לפני כשלושה חודשים תקף חיזבאללה באמצעות כטב"ם את בלון התצפית "טל שמיים" של חיל האוויר, באזור מחלף גולני כ-32 ק"מ מהגבול, במה שנחשב אז לאחת התקיפות העמוקות ביותר של ארגון הטרור בשטח ישראל. מאז שיגר חיזבאללה עוד עשרות רבות של כטב"מים מתפוצצים לעבר רחבי הגליל - ואף שיגר לעבר חיפה כטב"ם תיעוד בשם "הודהוד" שצילם אזורים נרחבים.
התיעוד של חיזבאללה מהפגיעה ב"טל שמיים"

כטב"ם "הודהוד" תיעד אזורים בישראל

דוח של המכון למחקרי ביטחון לאומי שפורסם לפני כחודשיים התייחס לתקיפת בלון התצפית "טל שמיים", וכתב כי "מתקפה זו משקפת שיפור ברמת הדיוק וביכולת להתחמק מהגנה אווירית ישראלית". השיגורים המוצלחים מבחינת ארגון הטרור הלבנוני העניקו להם אפשרות תקיפה נוספת, לצד הרקטות, הקטיושות טילי הנ"ט וארסנל הכלים הנוספים שברשותם, וניתן להניח כי גם בתקיפת התגובה לחיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר - בארגון הטרור ישגרו כטב"מים לעבר ישראל.
פביאן הינץ, עמית מחקר במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, התייחס ליכולת הכטב"מים של חיזבאללה, והדגיש כי "זה איום שצריך להתייחס אליו ברצינות". לדבריו, בעוד שישראל בנתה מערכות הגנה אוויריות, בהן כיפת ברזל וקלע דוד, כדי להגן מפני ארסנל הרקטות והטילים של חיזבאללה, היה פחות מיקוד באיום הכטב"מים. "לפיכך היה פחות מאמץ לבנות יכולות הגנה נגד הכלים האלה", אמר הינץ.
חיזבאללה משגר כטב"מים לעבר ישראל כמעט על בסיס יומי, תוך הבנה שיש להם יכולת גבוהה יותר להתחמק ממערכות הגנה אוויריות. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, הבהיר כמעט בכל הצהרה לתקשורת שנשא כי - "ההגנה האווירית של ישראל אינה הרמטית, ולכן יש להקפיד על קיום הנחיות פיקוד העורף".
הכטב"מים קשים יותר ליירוט ממגוון סיבות, בהן גודלם הקטן, נתיב הטיסה שלהם והגובה מפני הקרקע. בנוסף, פעמים רבות הם משוגרים ממרחבים סמוכים מאוד לגבול, מה שמקצר משמעותית את זמן התגובה של מערכות ההגנה האוויריות של ישראל.
2 צפייה בגלריה
חלקי כטב"מ של ארגון טרור חיזבאללה שנמצאו בכברי
חלקי כטב"מ של ארגון טרור חיזבאללה שנמצאו בכברי
פגיעת כטב"ם בגליל המערבי
2 צפייה בגלריה
חורפיש: הכפר שהופקר, מטוס וכטב"ם של צה"ל בשמי רפיח
חורפיש: הכפר שהופקר, מטוס וכטב"ם של צה"ל בשמי רפיח
(צילום: AP Photo/Abdel Kreem Hana)
גורם ביטחוני, ששוחח עם סוכנות הידיעות AP בעילום שם, סיפר כי במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ישראל התמודדה עם כטב"מים רבים יותר מאי פעם, ותקפה את מקורות השיגור שלהם.
אך למרות ניסיונות היירוט, כטב"מים רבים מגיעים ליעדם, מתפוצצים - ומותירים הרוגים ועשרות פצועים. כך למשל, פיצוץ של כטב"ם בחורפיש הוביל למותו של סמ"ר (מיל') רפאל קאודרס לפציעתם של 12 בני אדם נוספים. בתקיפה נוספת שכוונה לעבר ערב אל-עראמשה שבגליל המערבי - נפצעו 18 בני אדם נוספים.
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הרבה להתגאות בנאומיו, כבר משנת 2022, בכך שארגון הטרור הלבנוני מייצר כטב"מים בעצמו, אך בפועל ההתקפות שלהם התבססו עד כה בעיקר על כלי טיס תוצרת איראן. יתרה מכך, הוא אף שיגר כטב"ם מתוצרת רוסית - שיורה טילים מונחים.
פרשננו רון בן ישי ציין בחודש יוני כי חיזבאללה משתמש בעיקר בכטב"מים וברקטות עם ראש נפץ כבד משקל אך קצרות טווח, כדי לירות לעבר מטרות צבאיות לא מוגנות בשטח ישראל. הכטב"מים מביאים לו גם מודיעין חזותי רב – שמאפשר לו לאתר ריכוזים ומתקנים של צה"ל, בעיקר במקומות שאינם מוצבים ממוגנים, והוא פועל בעיקר נגדם כתגובה על פגיעות שלנו בפעילי חיזבאללה.
לדבריו, כדי להימנע מאבידות, היחידות שפרוסות גם בעומק שטח הגליל ולא רק ממש על הגבול צריכות להיות מוסוות היטב ופרוסות בדלילות, כדי שמטח אחד או נחיל כטב"מים ניתזים לא יסב אבדות. הפריסה בהר דב היא דוגמה לפריסה שצריכה להיות בכל רחבי הגליל בתקופה הקרובה.