התרעה מפני חדירת כלי טיס עוין הופעלה הבוקר (חמישי) במרחב רמת הגולן, ודובר צה"ל אישר כי הופל טיל שיוט שהגיע מכיוון מזרח. "אין נזק ואין נפגעים", מסר. לפי החשד, מדובר בטיל ששוגר מאזור עיראק, ככל הנראה על-ידי המיליציות הפרו-איראניות במדינה.
המיליציות מאיימות "לעלות שלב". צפו בפינה באולפן ynet
(צילום: טל אזולאי)

זו אינה הפעם הראשונה שהמיליציות בעיראק תוקפות את ישראל, ומתחילת המלחמה הן לקחו אחריות על כמה שיגורים של כטב"מים וטילי שיוט לעבר המדינה. כך למשל, רק במהלך הלילה האחרון טענה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק", ארגון גג הכולל תחתיו מיליציות פרו-איראניות הפועלות בעיראק ובסוריה, כי תקפה שתי "מטרות חיוניות" שונות בנמל חיפה באמצעות כטב"מים. עם זאת, האירוע לא מוכר בישראל.
בניגוד לטענה על ירי לעבר נמל חיפה הלילה, שלא מוכרת בישראל, לפני כחודשיים פרסמה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" לקיחת אחריות על ירי כטב"ם לעבר "מטרה חיונית" בישראל. במקרה הזה, דובר צה"ל עדכן כי זוהה כטב"ם ששוגר מעיראק ופגע בבסיס חיל הים באילת.
במקביל, אזעקות הופעלו בדרום רמת הגולן, וטיל שיוט שהיה בדרכו לאזור הופל בשטח סוריה. לפני כן, הארגון לקח אחריות על תקיפת "מטרה חיונית" בעילבון שבגליל באמצעות כטב"ם. לקיחת האחריות הזו נעשתה שעות לאחר שצה"ל הודיע כי יירט מטרה אווירית חשודה שעשתה את דרכה לאזור דרום רמת הגולן ממרחב סוריה. הכטב"ם יורט על-ידי מטוס קרב עוד לפני שחצה לשטח ישראל.
תיעוד: כטב"ם ששוגר מעיראק פגע בבסיס חיל הים באילת

בחודש לפני כן פורסמו לקיחות אחריות של "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" לתקיפות באמצעות כטב"מים נגד מסוף הכימיקלים בנמל חיפה, תחנת החשמל בשדה התעופה בחיפה, שדה התעופה בקריית שמונה, עמדה צבאית בשדה התעופה בראש פינה, בסיס מודיעין בצפון הגולן, בתי הזיקוק בחיפה, שדה התעופה בן גוריון, בסיס פלמחים, בסיס עובדה ואתרים נוספים.
מתחילת המלחמה פרסמה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" בלי הפסקה לקיחות אחריות על ירי לשטח ישראל. את רוב האירועים לא מכירים בישראל, אך בחלק קטן מהמקרים, כמו במקרה באילת, נראה כי לקיחת האחריות תואמת את האירועים בשטח. בישראל לא מייחסים באופן רשמי אחריות לארגון.
ל"התנגדות האיסלאמית בעיראק" שתי מטרות מרכזיות. מבחינת הלחימה נגד ישראל היא רואה עצמה כחזית נוספת לתמיכה בפלסטינים. המיליציות מוכוונות על-ידי כוח קודס האיראני, מהוות חלק מ"ציר ההתנגדות" השיעי ומאיימות כי הפעולות נגד ישראל יימשכו עד שתוכרז הפסקת אש ברצועת עזה וישראל תהיה מחויבת לה. באיומים שלהן הן מדגישות כי אם תושג הפסקת אש וישראל לא תעמוד בהתחייבות - יחזרו לתקוף. המשימה השנייה של ה"התנגדות האיסלאמית בעיראק", שכעת נמצאת בהקפאה, היא סילוק הכוחות האמריקניים מעיראק. הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב נמצאת בעיראק כדי לסייע בלחימה נגד גורמי טרור כמו דאעש, ו"ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" רואה בה גורם "כובש" ודורשת מהממשלה העיראקית לסלק את האמריקנים.
בחודשים האחרונים, מתחילת המלחמה ועד סוף ינואר, תקפה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" בלי הפסקה בסיסים אמריקניים בעיראק וסוריה, גם מהסיבה שארה"ב מסייעת לישראל במלחמה ברצועת עזה. בסוף ינואר הודיעה מיליציית "גדודי חיזבאללה בעיראק", מיליציה פרו-איראנית הפועלת במסגרת "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק", כי היא מקפיאה את הפעילויות שלה נגד האמריקנים, ובהודעה רשמית מסרה: "אנחנו מודיעים על הפסקת הפעולות הצבאיות והביטחוניות נגד כוחות הכיבוש האמריקניים. נמשיך לתמוך בעזה בדרכים אחרות". לפי דיווחים, לחץ הופעל אז על המיליציות להפסיק לפעול נגד ארה"ב.