כלי תקשורת בלבנון דיווחו בצהריים (יום רביעי) על חיסולו של מוחמד נעמה נאסר, המכונה "אבו נעמה", שמשמש מפקד בכיר של חיזבאללה בלבנון. ארגון הטרור השיעי אישר את מותו. לצידו חוסל אדם נוסף, שזהותו טרם התבררה. גורמים ביטחוניים במדינה אישרו כי הוא היה מפקד יחידת "עזיז" בחיזבאללה, שמקביל בדרגתו ל"אבו טאלב" - שנחשב עד כה לבכיר ביותר שישראל חיסלה בלבנון.
זירת החיסול בלבנון

5 צפייה בגלריה
 מוחמד נעמה נאסר
 מוחמד נעמה נאסר
מוחמד נעמה נאסר. מקביל בדרגתו לתת-אלוף
5 צפייה בגלריה
מוחמד נעמה וקאסם סולימאני
מוחמד נעמה וקאסם סולימאני
"אבו נעמה" לצד קאסם סולימאני
5 צפייה בגלריה
כטב"מ תקף רכב ב אזור אל-חוש
כטב"מ תקף רכב ב אזור אל-חוש
הרכב שהותקף. זהות המחוסל השני עדיין לא ברורה
שעות ספורות לאחר החיסול, אזעקות הופעלו בשורת יישובים באצבע הגליל ובגליל העליון, בהם קריית שמונה, תל חי, הגושרים, כפר גלעדי ומשגב עם. בקריית שמונה זוהו שלוש רקטות שהתפוצצו בשטח פתוח דרומית לעיר, ללא נפגעים. מספר שריפות פרצו בצפון הגולן. חיזבאללה לקח אחריות על שלוש תקיפות בשטח ישראל, והודיע בהמשך על מות פעיל נוסף בשם מוחמד רסאן חשאב, שככל הנראה חוסל יחד עם "אבו נעמה". "אל-מיאדין" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי שוגרו יותר מ-50 רקטות במטחים לעבר הצפון.
בחיזבאללה איימו כי תגיע תגובה לחיסול. בכיר הארגון, חסן פדלאללה, התייחס לחיסולו של "אבו נעמה" בנאום שנשא במסגרת אירוע לזכרו של פעיל אחר: "החיסול של אבו נעמה לא יגרום לחיזבאללה לסגת ולא יחליש את רצון הארגון ואת ההחלטה להמשיך ולהתעמת עם ישראל. תהיה תגובה לפשע והאויב יבין שיד ההתנגדות ארוכה". לדבריו, "רצח מנהיגים יגדיל את הנחישות של חיזבאללה להמשיך ולבנות יכולות. המנהיגים האלה גידלו דורות של לוחמים".
"אבו נעמה" גר בעיירה חדאת'א שבדרום לבנון, שהייתה יעד לתקיפות צה"ל מתחילת המלחמה. הוא חוסל ברכב באזור אל-חוש שמדרום-מזרחית לצור, באמצעות תקיפת כטב"ם. לפי חלק מהדיווחים הלבנוניים, גם בנו נהרג בתקיפה, אך אלה טרם אומתו. בהודעה על מותו, חיזבאללה כינה אותו "השהיד המפקד", כשרק שני מחוסלים אחרים זכו לאותו כינוי - מפקד כוח רדואן וויסאם טוויל שחוסל בינואר, ו"אבו טאלב", שחוסל כאמור בחודש שעבר. בסך הכול, חיזבאללה אישר את מותם של 360 פעילי הארגון מתחילת המלחמה.
יחידת עזיז, שעליה פיקד "אבו נעמה", אחראית על גזרה נרחבת מדרום לבנון ועד אל-בקעא שבעומק המדינה. לחיזבאללה יחידות נוספות שפועלות באזורים שונים בלבנון: יחידת נסר שעליה פיקד "אבו טאלב", שפועלת באזור דרום לבנון, מהגבול עם ישראל ועד הליטאני; יחידת בדר שפועלת גם היא בדרום, מצפון לנחל ליטני ועד העיר צידון; יחידת חידר, שפועלת באזור אל-בקאע המרכזי, בעלבכ והרמל, ויחידה נוספת באזור הדאחייה, ששמה לא ידוע. נציין כי מדובר ביחידות הפרוסות בשטח, אך יש עוד יחידות אחרות שפועלות לפי תחומים.
בינתיים, שר הביטחון יואב גלנט, שסייר היום בגבול עזה, התייחס למצב בצפון בשיחה שקיים עם לוחמים: "הטנק שנמצא כאן ואתם מטפלים בו אחרי שהוא יוצא מהקרב, יודע להגיע עד הליטני, ואנחנו את המהלך הזה בלבנון נחושים לעשות אם יהיה צורך. אנחנו מכים את חיזבאללה כל יום מכות קשות מאוד ואנחנו גם נגיע למצב של מוכנות מלאה לעשות כל פעולה שנדרש בלבנון, או להגיע להסדרה מעמדה של כוח. אנחנו מעדיפים הסדרה, אבל אם המציאות תכפה עלינו אנחנו נדע להילחם".
5 צפייה בגלריה
עשן ברמת הגולן
עשן ברמת הגולן
שריפות שפרצו בגולן לאחר המטח של חיזבאללה, בתגובה לחיסול
5 צפייה בגלריה
 יואב גלנט בשטחי הכינוס שבעוטף
 יואב גלנט בשטחי הכינוס שבעוטף
גלנט, בצל החיסול: "הטנקים יודעים להגיע עד הליטני"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הבכיר הנוסף שחוסל, טאלב עבדאללה, שנודע בכינוי "אבו טאלב", היה מפקד יחידת א-נסר של חיזבאללה - ונהרג בתקיפה שבוצעה באותו האזור. לחיסול הזה הגיב חיזבאללה במטח נקמה כבד במיוחד, כשיותר מ-160 רקטות שוגרו ליישובי הצפון בבוקר חג השבועות - בהם צפת וטבריה.
חיסולו של "אבו טאלב" בחודש שעבר, שהיה מקביל בדרגתו לתת-אלוף בארגון, נחשב לאחד המשמעותיים מאז 7 באוקטובר. בחיזבאללה ממנים מחליפים לקצינים שמחוסלים יחסית מהר, אך בצבא אמרו שבכל פעם שמפקד שטח בכיר מסוג זה מחוסל, סביר להניח שתורגש גם פגיעה ביכולות של חיזבאללה לירות ולשגר חימושים לעבר ישראל, מאותה גזרה שעליה היה מופקד.
מאז 2016 הוא פיקד על גזרת "נסר" המזרחית של דרום לבנון, אחת משלוש, ובתקיפה עימו נהרג הרל"ש שלו ושני פעילים נוספים, והוא כפוף למפקד חזית הדרום של חיזבאללה. התקיפה בחודש שעבר התרחשה סמוך לשעה 22:00, ובוצעה על-ידי מטוס קרב באופן מדויק לאחר מעקב מודיעיני צמוד של אמ"ן ופיקוד הצפון, בזמן שהיה בחפ"ק שלו לאחר שהורה על ירי לעבר כפר בלום יום קודם לכן.
טוויל, מפקד כוח רדואן שחוסל בינואר, היה גם הוא מפקד שטח. הערוץ הסעודי "אל-חדת'" דיווח אז כי הוא היה אחראי על יחידת חיל רגלים המכונה "יחידה 800", ופעלה בסוריה. לפי הערוץ, הוא פיקד זה חודש על יחידה 122 של כוח רדואן בחיזבאללה. בצה"ל, נציין, לא לקחו אחריות על החיסול, אולם שר החוץ ישראל כ"ץ אישר בריאיון לערוץ 14 כי ישראל ישראל עומדת מאחורי חיסולו. עד אותו הרגע, טוויל נחשב למפקד הבכיר ביותר שחוסל בצפון מתחילת המלחמה.
פורסם לראשונה: 15:25, 03.07.24