רויטרס)
אל-ג'ברי, איש מודיעין לשעבר, חי כיום בגלות בקנדה. במשך שנים הוא מנהל עימות עם השלטון בסעודיה בעקבות כליאתם של שני ילדיו – מהלך שהוא אמר שנועד לגרום לו לחזור לסעודיה.
מוחמד בן סלמאן הוא אמנם יורש העצר של המלך, אך משמש בפועל כשליט הממלכה ולעיתים קרובות פוגש מנהיגים זרים במקום אביו בן ה-88. בשנת 2015, כשבן סלמאן ביסס את מעמדו כשליט הלא-רשמי של הממלכה, החלו סעודיה ומדינות ערביות נוספות לסייע לממשלת תימן במלחמת האזרחים ופתחו במתקפה נגד החות'ים, אותם מורדים שנתמכים על-ידי איראן.
2 צפייה בגלריה
מלך סעודיה סלמאן חותם על עסקה עם נשיא סין שי ג'ינפינג המבקר ב ריאד
מלך סעודיה סלמאן חותם על עסקה עם נשיא סין שי ג'ינפינג המבקר ב ריאד
(צילום: AFP PHOTO / SAUDI ROYAL PALACE / BANDAR AL-JALOUD)
בריאיון ל-BBC אמר אל-ג'ברי כי גורם רשמי "מהימן ואמין" שקשור למשרד הפנים הסעודי אישר בפניו כי מוחמד בן סלמאן חתם, במקום אביו, על הכרזת המלחמה נגד החות'ים תימן. באותה העת שימש בן סלמאן כשר ההגנה. "הופתענו שהיה צו מלכותי שמאשר את ההתערבות הקרקעית", אמר אל-ג'ברי לרשת הבריטית. "הוא זייף את החתימה של אבא שלו לצורך הצו המלכותי הזה". אל-ג'ברי הוסיף כי באותה תקופה הידרדר מצבו של המלך הקשיש.
המלחמה בתימן – שבן סלמאן הבטיח שתיגמר במהרה – נמשכת כבר כמעט עשור. במלחמה נהרגו יותר מ-150,000, והיא יצרה בתימן משבר הומניטרי שנחשב לאחד הקשים ביותר בעולם.
בעבר עבד אל-ג'ברי עבור יורש העצר לשעבר של סעודיה, הנסיך מוחמד בן נאיף – שהיה בעל ברית של ארה"ב במאבק נגד אל-קאעידה אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר. ב-2017 החליף בן סלמאן את בן נאיף כיורש העצר, ולפי ההערכות בן נאיף הועבר למעצר בית.
אל-ג'ברי הגיש נגד בן סלמאן תביעה בארה"ב, וטען כי הוא ניסה לחסל אותו כשנמלט מסעודיה. "הוא תכנן את ההתנקשות שלי", אמר ל-BBC. "הוא לא ינוח עד שיראה אותי מת, אין לי ספק בכך".