לא במקרה הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הוא שחשף אמש (שישי) את ההצעה הישראלית האחרונה והמעודכנת לעסקת חטופים עם חמאס. זה נעשה בתיאום בין ישראל לארה"ב כדי להבהיר לחמאס, ולא פחות חשוב מכך למתווכות קטאר ומצרים, שזו הצעה ישראלית-אמריקנית משותפת - שהדרג הנשיאותי בארה"ב עומד מאחוריה. כמו כן, העובדה שביידן הפציר בישראל לקבל את ההצעה, מה שנראה מוזר, הוא בכוונה כדי להבהיר לחמאס שזו הצעה של ארה"ב.
נאום ביידן - וההצעה שחשף
(צילום: רויטרס)

1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
חשיפת ההצעה תואמה עם ישראל - במטרה להעביר מסר לחמאס
(צילום: SAUL LOEB / AFP, EPA, EPA)
למעשה, אם חמאס יסרב לה או ינסה למסמס אותה הוא יהיה בהתנגשות גם עם ארה"ב וגם עם הקהילה הבינלאומית הדמוקרטית המערבית. לא פחות חשוב מכך, זה שהמתווכת קטאר תבין שזו הצעה שאם חמאס יסרב לה - גם היא תצטרך לנקוט נגדו באמצעים, אם אינה רוצה להפסיד את יחסיה המיוחדים עם ארה"ב. חמאס למעשה הבין את הרמז, והכריז על "עמדה חיובית" כלפי ההצעה. עם זאת, זה לא אומר שהוא לא ינסה למסמס אותה ולציית לכל חלקיה בהמשך.
את ההצעה עצמה אני מעדיף באופן חריג לא לנתח, כי כל מילת פרשנות שתבוא מהצד הישראלי או מהצד האמריקני - רק תזיק. אבל די ברור, למי שקורא את מה שאמר הנשיא ביידן ומי שקורא בין השורות - ההצעה הזאת היא מרחיקת לכת בצורה יוצאת דופן מנקודת מבטה של ישראל. היא כוללת ויתורים מרחיקי לכת, אבל שומרת על האינטרסים האנושיים והביטחוניים של מדינת ישראל. יותר מזה, לא כדאי - ואסור - להוסיף דבר נוסף על תוכן ההצעה ועל משמעותה.
אפילו ההודעה מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הנאום של ביידן - הייתה מיותרת. נתניהו, שחרד לעתידו הפוליטי, כדרכו דיבר יותר מידי כשהוא מכוון ל"בייס" הביביסטי, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', ולשר לביטחון לאומי איתמר לבן גביר. אבל שרי הממשלה והפוליטיקאים מכל המפלגות, וכן גם אנחנו הפרשנים והעיתונאים, חייבים הפעם להתאפק, לא לפרשן ולא להגיב - פשוט לשתוק. זה כרגע הדבר הכי חשוב שיכול לעשות כל מי שגורל החטופים חשוב לו - ואינו רוצה שמדינת ישראל תובס.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נאום ביידן היה מוזר ואפילו קצת מאכזב בתוכנו ובאופן שבו נוסח - אבל הוא השיג את מטרתו. הוא העמיד את חמאס בפני דילמה, והראה לקהילה הבינלאומית שישראל אכן מגלה גמישות ונכונות לסיים את המלחמה. בכך, ביידן רכש עבורנו לגיטימציה משמעותית. אפשר אגב להבין למה נתניהו לא נשא את הנאום הזה: ביידן פחות חושש ממנו משותפיו לקואליציה מהימין הדתי-לאומי.
יפה שתיקה לחכמים - זה צו השעה כעת לנו בישראל וגם לבכירי הממשל בארה"ב, שיש להם נטייה לפטפט את עצמם לדעת, לא פחות מאשר לפוליטיקאים ישראלים.
בנאום שנשא אמש ביידן הוא חשף כאמור את ההצעה הישראלית לעסקה וקרא לסיום המלחמה. לדבריו, ההצעה כוללת שלושה שלבים. השלב הראשון יימשך שישה שבועות - עם הפסקת אש מלאה, נסיגה של ישראל מאזורים מאוכלסים בעזה ושחרור של חלק מהחטופים, כולל נשים, זקנים ופצועים, בתמורה למאות אסירים פלסטינים. במסגרת השלב הזה, אזרחים פלסטינים יחזרו לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. כמו כן, סיוע הומניטרי לעזה יעלה ל-600 משאיות מדי יום.
במהלך ששת השבועות, "ישראל וחמאס ידונו בהפסקת אש קבועה", אמר ביידן, שהוסיף כי ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו כדי לקיים את המשא ומתן בין הצדדים. לדבריו, בששת השבועות "ישראל וחמאס ינהלו מו"מ על הסידורים הנדרשים כדי להגיע לשלב השני שהוא סיום קבוע של הלחימה". הוא הוסיף כי "ההצעה אומרת שאם המו"מ יימשך יותר משישה שבועות אחרי השלב הראשון, הפסקת האש תימשך כל עוד המו"מ נמשך - עד שמגיעים לכל ההסכמות ואפשר יהיה להתחיל את השלב השני".
בהנחה והצדדים יגיעו לשלב השני, לדברי הנשיא האמריקני "ישוחררו כל יתר החטופים, כולל חיילים גברים; כל הכוחות הישראליים ייסוגו מעזה; וככל שחמאס יעמוד בהתחייבות שלו, הפסקת האש הזמנית תהפוך - במילים של ההצעה הישראלית - להפסקה קבועה של העוינות".
השלב השלישי יכלול תחילת בנייה מחדש של רצועת עזה. ביידן אמר כי "תושבי ישראל צריכים לדעת שהסיבה שהצעה כזו אפשרית היא כי כוחות חמאס חוסלו בשבעת החודשים האחרונים - חמאס לא יכולים יותר לבצע 7 באוקטובר נוסף".